Newton en de speciale relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

Newton en de speciale relativiteitstheorie

Ik ben door een boek de relativiteitstheorie aan het bestuderen, en ik zit met een vraagje. In het boek staat dat de oude wetten van Newton niet meer opgaan in de nieuwe relativiteitswetten. Dit betreft het optellen van snelheden. Betekent dit nu dat Newton's methode eigenlijk fout was? Je zou mij een hoop op weg helpen dit even uit te leggen.

Alvast bedankt, asceltis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

speciale relativiteit (SR) is typisch iets dat beter door dringt als je het op verschillende manieren te horen krijgt. De wsf-minicursus is zeker een aanrader.

concreet, je vraag. Wanneer je met klassieke mechanica speelt, onderstel je eigenlijk dat tijdsmetingen en lengtemetingen absoluut zijn. Er bestaat een absolute ruimte, en een absolute tijd, die voor alle waarnemers dezelfde is. Dit idee blijkt niet te kloppen, en de gevolgen hiervan tonen zich in SR. De reden dat men zo lang gedacht heeft dat deze wetten altijd correct waren, is dat ze maar een meetbaar verschil geven voor waarnemers die met een behoorlijk grote snelheid (c/10) tov elkaar bewegen, wat zich in het dagdagelijks leven zelden voordoet.

Berichten: 23

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Ah ok, ik snap het nu, dus Newton was eigenlijk wanneer hij twee snelheden opteltde, maar bij zo lage snelheden was het verschil niet waarneembaar en verwaarloosbaar. Dankjewel :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Yup - en nog een kanttekening daarbij: of een theorie 'goed' of 'fout' is, is eigenlijk een leeg concept in de natuurkunde. Beter is het om te zeggen of en hoe een theorie 'bruikbaar' is. Newton's theorie is enorm bruikbaar, voor een grote verzameling fenomenen. Die bruikbaarheid verdwijnt echter bij relativistische situaties, waar Newton geen goede benadering van de werkelijkheid meer vormt.

Van de relativiteitstheorie kun je zeggen dat deze over een groter gebied bruikbaar is - maar omdat Newtoniaanse mechanica zo veel makkelijker is om mee te werken blijven we die gewoon gebruiken waar mogelijk.

Berichten: 23

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Newtons theorie is wel bruikbaar, maar niet volledig correct, een beetje een andere verwoording van het begrip 'fout', lijkt me zo.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Iedere theorie heeft (tot dusver in ieder geval) slechts een beperkt geldigheidsgebied (ook relativiteit werkt niet overal en levert soms singulariteiten op) - daarmee zeg je dus eigenlijk dat iedere theorie fout is. Op zich geen probleem. Maar hoe weet je ooit of een theorie 'goed' is, of dat die theorie de achterliggende mechanismen inderdaad wel beschrijft en dus in iedere denkbare situatie het gedrag van de werkelijkheid juist voorspelt? Dat is meer een filosofische vraag, denk ik.

Berichten: 23

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Ja, want de algemene relativiteitstheorie voorspelde voor 98 procent juist hoe het bij een proef ging.

Maar wat met die twee procent?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Tot nu toe is er geen enkel experiment gevonden, die de algemene relativiteitstheorie weerlegt, dus waarvoor ze binnen een zekere foutenmarge een andere uitkomst voorspelt. Moest dit zo zijn dan was er zeker al een betere theorie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

allicht bedoelt asceltis dat er geen gravitatie op microschaal gekend is, dat AR daar niet opgaat (waar die 98% vandaan komt weet ik niet, dat lijkt me wel erg weinig). Het is niet zo eenvoudig om in die zin een betere theorie voor te vinden . Sommigen vinden het ook zinloos (ik niet), omdat dergelijke fenomenen zich enkel voordoen op plaatsen waar mensen liever wegblijven...

Voor alle duidelijkheid: we hebben voor alle mogelijk experimenteel toegankelijke situaties werkende theorieën, maar niet 1 omvattende (en er zijn mogelijks situaties waarin je omvattend moet redeneren). Met fout heeft dit niets te maken, toch niet in het huidige beeld van de wetenschapsfilosofie.

Berichten: 23

Re: Newton en de speciale relativiteitstheorie

Dankjewel, jullie weten er duidelijk meer van dan ik! :D

Reageer