Practicum arena

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Practicum arena

Hallo allemaal

Voor biologie moeten we een tweetal onderzoeksvragen bedenken en uitwerken.

We moeten erachter zien te komen wat er mis is/was met het gras in de Arena of een ander overdekt voetbalstadion.

Ik zat zelf te denken aan wind, dit zei mijn leraar bio, en die zei dat dat wel een grote invloed had (Wat is de invloed van wind op de groei van gras?). Dus dat ga ik onderzoeken. Misschien weet een van jullie nog een tweede? Zelf zat ik te denken aan zonlicht, maar mijn leraar zei dat dat niet kon, omdat planten nog groei vertonen bij 20 minuten daglicht.

Iemand enig idee?

Bij voorbaat dank, Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Practicum arena

Probeer de invloed van verschillende kunstmatige atmosferen op de groei van gras (of andere planten) te onderzoeken. Zuurstof arm, koolstofdioxide rijk, Stikstof rijk, en ga zo maar door.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 100

Re: Practicum arena

meststoffen die gebruikt worden. kan eventueel dat dan vergelijken met gras waar geen meststoffen gebruikt worden

Berichten: 84

Re: Practicum arena

De arena heeft toch een verwarmd grasveld? De bodemtemperatuur zal dan nogal verschillen van die van "normale" grasvelden. De wind zorgt ervoor dat er snelle uitwisseling is van gassen, voornamelijk CO2, en het verhoogt de transpiratie.
Zelf zat ik te denken aan zonlicht, maar mijn leraar zei dat dat niet kon, omdat planten nog groei vertonen bij 20 minuten daglicht.
Als planten dan nog steeds kunnen groeien wil dat niet zeggen dat ze het goed doen. Een voetbalveld heeft veel te verduren en moet na iedere keer dat het bespeeld is weer "bijkomen". Als het gras meer licht krijgt zal dit sneller gaan.

Berichten: 37

Re: Practicum arena

Oké, bedankt!

Nog even over dat wind. Mijn biologieleraar zei dat dat invloed had op de groei, op hoe zo'n grassprietje zou groeien. Nu is er geen tijd meer om dat te onderzoeken, omdat het al bijna toetsweek is. Heeft iemand enig idee wat er anders is wanneer er meer wind bij het gras komt?

Wordt het misschien dichter bezaaid oid?

Berichten: 37

Re: Practicum arena

Ik heb ook nog een vraag over de lichthoeveelheid.

Ik ben van plan een aantal bakjes te nemen, en die af te schermen met doorzichtig folie.

Dus hoe meer folie, des te minder de lichthoeveelheid.

Maar krijgen de planten dan nog wel genoeg CO2 om om te zetten naar glucose?

Ik weet dat ze zelf ook een klein beetje CO2 produceren, maar is dit genoeg?

Anders eventueel een andere oplossing voor dit probleem? Misschien gewoon gaatjes erin prikken?

bvd

groet tom

Berichten: 37

Re: Practicum arena

Snuffy schreef:De arena heeft toch een verwarmd grasveld? De bodemtemperatuur zal dan nogal verschillen van die van "normale" grasvelden. De wind zorgt ervoor dat er snelle uitwisseling is van gassen, voornamelijk CO2, en het verhoogt de transpiratie.

Als planten dan nog steeds kunnen groeien wil dat niet zeggen dat ze het goed doen. Een voetbalveld heeft veel te verduren en moet na iedere keer dat het bespeeld is weer "bijkomen". Als het gras meer licht krijgt zal dit sneller gaan.


Nu lees ik ineens dat licht de auxine afgifte remt, waardoor hij minder groeit. weet iemand hoe dit zit?

Ik snap er nu niks meer van :D

Berichten: 84

Re: Practicum arena

Nede schreef:Nu lees ik ineens dat licht de auxine afgifte remt, waardoor hij minder groeit. weet iemand hoe dit zit?

Ik snap er nu niks meer van :D


Ja dat klopt, als een zaad onder de grond kiemt moet het zo snel mogelijk boven de grond zien te komen om licht te krijgen voor verdere groei. Auxine zorgt hiervoor en ook dat het langzamer groeit wanneer het licht krijgt. De lichtkant heeft een lagere auxineconcentratie dan de schaduwkant waardoor de schaduwkant dus sneller groeit en de stengel naar het licht groeit.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Practicum arena

Jammer dat je dit moet vragen, de meeste middelbare scholieren hebben met waterkers of een ander willekeurig plantje gekeken wat de invloed is van licht op de groei. Licht zorgt inderdaad voor een remming in groei. Nu moet je wel heel goed oppassen dat je groei en ontwikkeling niet door elkaar gaat halen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer