Boot usb

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Boot usb

Ik wil een linux kunnen booten via usb, maar mijn laptop ondersteund dit niet, kan 'k dit probleem verhelpen door eerst een stuk software via cd te booten?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 388

Re: Boot usb

Ook al eens gedacht aan een biosflash?

Als het mogelijk is om eerst van CD te booten om daarna op USB over te gaan, waarom zou je dan nog op USB over willen gaan? Ik bedoel, je hebt die CD zowieso nodig, is het dan niet gewoon handiger om één medium te hebben ipv twee? USB gaat wel iets sneller zijn, maar of dat zoveel uitmaakt ga ik me niet over uitspreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

je hebt gelijk, maar 'k zou mijn linux op usb willen zetten want en dualboot geeft altijd miserie

en via usb blijven toch mijn instellingen en geïnstaleerde software intact
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Boot usb

Met een biosflash zou je de bios op kunnen daten met 'software' dat een usb boot ondersteunt. Voordat hebben we meer info nodig over je moederbord fabrikant en versie nummer.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Boot usb

jhnbk schreef:je hebt gelijk, maar 'k zou mijn linux op usb willen zetten want en dualboot geeft altijd miserie

en via usb blijven toch mijn instellingen en geïnstaleerde software intact
Kun je het dan niet andersom doen: booten vanaf een CD, instellingen en programma's op USB zetten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

Met een biosflash zou je de bios op kunnen daten met 'software' dat een usb boot ondersteunt. Voordat hebben we meer info nodig over je moederbord fabrikant en versie nummer.
idd, dat zou 'k kunnen doen; maar daar ken 'k niets van (zie fig )
Kun je het dan niet andersom doen: booten vanaf een CD, instellingen en programma's op USB zetten.
zou kunne, maar kan 'k als 'k een linux heb mijn software op usb installeren ?
Bijlagen
cpuz.png
cpuz.png (15.35 KiB) 834 keer bekeken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 38

Re: Boot usb

Een linux op USB-stick bestaat. DSL : Damn Smal Linux, te vinden op : http://www.damnsmalllinux.org .

Maar ik raad u zeker aan ook hier eens te gaan kijken : http://www.computertotaal.nl/web/show/id=8...contentid=62055

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

die 2 artikels had ik al gevonden en ook http://www.pendrivelinux.com/

vragen waar ik echter zelf geen antwoord op weet

- als ik mijn bios update (naar versie 2.60) kan ik dan vanaf usb booten? ('k vind geen info op de website van toshiba)

of

- ik boot via een live cd, maar ik wil al mijn instellingen, bestanden en geïnstalleerde software op usbstick hebben
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 388

Re: Boot usb

- als ik mijn bios update (naar versie 2.60) kan ik dan vanaf usb booten? ('k vind geen info op de website van toshiba)
Dat kunnen wij ook moeilijk weten als de website geen informatie daarover ter beschikking stelt. Tenzij er toevallig iemand is die er ervaring mee heeft... Je zou misschien op Google eens kunnen zoeken naar fora waar nog mensen vragen stellen in verband met die specifieke versie, misschien dat je dan wat wijzer wordt. En anders: give it a shot, maarja dat is weer risico's nemen voor niets natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

Dat kunnen wij ook moeilijk weten als de website geen informatie daarover ter beschikking stelt. Tenzij er toevallig iemand is die er ervaring mee heeft... Je zou misschien op Google eens kunnen zoeken naar fora waar nog mensen vragen stellen in verband met die specifieke versie, misschien dat je dan wat wijzer wordt. En anders: give it a shot, maarja dat is weer risico's nemen voor niets natuurlijk.


idd, 'k weet eigenlijk niet exact wat er kan mislopen bij een bios update.

wat als dit faalt?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 388

Re: Boot usb

Als de stroom uitvalt tijdens het flashen of als je simpelweg een totaal verkeerde file erin zwiert is er een grote kans dat je mobo niets meer doet. Je moet dan de bios eruit halen en out-circuit flashen (is natuurlijk niet zo simpel als je daar geen programmers voor hebt) ofwel gewoon een nieuwe IC kopen bij de fabrikant (in hoeverre dat mogelijk is).

Edit:

Deze mensen bieden een dienst aan om mislukte flashes terug te herstellen. Geen idee wat het kost...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Boot usb

kijk hier : http://support.toshiba-tro.de/kb0/TSB4A00SD000BR01.htm

Het beste is gewoon om de bios up te daten, en te zoeken of het USB boot ondersteund, als niet, dan niet en valt er ook weinig aan te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

High-Voltage schreef:Als de stroom uitvalt tijdens het flashen of als je simpelweg een totaal verkeerde file erin zwiert is er een grote kans dat je mobo niets meer doet. Je moet dan de bios eruit halen en out-circuit flashen (is natuurlijk niet zo simpel als je daar geen programmers voor hebt) ofwel gewoon een nieuwe IC kopen bij de fabrikant (in hoeverre dat mogelijk is).

Edit:

Het beste is gewoon om de bios up te daten, en te zoeken of het USB boot ondersteund, als niet, dan niet en valt er ook weinig aan te doen.
dan zal het terug met een live cd zijn, en dan moet ik enkel eens uitzoeken of ik dan alles instellingen en software op stick kan zetten
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 388

Re: Boot usb

toshiba laat het to om bios te ubdaten vanuit windows, en tevens met backup van de oude. (mss minder risico)
Die back-up is heel mooi voor het geval de nieuwe bios minder features heeft dan de vorige of gewoonweg fouten bevat, maar als je bios helemaal verneukt is (totaal verkeerde file), gaat je PC'tje niet meer opstarten en daar sta je dan met je back-up, ergens op de HD.

En als ie niet opstart kan je ook niet vanuit een opstartdiskette of iets dergelijks alles opkuisen.

Ik wil je geen schrik aanjagen, want als je alles volgens de regeltjes doet kan het niet misgaan. Het is enkel als je nonchalant bent met de handleiding en rap rap een file selecteert dat het mis zal gaan.
stroom uitvallen moet al zeer hard misgaan want het is een laptop. (die is dan ook wel niet uiteen te halen om een nieuwe IC in te steken, heb er ooit een opengevezen maarals het terug ineen stond had ik vijzen over :D )
Had ik even over het hoofd gezien, maar inderdaad de kans dat de stroom uitvalt moet al een serieuze samenloop van omstandigheden zijn. Daarbij, zo een flash is ook in een paar seconden gebeurd, dus dat houdt de batterij wel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boot usb

toshiba handleiding is duidelijk inzage de installatie, maar zegt niet wat de nieuwe bios inhoud

dat moet ik nog uitzoeken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer