Springen naar inhoud

Sterkteberekekening met Cosmos

• Log in om te kunnen reageren

SStraver

SStraver

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 16:39

Hallo,

Ik ben een constructie aan het doorrekenen met CosmosWorks. Nu heb ik bouten toegevoegd in Cosmos in bestaande boutgaten in mijn model. Je kan dan ook instellen wat het aanhaalmoment is en wat de wrijvingscoefficient is van de geklemde vlakken. Ik heb voor M12 bouten een aanhaalmoment van 100 Nm aangehouden en de wrijvingscoefficient 0.3.

Nu heb ik de constructie geanalyseerd, maar ik weet niet zo goed hoe ik de Von Mises spanning rondom de boutgaten moet beoordelen. Ik zou het graag willen weten voor een dynamische beoordeling. Statisch lijkt me gewoon beoordelen op de vloeigrens..

Hier een plaatje van de gesimuleerde situatie met de functie Iso-clipping om het even duidelijk te maken. Het laat alle spanningen boven de 60MPa zien.

Geplaatste afbeelding

Ik hoop dat iemand zsm antwoord kan geven.

Bvd!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oudewater oostveen

oudewater oostveen

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 19:23

als je hem op de vloeigrens gaat beoordelen moet je wel even om denken om er 0.7 van te maken (wist je denk ik wel)

SStraver

SStraver

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 20:34

als je hem op de vloeigrens gaat beoordelen moet je wel even om denken om er 0.7 van te maken (wist je denk ik wel)

Ja dit weet ik idd.. Heb de bovengrens in Cosmos ook ingesteld op 180 MPa. Das eigenlijk 0.76*vloeigrens. Kan geen kwaad hoop ik.

Nog even de achterliggende theorie opfrissen...

In het elastische gebied boven een spanning van 0.7*vloeigrens vervormt het materiaal sneller bij dezelfde belasting waardoor er een kleine plastische vervorming op kan treden? (correct me if im wrong) Of is het puur een veiligheidsmarge?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2007 - 09:14

De Von Mises spanning is een scalar, of een hoeveelheid die de stress (of spanning) in relatie met plastische deformatie stelt. Spanning is normaal een tensor, door van dat een scalar te maken krijg je een grootheid die makkelijker te beoordelen is. Ook is die grootheid in lijn met wanneer plastische deformatie ontstaat, anders moet je van elke tensor gaan berekenen of plastische deformatie kan optreden.

SStraver

SStraver

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2007 - 09:22

Heb je misschien ook een antwoord op mijn vraag hoe ik de spanningen in het model hierboven rond de boutgaten dynamisch moet beoordelen? Zit er wel om verlegen eigenlijk..

oudewater oostveen

oudewater oostveen

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2007 - 10:12

het eerste klopt over dat 0.7 als je met de veiligheid gaat werken moet je 1.5 van het belastende gewicht nemen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juni 2007 - 15:40

Hier een eenvoudig voorbeeld van een boutenberekening:

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juni 2007 - 16:03

En weer een andere:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures