Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

Most people have heard absolute zero described as the lowest possible temperature, but what does that mean? Is it really the coldest cold, or just the lowest temperature that we can measure? Is there a corresponding highest temperature? According to Moses Chan, Evan Pugh professor of physics at Penn State, answering these questions requires understanding the meaning of temperature.


Bekijk het gehele artikel

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

In het artikel staat:


the temperature of the newborn universe was 1032 K


Ben ik nou gek of klopt dat niet helemaal?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

ik weet ook niet wat ze hier uitsteken hoor. Wat is hier voor nieuws aan? superfluïditeit, bose-einstein condensaat, supergeleiding, allemaal heel tof maar wat hier staat is al lang en veel gedetailleerder in standaardboeken opgenomen (op dat ene punt van 3 jaar terug van zijn student na misschien). Wat is de idee om dat als nieuws te zin? Allicht is die temperatuur een typfout.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

Treurig inderdaad.

Het topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=64126 op ons eigen WSF heeft een hoger wetenschappelijk gehalte.


Het is wel typerend voor het als maar dalende niveau van de "wetenschappelijke" media. Iedereen die wat roept krijgt meteen aandacht. Dat item over "MIT experimentally demonstrates wireless power transfer" wordt op de homepage van physicsorg.com zelfs als "Breaking News" gepresenteerd.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

1032 K Moet volgens mij 10^32 K zijn. Het is dus een copy-paste foutje.


Dit item is inderdaad meer een editorial, ofzo. Maar omdat ik wist dat er al een topic over was, dacht ik het even snel te plaatsen. Doorlezend kan ik echter ook geen ehte nieuwswaarde vinden (al is het wat ver om te zeggen dat Bose-Einstein condensaten in 'standaard' boeken staan)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

al is het wat ver om te zeggen dat Bose-Einstein condensaten in 'standaard' boeken staan
Met standaardboeken bedoel ik niet dat deze in de bachelorjaren worden gedoceerd, moest daar enige twijfel over bestaan. Net zoals er standaardboeken zijn die snarentheorie aanbrengen, zijn er standaardboeken die veeldeeltjeskwantummechanica aanbrengen. Er zijn er echt wel die de fysica hiervan uitleg tot in de diepte die van een breed georiënteerd boek verwacht kan worden. (Dickhoff, Van Neck, Many-Body-Theory Exposed!) geeft bijvoorbeeld een behandeling van Bose-Einstein condensaten in een harmonische put.


Overigens tof dat je ermee rekening houdt dat hier al een onderwerp over is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Probing Question: Are there upper and lower limits to temperature?

Voor alle duidelijkheid: mijn vorige reactie, en naar ik zondermeer aanneem de reacties van de anderen ook, sloeg op de beslissing van de desbetreffende website (physicsorg.com dus) om dat artikel te publiceren, niet op de beslissing van WSF om de link naar dat item hier te posten.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer