Search for life in space getting closer

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Search for life in space getting closer

Scientists in Britain say they are making remarkable advances in the search for life in other solar systems, though results are more than a decade off.

Bekijk het gehele artikel

Re: Search for life in space getting closer

Quote uit de link:

Glenn White of Open University said a European Space Agency mission called Darwin, due for launch in 2018, will scan 500 stars and study the light from 50 planets to seek vital signs, The Telegraph said Wednesday.

500 stars and study the light from 50 planets en dat gaat per uur, dag, maand... ?

Quote uit de link:

"If there is intelligent life out there, they sure as hell know we are here," he said.

Lijkt me een populistische opmerking.

Berichten: 12.262

Re: Search for life in space getting closer

Veronderstelt dat dergelijk buitenaards leven ook een SETI project heeft opgezet lijkt het me best waarschijnlijk dat onze aardse signalen te detecteren zijn. Overigens is de vraag hoe lang dat nog het geval is, nu centrale broadcasts met groot vermogen (zoals de analoge televisie) aan het verdwijnen zijn.

Blijft de vraag natuurlijk wat je er praktisch aan hebt.. al zou je berichten kunnen uitwisselen, dat schiet dat met een vertraging in de orde van tientallen jaren natuurlijk ook niet op qua communicatie.
Victory through technology

Berichten: 751

Re: Search for life in space getting closer

Benm schreef:Veronderstelt dat dergelijk buitenaards leven ook een SETI project heeft opgezet lijkt het me best waarschijnlijk dat onze aardse signalen te detecteren zijn. Overigens is de vraag hoe lang dat nog het geval is, nu centrale broadcasts met groot vermogen (zoals de analoge televisie) aan het verdwijnen zijn.

Blijft de vraag natuurlijk wat je er praktisch aan hebt.. al zou je berichten kunnen uitwisselen, dat schiet dat met een vertraging in de orde van tientallen jaren natuurlijk ook niet op qua communicatie.
Het gaat in wezen hierom:' Keep the faith!' 'We're not alone!'
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Search for life in space getting closer

Het gaat in wezen hierom:' Keep the faith!' 'We're not alone!'


Zou je daar zoveel hoop uit putten dat we niet alleen zijn? pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Search for life in space getting closer

Geheel belangeloos, Zoeken met SETI gaat met Boinc. Informatie over Wsf Boinc team is hier te vinden.

Berichten: 4.546

Re: Search for life in space getting closer

Het gaat in wezen hierom:' Keep the faith!' 'We're not alone!'
Je kunt het ook logisch beredeneren.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 130

Re: Search for life in space getting closer

Benm schreef:Veronderstelt dat dergelijk buitenaards leven ook een SETI project heeft opgezet lijkt het me best waarschijnlijk dat onze aardse signalen te detecteren zijn. Overigens is de vraag hoe lang dat nog het geval is, nu centrale broadcasts met groot vermogen (zoals de analoge televisie) aan het verdwijnen zijn.

Blijft de vraag natuurlijk wat je er praktisch aan hebt.. al zou je berichten kunnen uitwisselen, dat schiet dat met een vertraging in de orde van tientallen jaren natuurlijk ook niet op qua communicatie.
De vraag is eerder dan wanneer dat buitenaards leven er is/gaat komen. Als wij hier nu al (wilde gok) 100 jaar zinvolle berichten in de ruimte kunnen sturen, en het heelal is er al 13700000 jaar... tja, vervelend he? Kan goed zijn dat er een hoopje beschavingen zijn geweest, een honderd miljoen jaartjes terug, of over een miljard jaar pas gaat komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Search for life in space getting closer

Je kunt het ook logisch beredeneren.
ah. dat vind ik nu eens interessant. vertel...

Berichten: 751

Re: Search for life in space getting closer

Zou je daar zoveel hoop uit putten dat we niet alleen zijn? pi.gif


Heb je niet door dat het satirisch bedoeld is?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Search for life in space getting closer

Heb je niet door dat het satirisch bedoeld is?
Wel nee, ik zie het meer als een popularistisch zinnetje. Zoiets van eigelijk zijn we uniek, daar moeten we trots op zijn, maar dan komt de bescheidenheid boven (of zeg ik beter ironie?) en dan zeggen we, oh als er nog een andere soort beschaving is zijn we niet meer alleen. Wat er op neerkomt dat we niet meer zo speciaal en uniek zijn pi.gif

Berichten: 4.546

Re: Search for life in space getting closer

ah. dat vind ik nu eens interessant. vertel...
Aards leven is chemisch. Het is dus geen rare gedachte dat het een chemische oorsprong heeft. Als dat inderdaad klopt kan er overal waar maar goede omstandigheden zijn (en we weten nog steeds niet wat nou de écht minimale omstandigheden moeten zijn voor dergelijk leven) leven op een dergelijke chemische basis ontstaan. Aangezien het heelal gigantisch groot is, en er ontelbaar veel sterren zijn met vaak planeten is het geen rare gedachte dat er dan ergens anders ook leven is. Een ander punt is dat we misschien wel leven tegenkomen, maar wij het niet als leven zouden zien. Dat zouden diezelfde wezens ook van ons kunnen zeggen, en wie heeft er dan gelijk?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Search for life in space getting closer

is het geen rare gedachte
dat kan je nu toch moeilijk een logische beredenering noemen.

Maar dan nog vind ik dergelijke redeneringen uiterst foutief. Denk maar eens aan een analoge redering, die toont hoe gek de redenering niet is. Aangezien de verzameling van de reële getallen "oneindig groot is", is het geen rare gedachte dat er meer dan 1 getal pi is is in de verzameling. En dat is dan nog eens echt oneindig. Het is helemaal niet zo zeker dat er een oneindig aantal sterrenstelsels zijn, en voor ontelbaar (dat zal allicht minder veel zijn dan oneindig?) is de redenering nog meer foutief.

Berichten: 4.546

Re: Search for life in space getting closer

Ik heb het ook niet over oneindig, maar gigantisch gruwelijk ontiegelijk veel. Ik zie de vergelijking met de pi redenering alleen niet, aangezien wij een bepaald getal pi hebben genoemt weten wij dat er maar 1 van tussenzit. Net zoals er tussen al die sterrenstelsel maar 1 planeet zit met aards leven: de aarde.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Search for life in space getting closer

Ik heb het ook niet over oneindig, maar gigantisch gruwelijk ontiegelijk veel. Ik zie de vergelijking met de pi redenering alleen niet, aangezien wij een bepaald getal pi hebben genoemt weten wij dat er maar 1 van tussenzit. Net zoals er tussen al die sterrenstelsel maar 1 planeet zit met aards leven: de aarde.
Neem de natuurlijke getallen. Analoog als de aarde, die de eigenschap "leven toestaan" heeft, leggen we de eigenschap n>1 en n<3 op. Resultaat, er is een unieke entiteit die hieraan voldoet, 2. Uniciteit van een set parameters die het best overeenkomt met gegeven data, is de grondslag van fysica. Dit zijn maar 2 voorbeelden van erger dan gruwelijk veel waarden die zouden kunnen voldoen (wegens hun aard), maar het niet doen. Analoog is het hoegenaamd niet onwaarschijnlijk (tenminste, daar zijn onvoldoende argumenten voor gegeven) dat van alle planeten in het universum enkel de aarde leven toestaat.

Reageer