Volume bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Volume bepalen

parabo_d.JPG
parabo_d.JPG (53.48 KiB) 496 keer bekeken
Bepaal het volume boven begrenst door de paraboloïd z=1-x²-y² en van onder begrenst door het vlak z=1-y (zie fig)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume bepalen

\(\frac{1}{2} \pi \)
?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume bepalen

dat kan niet kloppen denk ik, maar ik zou het zo doen:
\(\left[ \int_0^1 \int_{-\sqrt{1-x^2}}^{\sqrt{1-x^2}} \int_0^{1-x^2-y^2} 1 \ dz \ dy \ dx \right]-\left[ \int_{-\frac{1}{2}}^{\frac{1}{2}} \int_{\frac{1}{2}-\frac{1}{2} \sqrt{1-4x^2}}^{\frac{1}{2}+\frac{1}{2} \sqrt{1-4x^2}} } \int_{1-y}^{1-x^2-y^2} 1 \ dz \ dy \ dx \right]=\left(\frac{2}{3} - \frac{1}{32} \right) \pi=\frac{61}{96} \pi\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Volume bepalen

'k heb iets anders
\( \int_{0}^{1 } \int_{- \sqrt{y-y^2}}^{ \sqrt{y-y^2} } \left ( (1-x^2-y^2)-(1-y) \right ) dx \, dy = \pi/32\)
wss wel fout
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume bepalen

Ik heb de vraag van Kotje verkeerd gelezen.

Ik heb het volume berekend van de halve bol min het volume van het gearceerde stukje. Voor dat gearceerde stukje kom ik dus ook uit op
\(\frac{1}{32} \pi \)
wss is het zo wel goed pi.gif
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Volume bepalen

Antwoord klopt. Met de grenzen in de drie richtingen:
\(\int\limits_0^1 {\int\limits_{ - \sqrt {y - y^2 } }^{\sqrt {y - y^2 } } {\int\limits_{1 - y}^{1 - x^2 - y^2 } {dzdxdy} } } = \frac{\pi }{{32}}\)
Hetgeen uiteraard neerkomt op wat jhnbk had, door (1-x²-y²)-(1-y) te integeren over x en y.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume bepalen

ik vond dz dy dz leuker eigenlijk.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Volume bepalen

Daar mist ergens een dx'je :D Maar het gaat ook anders ja...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer