Membranen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.502

Membranen

In een topic las ik een vraag over-als ik me niet vergis- celmembramen en over aanwezigheid van vloeistoffen tussen bepaalde celoppervlakken met daarbij het begrip "permeable".Opgezocht in een woordenboek leverde dat het nederlandse woord "doordringbaar" op.

Bij een benzinepomp in een carburateur is een membraam aanwezig,dat door drukwerking-parallel aan de vraag naar benzine,de toevoer naar de ontbrandingsruimte boven de cilinderkop regelt.

Dit is een gesloten membraam;bij een pompstoring zorgde de WW.met een stukje leukoplast dat het membraam tijdelijk kon worden gedicht en kon ik weer rijden!

Nu naar het menselijk (levende materie) lichaam.

Zijn er in ons lichaam alleen doorlatende of ook gesloten membramen,zie ons trommelvlies.Als ik ons lichaamsysteem globaal beschouw,vergelijk ik dat met een grote chemische fabriek,inclusief raffinaderij.

Er worden koolhydraten,eiwitten,vetten,water en zuurstof in gestoken en via longen,spijsverteringsorganen en doorbloedingssysteem (incl.centrale besturing) worden die ingenomen stoffen geleid naar plekken waar ze nodig zijn en soms omgezet in totaal andere chemische samenstellingen als bijv.maagzuur,gal,adrenaline,spiermaterie,noradrenaline,serotonine,etc,etc.

Al dit overbrengen van basisstoffen gebeurt wrs.via membramen in bijbehorende cellen;zijn deze membramen als ze permeable zijn, onder een microscoop te zien als een vlies met veel "kleppen"die in 1 richting werken onder de druk van het bloed-door het hart-in een slagadersysteem.

En hebben die "kleppen" ieder een eigen afmeting-doorsnede-,reactievermogen om bepaalde moleculen of atomen door te laten om mee te werken aan de voeding van het aangesloten orgaan.

Vervolgens moeten afvalstoffen worden weggevoerd;gebeurt dat via datzelfde membraam of door een die in de buurt zit en is aangesloten op het aderlijke systeem?

Vervolgens zal er wel een aansturing op die cellen plaats vinden via onze grijze massa en zenuwsystemen,waar de vraag naar voedsel door de organen wordt omgezet in toeleveringsopdrachten.

Dit soort vragen rezen er bij mij om het ingenieuze biologische levenssysteem bij ons mensen en aanverwante zoogdieren te verklaren;bij simpele cellen verloopt het wrs. "in onze ogen" eenvoudiger,doch ook daar zie ik wel een gecompliceerd systeem achter.

Deze systemen worden "basicly"in gang gezet als bij een auto,draai een knop om,startmotor begint te draaien door electr.voeding.Bij ons ergens een levensinjectie en de zaak begint te werken!

Berichten: 8.614

Re: Membranen

Misschien niet direct een antwoord op al je vragen, maar het is een begin. Klik hier voor de werking van het celmembraan, uitgelegd met bijbehorende animaties.

Zie ook hier voor de werking van het semipermeabel (halfdoorlatend) membraan bij osmose.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.502

Re: Membranen

Alvast bedankt voor je snelle reactie sinterklaas.Ik neem aan dat je nu in de zomer wat meer tijd hebt!

De celmembraaNwerking -ik had het steeds over membraMen-wordt door de eerste serie afbeeldingen zeer duidelijk getoond,ik zag alleen nog niet de afvoer van afvalstoffen en oa.CO2 en andere gassen of verkeek ik me daar op!

Berichten: 8.614

Re: Membranen

Hier heb ik nog twee interessante Wikipediasites voor je:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionkanaal (over het ionkanaal: een eiwit dat poriën vormt in het celmembraan om zo transport mogelijk te maken)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Actief_transport (over actief transport: dit is de manier waarop cellen afvalstoffen uitscheiden)
De celmembraaNwerking -ik had het steeds over membraMen-wordt door de eerste serie afbeeldingen zeer duidelijk getoond,ik zag alleen nog niet de afvoer van afvalstoffen en oa.CO2 en andere gassen of verkeek ik me daar op!
Het stond er wel degelijk in, zei het met niet zoveel woorden. 13 keer klikken en dan de laatste zin lezen in het tekstkader:
Dit transport kost de cel geen energie (passief transport). Voorbeelden: water, zuurstof, koolstofdioxide.
Het gaat als volgt. Het bloed dat langs de cellen stroomt is afkomstig van de longen en bevat dus veel zuurstof en weinig koolstofdioxide. De CO2-concentratie in het bloed is laag, die in de cel is hoog. Wanneer transport van hoge naar lage concentratie gaat, gebruiken de moleculen hun eigen bewegingsenergie. De CO2-moleculen stromen dus uit de cel (hoge concentratie) naar het bloed (lage concentratie). In het geval van zuurstof is het juist andersom: het bloed bezit er een hoge concentratie van, de cel een lage.

P.S.:
Alvast bedankt voor je snelle reactie sinterklaas.
Het is niet sinterklaas maar Klintersaas.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer