Exponenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Exponenten

Hallo, ik ben hier nieuw en ik volg dit forum al een tijdje, echt een zeer bruikbaar forum.

Alleen nu zit ik zelf met een vraag. Bij wiskunde moet ik een ongelijkheid oplossen waarbij ze een stap doen die voor mij niet duidelijk is. Het gaat om het volgende

Gegeven: 2^-x + (0.5)^x > 8

In het antwoordmodel doen ze het volgende:



2^-x + (0.5)^x > 8

2^-x + (2^-2)^x > 8

2^-x + 2^-x > 8

2^-x > 4

En dat laatste snap ik niet, hoe kan dat om aan de rechter kan er 4 van af te halen dat je dan die 2^-x er ook af kan halen?

en zo gaat het antwoord verder:

2^-x > 2^2

-x > 2

x < -2

Dat snap ik voor de rest, alleen dat ene stapje niet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Exponenten

2^-x + 2^-x > 8

2 2^-x>8

2^-x > 4
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 26

Re: Exponenten

ah super dankjewel :D

nu snap ik het ja, logish natuurlijk, stom dat ik het niet gezien heb:S

En wat een snelle reactie:D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Exponenten

Gelijke uitdrukkingen kan je een andere naam geven, zo zie je soms gemakkelijker hoe je zaken kan samennemen. Zeker wanneer uitdrukkingen nog ingewikkelder worden dan deze, is dat soms nuttig.

Had je 2^(-x) bijvoorbeeld gezien als "y", dan stond er niets anders dan y+y > 8 en daarvan had je waarschijnlijk wel ingezien dat je gewoon 2y > 8, dus y > 4 kreeg. Misschien helpt dat ooit...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Exponenten

Hier staat trouwens een foutje:
rezer schreef:2^-x + (0.5)^x > 8

2^-x + (2^-2)^x > 8

2^-x + 2^-x > 8
Middelste regel moet 2-x + (2-1)x > 8 zijn
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 26

Re: Exponenten

Rogier schreef:Hier staat trouwens een foutje:

Middelste regel moet 2-x + (2-1)x > 8 zijn
owjah nu je het zegt, klein typfoutje, en TD bedankt voor de tip. Soms vergeet ik dat wel eens en dan kijk je achteraf en dan kan je jezelf wel voor je kop slaan.

Reageer