Motor draait links om?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Motor draait links om?

Hallo iedereen,

Ik heb een tafel ventilator die moeilijk draait, nu heb ik de ventilator uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Na het in elkaar zetten draait de ventilator linksom i.p.v. rechts om.

Wie weet wat er verkeerd gegaan is.

PS. ik heb geen verstand van elektromotoren.

Vast bedankt,

Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Motor draait links om?

Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?

Ik denk dat het over een simpele ventilator gaat die je aansluit op een enkelfasig elektriciteitsnet.

Wanneer dit zo is dan is de kans groot groot dat je te maken hebt met een universeelmotor. De draaizin van een universele motor kan je omkeren door de stroomzin in het anker of in de magneetwikkeling om te keren (niet beide anders draait hij terug zoals ervoor). Waarschijnlijk heb je ergens bij het uitkuisen en het demonteren enkele draden moeten losmaken. Je kan dus best de draden van de ankerwikkeling OF de magneetwikkeling omwisselen.

NIET de draden van de ankerwikkeling aan de magneetwikkeling hangen, gewoon de 2 draadje van bijvoorbeeld je anker onderling van plaats veranderen.

Veel succes !

Ruben 01

Berichten: 2

Re: Motor draait links om?

Ruben01 schreef:Weet je soms of het een enkelfasige of meerfasige motor is ?

Ik denk dat het over een simpele ventilator gaat die je aansluit op een enkelfasig elektriciteitsnet.

Wanneer dit zo is dan is de kans groot groot dat je te maken hebt met een universeelmotor. De draaizin van een universele motor kan je omkeren door de stroomzin in het anker of in de magneetwikkeling om te keren (niet beide anders draait hij terug zoals ervoor). Waarschijnlijk heb je ergens bij het uitkuisen en het demonteren enkele draden moeten losmaken. Je kan dus best de draden van de ankerwikkeling OF de magneetwikkeling omwisselen.

NIET de draden van de ankerwikkeling aan de magneetwikkeling hangen, gewoon de 2 draadje van bijvoorbeeld je anker onderling van plaats veranderen.

Veel succes !

Ruben 01
bedankt voor de tip, hij draait weer goed. Ik heb het magneethuis van anker omgedraaid

Berichten: 388

Re: Motor draait links om?

Ik heb het magneethuis van anker omgedraaid
Magneethuis van het anker? Je had de stator omgekeerd gemonteerd of hoe moet ik dit opvatten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Motor draait links om?

Heb je draden omgewisseld of had je het anker achterstevoren in je stator gestoken ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Motor draait links om?

Hoe weet je dat hij eerst rechts om draaiden?

Berichten: 187

Re: Motor draait links om?

omdat hij de verkeerde kande op blies lijkt me :D

Reageer