Springen naar inhoud

[automatisering] cascade regeling

• Log in om te kunnen reageren

Cynthia00

Cynthia00

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 12:54

Volgende week heb ik een toets van Automatisering en omdat het nogal veel is, heb ik sommige dingen laten liggen wat ik beter niet had kunnen doen, aangezien het best veel punten kan op leveren.

Mijn vragen zijn.. wie kan mij iets vertellen over de Cascade regeling/Volgregeling en over de regelklep.

En hoe zat het ook al weer met de P- PI- en PID regelacties?
P --> 6
PI --> 4
PID --> ?

De regelklep wordt bepaalt of het ATC of ATO is, je berekend het met de Kv waarde en die moet ongeveer 0,9 a 1 kg/dm3 zijn bij Δp= 1bar en de vloeistof heeft een bepaalde viscositeit die vooraf bepaald is.

Het staat er allemaal een beetje rommelig bij, maar dat komt omdat ik zelf ook steeds dingen met elkaar verwar.

Wie heeft er voor mij overzichtelijke uitleg?!

Bedankt alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 13:00

wie kan mij iets vertellen over de Cascade regeling

In deze pdf zie je bij hoofdstuk 7.2 een gedetailleerde uitleg over de Cascade regeling.

Volgregeling en over de regelklep.

Dit ken ik niet :D

En voor al derest moet ik ook afhaken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Cynthia00

Cynthia00

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2007 - 11:39

Dank je wel Ruben :D

Zijn er misschien nog andere die wel veel kennis hebben van Automatisering??

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 juni 2007 - 13:00

ATC = Air To Close
ATO = Air To Open
Dat zegt alleen maar of de klep verder open of verder dicht gaat wanneer de regelaar de instrumentatieluchtdruk op de membraan van de klep vergroot. De keuze om een klep ATC of ATO te maken heeft te maken met de veiligheid van een proces. De meeste kleppen zijn ATO maar kleppen die zorgen voor koeling van een systeem zijn gewoonlijk ATC zodat als de luchtdruk plotseling wegvalt de klep open gaat en de koeling dus niet wegvalt wat onveilig zou kunnen zijn. Het heeft geen invloed op de grootte, de Kv, van de klep. De Kv wordt gewoon berekend met en formuletje waarin de drukval plus het debiet en de dichtheid van de vloeistof voorkomen. Kv moet niet ongeveer 0,9 a 1 kg/dm3 zoals jij zegt, dat getal is blijkbaar de dichtheid van de vloeistof.

Cascaderegeling voorbeeld:
een regelklep wordt gestuurd door het debiet in de leiding ("flowcontrol") maar de debietregelaar krijgt zijn setpoint van een niveauregelaar van een vat dat verbonden is met die leiding. De niveauregelaar is de "master" en de debietregelaar is de "slave". Bij fluctuaties in het proces zal de debietregelaar sneller reageren dan de niveauregelaar want het duurt een tijd voordat het niveau in een vat wezenlijk verandert als het debiet verandert. De cascade zorgt dus voor een betere niveauregeling en een stabielere operatie van het hele proces.

EDIT: typefouten ATO ATC gecorrigeerd.

Veranderd door Fred F., 11 juni 2007 - 13:05

Hydrogen economy is a Hype.

Cynthia00

Cynthia00

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2007 - 17:32

Dank je wel Fred.

Weet je toevallig ook iets van de P- PI- en PID-regelacties? Om te kijken welke regelactie je gaat gebruiken moet je de vuistregels gebruiken, en dan zie je welke je gebruikt (toch?) Alleen, nu weet ik niet meer wat ik de waardes moeten zijn van de regelacties. Zou jij dat kunnen verduidelijken?

Bedankt alvast! :D

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 juni 2007 - 18:31

Ik weet heel weinig van keuze van P, PI en PID. Volgens mij is tegenwoordig iedere regelaar een PID-regelaar en wordt in de praktijk de mate van P, I en D ingesteld naar behoeven.

Ik weet niet over welke vuistregel je het hebt of wat je bedoelt met:

P --> 6
PI --> 4

Wat is er dan 6 of 4 ?
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures