Springen naar inhoud

software tegen piraterij, fingerprints van bestanden

• Log in om te kunnen reageren

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 11:07

In dit artikel over een nieuwe techniek tegen filmpiraterij staat:

De 'fingerprint'-methode is gebaseerd op het gegeven dat elke film unieke kenmerken heeft, bijvoorbeeld de kleureninhoud en de beeldintensiteit. Deze 'vingerafdrukken' worden opgeslagen in een database en vervolgens vergeleken met de kenmerken van een digitaal videobestand dat op internet wordt aangeboden.

So far so good. Het lijkt mij dat je hiermee kunt achterhalen wie de film "gelekt" heeft, en zoals verderop in het artikel staat is er op deze manier vorig jaar ook een oscar-jurylid gepakt.
Maar het artikel gaat echter als volgt verder:

"Als de kenmerken met elkaar overeen komen, dan kan het digitale bestand automatisch worden geblokkeerd", aldus Maandonks.

Mis ik nu iets, of is dit gebluf? Aan digitale bestanden die mensen onderling van elkaar downloaden valt volgens mij weinig te blokkeren. Wat is nou precies het nieuwe of innovatieve aan deze techniek van Philips?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 15:20

Het innovatieve is wat in de muziekwereld al jaren wordt geprobeerd nu ook voor DVD's gepoogd wordt.

Het komt allemaal op hetzelfde neer. Er wordt miljoenen uitgegeven om een systeem te bedenken tegen piraterij, die na 48 uur al gekraakt is. Piraterij is absoluut niet uit te bannen, maar kan wel gereduceerd worden door bijvoorbeeld realistischer vraagprijzen in winkels voor CD's/DVD's. Deze is op dit moment absurd hoog.

Als ik dit systeem lees zou ik zeggen dat het goed configureren van je firewall al een oplossing is tegen dit systeem.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 15:45

Een firewall, waartegen dan? Mensen die films van elkaar downloaden krijgen niet ineens software van Philips op hun machine die iets kan blokkeren ofzo.

Bij "het bestand automatisch blokkeren" denk ik aan het op afstand onbruikbaar kunnen maken van avi of mpeg bestanden. Dat kan natuurlijk nooit, bovendien hebben ze geen enkele mogelijkheid om uberhaupt te achterhalen wie er allemaal zo'n bestand heeft.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 16:28

De enige mogelijkheid om het te blokkeren is om het bestand dat op iemand zijn computer staat te corrupteren. En daar doelde ik op met mijn firewall.

Het kan echter zijn dat Philips geen flauw idee heeft wat peer-to-peer inhoud.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 16:36

Oh zo, ok. Nou ja dat kan dus niet, althans niet zonder dat er software van Philips op iemands computer staat (*) en die komt er niet zomaar op ook, zťker niet door het downloaden van films.

(*) enkele potentiŽle veiligheidslekken in Windows daargetalen natuurlijk, maar het lijkt me stug dat deze nieuwe techniek daar op zou zijn gebaseerd.

Het zal toch niet ťťn en al gebakken lucht zijn wat Philips hier probeert te verkopen? Ik ben wel benieuwd wat hier inhoudelijk nou ťcht achter zit.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 18:27

Het kan echter zijn dat Philips geen flauw idee heeft wat peer-to-peer inhoud.

Dat lijkt me sterk, maar ik ben het met Rogier eens dat ik wel benieuwd ben wat Philips nu echt in gedachten heeft.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

kokkie_d

kokkie_d

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 17:06

ik denk dat ze met "blokkeren" stoppen bedoelen. Het stoppen van de verspreiding door bijvoorbeeld de ISPs te instrueren dat bestand niet te door te laten.
Computer games do not affect us. I mean: Otherwise we would all be running around in darkened rooms munching pills and listening to repetitive music.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 17:55

ik denk dat ze met "blokkeren" stoppen bedoelen. Het stoppen van de verspreiding door bijvoorbeeld de ISPs te instrueren dat bestand niet te door te laten.

Ja, dat lijkt me iets dat voor hun wel wenselijk is. Alleen zie ik dan het voordeel niet van het maken van verschillende versies met unieke fingerprints, als er minder versies in omloop zijn kun je die effectiever blokken. Dan hoeven ze niet eens te wachten tot hij daadwerkelijk op internet verschijnt, want ze willen (neem ik aan) al bij voorbaat voorkomen dat dat bestand verspreid wordt.

Overigens is dat blokken van specifieke bestanden via ISP's in de praktijk onmogelijk, want de meeste p2p programma's delen een bestand op in random stukken van x kilobyte die los en van verschillende users tegelijk geup- en download worden, waardoor zeldzame of veelgewilde stukken eerder verspreid worden, en zodat je zelf al dingen kan sharen voordat je ze compleet hebt.
Bovendien wordt die data doorgaans niet raw verstuurd maar compressed en/of encrypted, en dan valt er sowieso niks meer aan te blokken. Het enige wat een ISP kan detecteren is dat er random data via een random port wordt verstuurd, ze kunnen NOOIT bepalen of dat een stukje van bestand X is dat via p2p programma Y wordt gedownload, of dat het game data is van iemand die online zit te spelen, of wat dan ook.

Ik denk eigenlijk dat Philips liegt :shock:

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 18:17

Ik denk ook dat het een soort van afschrikmethode is, maar wat valve doet is best wel een goede manier om mensen te doen stoppen met illegaal te downloaden. Men blokkeert je steamaccount zodat je geen enkele valve game meer kan spelen... En er zijn versies op P2P programma's gebracht die na een bepaalde duur je steam blokkeren en dit is geen gezeik want ik heb het al vaak gelezen op download en gameforums dat dit werkelijk is gebeurd!
Maar of deze techniek phillips zal helpen ? Denk het niet :shock:

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 18:48

Ik denk ook dat het een soort van afschrikmethode is, maar wat valve doet is best wel een goede manier om mensen te doen stoppen met illegaal te downloaden. Men blokkeert je steamaccount zodat je geen enkele valve game meer kan spelen... En er zijn versies op P2P programma's gebracht die na een bepaalde duur je steam blokkeren en dit is geen gezeik want ik heb het al vaak gelezen op download en gameforums dat dit werkelijk is gebeurd!
Maar of deze techniek phillips zal helpen ? Denk het niet  :shock:

Ik heb al spellen gezien (waaronder HL2) die geen steam account meer nodig hadden om gespeeld te worden. Helpt dus ook niks.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 18:59

Ja dat grapje van Valve was effectief ja ;)
Maar dat is beveiliging van software, en da's natuurlijk bij uitstek geschikt om dat soort truukjes in te bouwen... Anders dan bij films of muziek, want in een .avi of .mp3 valt weinig executable code te stoppen ;)

Ik heb zelf het e.e.a. aan software beveiliging gedaan en heb de nodige technieken ontwikkeld om een programma effectief "onkopieerbaar" te maken. Uiteindelijk is alles te kraken natuurlijk, maar je kunt het mensen wel verschrikkelijk moeilijk maken, ook op afstand en pas na verloop van tijd met
terugwerkende kracht software disablen e.d. :shock:

Behalve dat dit met audiovisuele data (films en muziek) allemaal niet kan, wordt het er nůg moeilijker op voor Philips c.q. Brein, de RIAA, enz, door het feit dat het heel makkelijk is om audiovisuele data opnieuw te encoden of in een ander formaat om te zetten. Zonder zichtbaar/hoorbaar verlies, maar wat het bestand compleet verschillend maakt. Aan software kun je eigenlijk geen bit veranderen, aan audio/video makkelijk. Eventuele fingerprints zijn dan op raw niveau (dwz door de ISP's) met zekerheid nooit meer terug te vinden.

Wat je daar noemt trouwens, welke P2P programma's waren dat eigenlijk? Voor zover ik weet zijn de meest populaire p2p clients open source, en daar zal dat soort troep geen kans maken (niet in de laatste plaats doordat de gemiddelde open source programmeurs daar zelf waarschijnlijk ook vies van zijn).
Ik ben een fervent gebruiker van Overnet, da's weliswaar niet open source maar werkt gewoon op het edonkey netwerk, met wat verbeteringen op het protocol (o.a. Horde) en het komt op mij erg betrouwbaar over. Althans, gezien de hoeveelheid films die ik er al mee heb gedownload denk ik dat ik het intussen al wel had gemerkt als er beveiliging o.i.d. in had gezeten :?:

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 19:00

Ik heb al spellen gezien (waaronder HL2) die geen steam account meer nodig hadden om gespeeld te worden. Helpt dus ook niks.

Niet op de officiŽle Valve servers, neem ik aan? Want in dat geval vindt de controle aan hun kant plaats, en daar valt voor buitenstaanders weinig aan te hacken.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 19:18

Niet op de officiŽle Valve servers, neem ik aan? Want in dat geval vindt de controle aan hun kant plaats, en daar valt voor buitenstaanders weinig aan te hacken.

Klopt, ze hadden hun eigen server draaien.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:12

Klopt, ze hadden hun eigen server draaien.

Ik denk alleszins dat Half Life ≤ En Counter-Strike Source 1 van de minst gekopieerde populaire games zal zijn ... En valve blijft updates uitvoeren om hackers geen kans te geven ...

Btw, ik gebruik limewire pro (natuurlijk niet betaalt, want daarvoor heb je een P2P natuurlijk om alles gratis te krijgen) en die is best goed, veel films, veel muziek, veel software en zitten zeer veel goede dingen in zoals detectie tegen muziek die beschadigt is enzovoort ... Kan trouwen ook geintregeerd worden in I-tunes :shock:

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2005 - 09:11

Het zou kunnen werken als iedereen bijvoorbeeld mediaplayer gebruikt. Dit vernuftige stukje spyware van vriend Gates, haalt automatisch cd gegevens op uit de CDDB, maar kan zo ook kijken of het programma dit wel wil afspelen. Ik weet niet in hoeverre windows al je mediabestanden kan controleren. Op dezelfde manier kun je ook legaal muziek downloaden. Een legaal nummer mag je vaak 3 keer op cd zetten. Leuk bedacht natuurlijk. Werkt ook echt, het betreffende nummer kan ik drie keer naar CD kopieren en daarna lukt het niet meer. Wat wel kan is hetzelfde nummer weer van CD naar pc kopieren, al dan niet als MP3, en daarna kun je het onbeperkt blijven kopieren. Maar goed, het eerste stukje vind ik al een leuk kunstje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures