Belgische verkiezingen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.165

Belgische verkiezingen

Tja, de titel spreekt voor zich.

Verder ben ik ook benieuwd ofdat je zelf een bewuste keuze hebt gemaakt ofdat je een ander maar hebt laten kiezen via machtiging (je moet, naar wat ik begrijp in jouw eigen gemeente stemmen wat lastig is voor veel studenten).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

Ik heb zeer bewust gekozen voor Groen!, omdat ik me nagenoeg volledig kan vinden in de standpunten en het programma van de partij. Voor de senaat heb ik op Peter Tom Jones, Freya Piryns en Joke Van de Putte gestemd (Joke ken ik persoonlijk), voor de kamer heb ik voor Els Keytsman (die ik ook persoonlijk ken) gekozen.

Stemmen in mijn gemeente is niet zo'n probleem, daar ik nog thuis studeer (dit jaar). De universiteiten hebben trouwens meen ik een (ongeschreven) afspraak gemaakt om morgen geen examens af te nemen.

Op de site van de Standaard kun je de uitslag volgen: http://www.standaard.be/

En hier kun je live de VRT-uitzendingen volgen.

Berichten: 23

Re: Belgische verkiezingen

oh ja, Groen... Hun standpunten zijn okay, maar ze 'doen' te weinig naar mijn goesting. Ik ben minderjarig, mag dus niet stemmen, maar ik wil niet dat verhofstadt zijn ambtstermijn verlengd, voor de rest maakt het me niet zo veel uit wie premier wordt, voor mijn part mag zelfs Dedecker winnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Belgische verkiezingen

'k heb gewoon 2keer een lijststem gedaan voor de partij die mij het meeste ligt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

voor mijn part mag zelfs Dedecker winnen.
Een onwaarschijnlijker scenario is moeilijk denkbaar :D

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Belgische verkiezingen

Ik heb ook voor Groen! gestemd, maar via een volmacht. Ik studeer in Gent en heb morgen dus wel degelijk een (moeilijk) examen. Aangezien ik ook dinsdag een examen heb, ben ik dit weekend op mijn kot gebleven. Ik had liever zelf gestemd, omdat het de eerste keer is dat ik mag stemmen, maar examens zijn nu eenmaal iets belangrijker.

Ik ben niet erg geïnteresseerd in de politiek en heb pas de laatste tijd de partijen met aandacht gevolgd. Ik vind het belangrijk dat je bewust stemt, ook al interesseert de politiek je niet echt. Ik heb enkele debatten gezien, de sites van de (meeste) partijen bezocht en 2 stemtesten ingevuld. Groen! spreekt me al jaren het meeste aan. Toch vond ik het moeilijk om uiteindelijk mijn keuze te maken, vooral omdat ik bij sommige onderwerpen me in verschillende standpunten kan vinden. Ik ben van plan nu iets meer de politiek te gaan volgen en ik heb ook gemerkt dat het mij wel meer interesseert dan ik eigenlijk gedacht had.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Belgische verkiezingen

:D Ik ga hier weer uit de boot vallen. Maar goed, voor de kamer heb ik voor CAP gekozen(lijststem), voor de senaat voor PVDA+(kris merckx, peter mertens). Morgen ook examen, ach...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

Hangt er een beetje vanaf waar je woont... daarnet uitslagen gezien uit Limburg, waar CAP verrassend - wat ik trouwens wel goed vind - de kiesdrempel haalt, dus een verloren stem is het daarmee niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Belgische verkiezingen

Ik hou bovendien niet zo van het argument een stem voor een partij die de kiesdrempel toch niet haalt is een weggegooide stem. Als iedereen zo redeneert, krijgen we geen correcte weergave van de mening van de bevolking. maar misschien is dit niet de plek om die discussie te voeren...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

Ik ook niet, maar omdat je zei "dat je uit de boot zou vallen"... Ik vind de kiesdrempel zelf al niet zo'n goed idee, maar dat is hier inderdaad niet aan de orde.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Belgische verkiezingen

Stemmen in mijn gemeente is niet zo'n probleem, daar ik nog thuis studeer (dit jaar). De universiteiten hebben trouwens meen ik een (ongeschreven) afspraak gemaakt om morgen geen examens af te nemen.
En toch heb ik morgen een examen. Ik zit op kot en zou moeten stemmen in Limburg, heb dus door middel van een volmacht in mijn plaats laten stemmen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 84

Re: Belgische verkiezingen

De universiteiten hebben trouwens meen ik een (ongeschreven) afspraak gemaakt om morgen geen examens af te nemen.
Ik heb morgen examen dus ik denk het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

Geen afspraken blijkbaar... Dan heb ik gewoon geluk gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Belgische verkiezingen

Ik ben erg teleurgesteld in het resultaat. Naar mijn aanvoelen zijn er de voorbije jaren beslissingen genomen die de werkmens niet ten goede komen. Nu de kaarten nóg meer naar rechts zijn verschoven kan dit enkel erger worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Belgische verkiezingen

Vreselijk hoe rechts er weer gestemd is (LDD, VB) al zou ik nog even wachten met treuren... Betrouwbare uitslagen zijn voor morgen, en wat men ermee aanvangt is nog wat anders...

Reageer