Welke van de 4 resistoren is geschikt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 92

Welke van de 4 resistoren is geschikt

Figuur 37 schetst weer de situatie voor een NPN transistor (T1) toegepast als schakelaar. Onderstaande tabel laat van een viertal NPN transistoren een aantal relevante parameters zien.

Maar hoe weet je welk van de vier transistoren het meest geschikt is om lamp L1 te schakelen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Dit is nog eens een originele opdracht, kiezen uit een aantal beschikbare transistoren.

Ik ga een beschrijving geven hoe je eraan moet beginnen zodat je opgang geraakt, als er dan nog vragen zijn kan je ze altijd stellen :D .

Ibasis=Ice/hFE (bij transistorwerking)

Wanneer we een transistor gaan gebruiken als schakelaar moeten we werken met hSAT, meestal gaat men heirvoor hFE/2 voor nemen.

Je hebt een stroom Ic van 200mA en Ib van 4mA dit wil zeggen dat je een hSAT moet hebben van minstens 100.

2N3773 valt dus al af.

Uce=Ulamp+Ubesat

Uce=50V+0,9V (BC550 transistor)

Uce=50,9V maar Uce max is gelijk aan 50V dus de BC550 valt af.

Je kan dus kiezen uit de 2 laatste (hFE van die laatste is wel onnodig hoog).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ruben01 schreef:Dit is nog eens een originele opdracht, kiezen uit een aantal beschikbare transistoren.

Ik ga een beschrijving geven hoe je eraan moet beginnen zodat je opgang geraakt, als er dan nog vragen zijn kan je ze altijd stellen :D .

Ibasis=Ice/hFE (bij transistorwerking)

Wanneer we een transistor gaan gebruiken als schakelaar moeten we werken met hSAT, meestal gaat men heirvoor hFE/2 voor nemen.

Je hebt een stroom Ic van 200mA en Ib van 4mA dit wil zeggen dat je een hSAT moet hebben van minstens 100.

2N3773 valt dus al af.

Uce=Ulamp+Ubesat

Uce=50V+0,9V (BC550 transistor)

Uce=50,9V maar Uce max is gelijk aan 50V dus de BC550 valt af.

Je kan dus kiezen uit de 2 laatste (hFE van die laatste is wel onnodig hoog).
Ik ben geen kenner van toegepaste elektronica. Ik kwam niet verder dan een ongeschikte BC550, maar dat was zuiver vanwege de maximale CE-stroom van 0,1 A, terwijl de lamp 0,2 A nodig heeft.

Ik neem verder dus aan dat Ruben's redenering juist is. In diens overname van de gegevens zie ik echter een fout.
Je hebt een stroom Ic van 200mA en Ib van 4mA
Volgens mij is Ib 0,4 mA. Als ik met dat gegeven doorredeneer en die factor 10 verdisconteer zou je dus een hSat (whatever that may mean) van 1000 nodig hebben. Ik neem aan dat ik die in de tabel vind als hfe(β)max en dat je dus de meest rechtse zult moeten hebben??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Je hebt een stroom Ic van 200mA en Ib van 4mA dit wil zeggen dat je een hSAT moet hebben van minstens 100.
NIet 4 mA, 0.4 mA! Minstens 1000 dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

NIet 4 mA, 0.4 mA! Minstens 1000 dus...


Inderdaad, ik heb mij miskeken je kan dus niet kiezen welke je gaat nemen. Je met de BC618 nemen.

Bedankt voor de correctie Jan en EvilBro.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Bedankt voor de correctie Jan
Bedankt voor de uitleg over hoe zoiets werkt. Je antwoord was dudelijk genoeg voor een leek als ik (op dit gebied) om er een fout uit te kunnen halen. Ik heb weer wat geleerd :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ow.. ik dacht namelijk dat je een stroomverwerkingsfactor van 500 hebt vanwege 200mA / 0,4 mA = 500. Maar dat klopt dus niet.
Ibasis=Ice/hFE (bij transistorwerking)
Voor zover ik weet is het bij ons
\(I_b = \frac{I_{c,limited}}{\beta}\)
Je hebt een stroom Ic van 200mA en Ib van 4mA dit wil zeggen dat je een hSAT moet hebben van minstens 100.
Hoe kom je aan 100?
Wanneer we een transistor gaan gebruiken als schakelaar moeten we werken met hSAT, meestal gaat men heirvoor hFE/2 voor nemen.
Wat is hFE/2 ? moet je die hFE waarde nog door 2 delen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ow.. ik dacht namelijk dat je een stroomverwerkingsfactor van 500 hebt vanwege 200mA / 0,4 mA = 500. Maar dat klopt dus niet.
500 klopte niet omdat je hFE niet mag gebruiken wanneer de transisitor als schakelaar wordt gerbuikt !!

Hiervoor moet de hSAT (versterkingsfactor in het saturatiegebied) gebruiken en deze is hFE/2 dus je 500 moet je vermenigvuldigen met 2 en krijg je minimum 1000.
\(I_b = \frac{I_{c,limited}}{\beta}\)
dit wil net hetzelfde zeggen als mijn formule.
Hoe kom je aan 100?
Dat was een foutje (zie bovenstaande posts van Jan en EvilBro.)
Wat is hFE/2 ? moet je die hFE waarde nog door 2 delen?
Heb ik hierboven uitgelegd:

hFE --> transistorwerking

hSAT --> schakelaar

Nog onduidlijkheden ?

Berichten: 92

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ok.. dus minimaal 1000, oftewel (wat jullie al zeiden) ik kan niet kiezen, maar ik moet BC618 nemen omdat deze hFE van 50000 heeft?

Overigens wilde ik op internet meer informatie vinden over 'hSAT schakelaar', maar kreeg geen resultaten. Wellicht dat jij een aantal sites weet over hSAT.

Uhmm.. hoe bepaal je in dit geval de waarde van Rb?

Ik kwam uit op 1,1 kOhm; maar dat is fout omdat ik hFE hebt gebruikt en geen hSAT (deze niet wordt besproken in mijn boek).

Ik moet het volgende toepassen:
\(I_{b,saturation} = 10 \cdot I_b =\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ok.. dus minimaal 1000, oftewel (wat jullie al zeiden) ik kan niet kiezen, maar ik moet BC618 nemen omdat deze hFE van 50000 heeft?

Overigens wilde ik op internet meer informatie vinden over 'hSAT schakelaar', maar kreeg geen resultaten. Wellicht dat jij een aantal sites weet over hSAT.
Ik zie hier ook niet direct een website voor, mijn leraar elektronica heeft mij dit zo verteld, hij zij dat dit een vuistregel is.

Het kan ook zijn dat men dit op websites anders gaat noemen, bvb. de versterkingsfactor in het saturatiegebied ofzo maar ik vindt niet direct een goeie.

Misschien is het niet nodig dat jullie hier rekening mee houden en dat je gewoon met hFE mag rekenen.

Ik denk dat je het best eens aan de leraar kan vragen.
Uhmm.. hoe bepaal je in dit geval de waarde van Rb?

Ik kwam uit op 1,1 kOhm; maar dat is fout omdat ik hFE hebt gebruikt en geen hSAT (deze niet wordt besproken in mijn boek).
Voor Rb te berekenen moet je

5V-0,7V / (Ic,max/hSAT)

Berichten: 92

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ok, nu volg ik het helemala niet meer. Stel dat we hier alleen hFE gebruiken en niet de hSAT (is een beetje raar om met deze te werken wanneer er nergen wordt uitelgd, althans niet in mijn boek).

Veranderd dan ook welke transistor ik moet nemen, heb het zelf ff beredeneerd en volgens mij moet ik nog steeds BC618 nemen als ik 200/0,4 doe = 500. 50V + 0,9V = 5,9V is teveel voor BC550

Moet ik dan deze toepassen voor Rb uit te rekenen in verzadiging toestand:

(5V-0,7V) / (Ic,max/50000) ?

Ohja, en er was ook nog iets met
\(I_{b,saturation} = 10 \cdot I_b\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Veranderd dan ook welke transistor ik moet nemen, heb het zelf ff beredeneerd en volgens mij moet ik nog steeds BC618 nemen als ik 200/0,4 doe = 500. 50V + 0,9V = 5,9V is teveel voor BC550
Hier kan ik even niet volgen, mss ligt het aan mij :D .

Wanneer je kijkt naar hSAT heb je een versterkingsfactor van 1000 nodig, dit wil zeggen dat je een hFE van 500 nodig hebt. Je moet dus nog steeds dezelfde transistor nemen.
Moet ik dan deze toepassen voor Rb uit te rekenen in verzadiging toestand:

(5V-0,7V) / (Ic,max/50000) ?
Jep.

Je zegt
\(I_b = \frac{I_{c,limited}}{\beta}\)
en
\(I_{b,saturation} = 10 \cdot I_b\)
dus:
\(\frac{I_{b,saturation} \cdot \beta}{10}\)
Nu gaat er wel een lampje branden denk ik :D .

Jouw boek werkt dus ook met een hSAT, alleen gaat ze hem een beetje inkleden.

Ik werkte met een factor 2 dit een vuistregel van mijn leraar elektronica, hij vertelde dat je ook met 3,4, ... kon werken.

In jouw boek gaat men werken met factor 10.

Duidelijk ? Anders probeer ik het nog wel eens uit te leggen.

Ruben01

Berichten: 92

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ok, maar het is toch een groot verschil... jij werkt met factor 2 en ik met factor 10.. geeft dat geen andere uitkomsten?

Dus in principe is mijn formule ook hSAT.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Leon985 schreef:Ok, maar het is toch een groot verschil... jij werkt met factor 2 en ik met factor 10.. geeft dat geen andere uitkomsten?

Dus in principe is mijn formule ook hSAT.


Natuurlijk gaat dit een andere uitkomst geven (5 keer groter dan we reeds hadden gevonden). En inderdaad jouw formule gaat een hSAT geven, alleen is het precies niet als de saturatieverterkingsfactor aangebracht maar als een apparte formule:
\(I_{b,saturation} = 10 \cdot I_b\)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Welke van de 4 resistoren is geschikt

Ik zie hier ook niet direct een website voor, mijn leraar elektronica heeft mij dit zo verteld, hij zij dat dit een vuistregel is.
Dit heeft alles te maken met het feit dat Hfe's van transistoren nogal spreiden. Kijk maar eens goed in de datasheet:
Moet ik dan deze toepassen voor Rb uit te rekenen in verzadiging toestand:

(5V-0,7V) / (Ic,max/50000) ?
De transistor is een darlington, voor Ube moet je dus minimaal 1,4V nemen en in de datasheet staat voor Ube in saturatie zelfs 1,6V.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer