Menstruatie-pijnervaring

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Menstruatie-pijnervaring

Wat ik mij al een tijdje afvraag, is dat ik het zo vreemd vind dat terwijl de meeste vrouwen best veel pijn te verduren hebben tijdens de menstruatie, er ook vrouwen zijn die zich dan juist op haar best voelen, zonder mar een greintje pijn (of al de horror-emotionele buien). Daartegenover staat weer een groep die er zodanig last van heeft dat ze een paar dagen niet uit bed komt van de pijn en ellende.

Dat vind ik erg vreemd, ik weet wel dat er een verschil is in pijnbeleving en hoe goed je er tegen kan, maar ik geloof simpelweg niet dat de ene helft mega aanstellers zijn, en de vrouwen die zeggen echt geen pijn te hebben daar gewoon over liegen.

Ik vraag je dus af hoe het komt dat precies hetzelfde proces (=door het krampen scheuren stukken van het baarmoederslijmvlies af, wat wegbloed, even kort door de bocht), door dezelfde hormonen etc. zo enorm verschillend ervaran kan worden. Hoe kan dat?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 84

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ik ben een kerel dus ik heb geen idee hoe dat voelt maar ik denk wel dat je daar niet zomaar een uitspraak over kan doen. Het lichaam zit nogal ingewikkeld in elkaar en ik denk dat het dan ook van veel factoren af zal hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ik ben een kerel dus ik heb geen idee hoe dat voelt


Geeft niks, ik kan je dus ook weinig zinnigs vertellen over wat andere vrouwen voelen, das t halve probleem.



even semi off topic he.

Kan je pijn(beleving) op een goede manier testen? Ik ken wel de truuk van met je hand in een bak ijswater en dan kijken hoe lang tot je t niet meer uithoud, maar zijn daar ook statistiekjes van ofzo, (van zeurpiet tot bikkel ofzo) en zeggen deze dingen ook maar iets zinnigs over andere vormen van pijn (-verdraagzaamheid)?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 84

Re: Menstruatie-pijnervaring

WendyTje schreef:even semi off topic he.

Kan je pijn(beleving) op een goede manier testen? Ik ken wel de truuk van met je hand in een bak ijswater en dan kijken hoe lang tot je t niet meer uithoud, maar zijn daar ook statistiekjes van ofzo, (van zeurpiet tot bikkel ofzo) en zeggen deze dingen ook maar iets zinnigs over andere vormen van pijn (-verdraagzaamheid)?


Ik denk dat dit geen goede manier is om het te sesten. Ten eerste zijn er verschillende soorten prikkels waardoor je pijn kan ervaren. Ik denk dat hier ook weer verschillen zullen zijn tussen de soorten prikkels en de verschillende personen. Verder kan het zo zijn dat de ene persoon vergaat van de pijn maar zijn/haar hand er wel nog inhoudt en de andere persoon hem er al bij een beetje pijn uithaalt. Je kan hiermee ook geen onderscheid maken tussen de zeurpieten en bikkels omdat je niet weet wat ze voelen. Misschien als je een heel objectieve manier vind om pijn te omschrijven dat er wel mogelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ik ben geen vrouw en ook geen bioloog dus ik kan me vergissen maar volgens mij ligt het (o.a) aan de concentraties hormonen in je bloed, de ene vrouw zal hogere de andere dan weer lagere concentraties hebben, de ene vrouw zaagt de hele dag door, de andere vrouw voelt zich kiplekker. Je hebt toch ook gradaties in de sterkte van de pil.

Berichten: 199

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ik vraag je dus af hoe het komt dat precies hetzelfde proces (=door het krampen scheuren stukken van het baarmoederslijmvlies af, wat wegbloed, even kort door de bocht), door dezelfde hormonen etc. zo enorm verschillend ervaran kan worden. Hoe kan dat?
Ik ben geen vrouw en ook geen bioloog dus ik kan me vergissen maar volgens mij ligt het (o.a) aan de concentraties hormonen in je bloed,
Dat is precies een deel van het probleem. Het zijn veelal (let op: veelal, niet 100%!) wel dezelfde hormonen, maar niet bij iedereen evenveel. Dat is op zich normaal; er zijn ook grote verschillen in de hoeveelheid bloed die vrouwen verliezen en wat voor de één megaveel zou zijn, is voor de ander volstrekt normaal.

Niet alleen verschillen de concentraties van hormonen per vrouw; ook de gevoeligheid voor die hormonen verschilt. En dan heb ik het over zeg maar objectieve gevoeligheid, dus niet of het een aanstelster is maar hoe veel receptoren ze heeft voor dat hormoon. Je ziet dat ook in de zwangerschap: de één heeft nergens last van, de ander ligt drie maanden kotsend in haar bed. Toch worden ongeveer dezelfde hormonen geproduceerd om de zwangerschap in stand te houden.

Ook bij andere dingen komt dit fenomeen terug: iemand met een hypothyreoïdie kan heel anders reageren dan de buurman die 'hetzelfde' heeft. Bij de één veroorzaakt het tekort bijvoorbeeld last in de gewrichten, de ander komt zijn bed niet meer uit en slaat zijn vrouw omdat ze z'n sokken niet goed opgevouwen heeft (okay, dat kán ook een andere reden hebben maar gedragsveranderingen bij schildklierproblemen zijn een heel interessant onderwerp!)...

terug on topic: het is dus wel degelijk zo dat er grote lichamelijke verschillen kunnen zijn tussen vrouwen. En dan heb je het eigenlijk nog niet eens over de pathologische kant; veel vrouwen hebben bijvoorbeeld myomen zonder dat ze dat zelf weten; ook deze kunnen extra pijn en bloedverlies geven.

'Regulier' wordt er eigenlijk niets gedaan met dysmenorroe, hoogstens een receptje voor de pil als de pijn onverdraagbaar is en verder moet je er maar mee leren leven...

'Alternatief' kijkt daar anders tegenaan; de hormonen oestrogeen en progesteron wordt bijvoorbeeld afgebroken door de lever met de normale 2-fasen-detoxificatie. Als daarin iets misgaat, kan dat behoorlijke klachten geven tot zelfs verhoogde kans op op hormoongerelateerde kankers! (als je de exacte weg wilt weten moet ik even mijn boek erbij pakken, we krijgen dit toevallig net dit blok dus het zit nog niet helemaal in mn hoofd...).

Op een wat lager alternatief niveau wordt dan vaak gesproken over 'hormoondysbalans'. Grappig genoeg worden ook dan als eerste middelen gegeven om de lever te helpen zijn werk goed uit te voeren, pas in de tweede of derde plaats wordt er gekeken naar de (concentraties) hormonen zelf.

In de TCM (traditional chinese medicine) wordt pijn bij de menstruatie niet als normaal beschouwd. Het is een teken van ongezond zijn en kan/moet dus verholpen worden.

Idee: of er bijvoorbeeld een veilige manier bestaat om je receptoren minder gevoelig te maken, weet ik eigenlijk niet, maar dat lijkt me ook eigenlijk meer symptoombestrijding... (gedachtengangetje)

Berichten: 60

Re: Menstruatie-pijnervaring

De schattingen zijn dat 10 procent van de vrouwen in de 'vruchtbare levensfase' endometriose heeft. Waarschijnlijk weet van deze vrouwen weet dat niet. Deze chronische ziekte wordt de laatste jaren wat bekender onder vrouwen. En hoewel de kennis over endometriose nog voor verbetering vatbaar is, vermoed ik dat het nu ook steeds meer bekend wordt bij (huis)artsen wat deze ziekte precies inhoud, bij wie het voor kan komen (niet alleen bij vrouwen boven de 37 bijv. wat nog in 'de oude boeken' staat) etc.
In de TCM (traditional chinese medicine) wordt pijn bij de menstruatie niet als normaal beschouwd. Het is een teken van ongezond zijn en kan/moet dus verholpen worden.
Dat is dus in Nederland gelukkig ook aan het veranderen. Pijn tijdens de menstruatrie is ook niet normaal, en dan heb ik het het natuurlijk niet over de lichte krampjes e.d., maar over pijn waarvoor je pijnstillers 'moet' gebruiken en evt. zelfs een paar dagen plat moet. Deze pijn kan duiden op endometriose.

Overigens zijn ze bezig met onderzoeken naar het gebruik van selectieve oestrogeen receptor modulatoren, dus bella boares, niet zo'n slecht idee.

En verder bestaat de behandeling van endometriose (naast chirurgie) uit het 'platleggen van je eigen cyclus'. Dit kan door de pil door te slikken, maar vaak is het ook 'nodig' om kunstmatig in de overgang te komen door zoladex, lucrin e.d. (en dan zit er nog een hoop tussen wat mogelijk is, maar allemaal op basis van hormonen of anti-hormonen)

Waarom sommige vrouwen zoveel pijn hebben, buiten inderdaad de myomen en andere oorzaken, is endometriose het meest waarschijnlijk.

En dat doet pijn omdat het baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder zit, en daar meedoet met de menstruatie. Wat vervolgens weer tot (chocolade/ endometriose)cystes in de eierstokken leidt en/of rectovaginale nodules, en verspreiding van de haarden die al bestaan, die in de darmen en blaas kunnen doordringen. En het veroozaakt ontstekingsreacties en uiteindelijk verklevingen....etc etc.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Menstruatie-pijnervaring

Achtergrond info: Wikipedia over Endometriose
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 199

Re: Menstruatie-pijnervaring

Dat klopt, maar endometriose is wel een pathologisch beeld. Ook bij gezonde vrouwen komen verschillen in pijnervaring voor (en wat dat betreft, bij gezonde mensen in het algemeen).
Overigens zijn ze bezig met onderzoeken naar het gebruik van selectieve oestrogeen receptor modulatoren, dus bella boares, niet zo'n slecht idee.


De SERM´s zijn een begrip uit de kruidengeneeskunde, om een betere definitie te kunnen geven voor wat tot nu toe bekend staat als de fyto-oestrogenen. Dat laatste klopt namelijk niet helemaal, omdat de fyto-oestrogenen wel op de oestrogeenreceptoren in het lichaam passen, maar niet zo´n sterke oestrogeenwerking hebben als lichaamseigen oestrogenen. In het Engels wordt wel de term ´Estrogen-like´ gebruikt.

Ik ben nog opgevoed met het begrip fyto-oestrogenen, dus dat blijf ik even gebruiken...: wat ze doen is dus ´even´ plakken op de receptoren die normaal gesproken de lichaamseigen oestrogenen ontvangen. Er komt echter niet zo´n sterke boodschap door, dus het weefsel reageert niet zoals bij lichaamseigen oestrogenen. In heel lichte mate wel, maar in totaal dus veel minder. Daar komt nog bij dat fyto-oestrogenen de afbraak van oestrogeen naar 2OH-oestrogenen stimuleren ( oestrogeen wordt in het lichaam afgebroken tot 2-, 4- of 16-OH-oestrogenen. De 4 en vooral de 16-route geven de meeste klachten, zoals ik al zei wordt vermoed tot oestrogeengerelateerde kankers aan toe).

Ook remmen fyto-oestrogenen de aromatase-activiteit waardoor er minder testosteron omgezet wordt in oestrogeen (off topic: dit doet het ook bij mannen! Eén van de redenen van prostaatvergroting bij oudere mannen is dat hun lichaamseigen hoeveelheid testosteron voor een deel omgezet wordt in oestrogeen door aromatase-enzymen); dus ook weer minder oestrogeen in het totaalplaatje.

Wat belangrijk is, is dat fyto-oestrogenen (SERM´s) anders werken dan de oestrogenen uit de pil bijvoorbeeld. Bij de pil slik je er zoveel, dat je eigen cyclus plat gelegd wordt en daarmee ook de ´natuurlijke´ oestrogeen pieken en dalen die gedurende je cyclus voorkomen.

Met SERM´s gaat je eigen natuurlijke cyclus door, en de pieken en dalen dus ook, maar doordat de fyto-oestrogenen op de oestrogeenreceptoren geplakt zitten, hebben de ´overtollige´ oestrogenen die je tijdens een piek aanmaakt, geen effect meer en spoelen dus ongebruikt je lichaam uit. De lichte oestrogene werking van fyto-oestrogenen heeft bij lange na niet hetzelfde effect als de lichaamseigen oestrogenen, maar kan wel weer ook het ´dal´ wat verzachten. Je hebt dus op veel verschillende manieren een positieve werking.

There you have the SERM-story... :D

Overigens is en blijft het wel een kwestie van doseren: bij een vrouw in de vruchtbare periode zul je vrij hoog moeten doseren voordat de fyto-oestrogenen dit effect bereiken. Bij een vrouw na de menopause moet je natuurlijk geen hoge doses gebruiken; zij heeft van zichzelf immers ook veel minder oestrogeen. Na de menopause is het dus ook niet de bedoeling dat fyto-oestrogenen de lichaamseigen oestrogenen gaan overnemen (zoals bij hormoonsuppletietherapie wel gebeurt), maar dat is een ander verhaal.

Berichten: 60

Re: Menstruatie-pijnervaring

mmm Ik vind het interessant, al volg ik het niet helemaal ;-) ben ook maar een leek. Ik heb het voor mezelf gewoon zo vertaald/ begrepen dat SERM's op bepaalde organen een ant-oestrogeen werking hebben en op andere geen of oestrogeen werking hebben. Er is er 1 die evt. gescikt zou zijn voor endometriose omdat deze geen oestrogeen effect heeft op baarmoederslijmvlies...wat niet echt de bedoeling is, want dan wordt endometriose alleen maar erger.

Maar 1 ding klopt iniedergeval volgens mij niet aan je verhaal, het is niet zo dat SERM's hetzelfde is als fyto-oestrogenen. Daarbij behoeft de precieze werking van fyto oestrogene en hun effect verder onderzoek. Terwijl dat voor SERM's toch een stuk duidelijker ligt. (niet i.v.m endometriose dan,maar in situaties waarin het nu al toegepast wordt)

Als ik me vergis, en fyto oestrogenen wel hetzelfde zijn als SERM's dan zou ik daar graag meer over lezen, heb je een artikel bijv. waarin dat te lezen is?
Dat klopt, maar endometriose is wel een pathologisch beeld. Ook bij gezonde vrouwen komen verschillen in pijnervaring voor (en wat dat betreft, bij gezonde mensen in het algemeen).
Ja precies pijnervaring verschilt inderdaad in het algemeen....Maar dat is naar mijn idee een ander onderwerp. Specifiek voor pijn tijdens de menstruatie, heeft het nogal eens te maken met pathologie. Als het gaat om personen die veel pijn hebben tijdens de menstruatie, vermoed ik dat veel meer van deze mensen ziek zijn, dan op dit moment wordt gedacht.

Ik weet niet precies waar dat beeld vandaan komt dat pijn bij de menstruatie zou horen, en dat dat normaal zou zijn. Heeft vast iets te maken met het taboe wat er op rust, om niet over menstruatie te praten. Wat nu wel veranderd is ten opzichte van 'de tijd van mijn moeder', maar het zit er toch nog diep in gebakken, dat pijn tijdens de menstruatie normaal is, en dat je er zeker niet over klaagt, laat staan en dokter bezoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ja precies pijnervaring verschilt inderdaad in het algemeen....Maar dat is naar mijn idee een ander onderwerp.
Vind ik zoiezo een heel interessant onderwerp, subtopic afsplitsen??
Ik weet niet precies waar dat beeld vandaan komt dat pijn bij de menstruatie zou horen, en dat dat normaal zou zijn. Heeft vast iets te maken met het taboe wat er op rust, om niet over menstruatie te praten. Wat nu wel veranderd is ten opzichte van 'de tijd van mijn moeder', maar het zit er toch nog diep in gebakken, dat pijn tijdens de menstruatie normaal is, en dat je er zeker niet over klaagt, laat staan en dokter bezoeken.
Maar, het is toch gewoon zo dat de baarmoeder "krampt" en dat daardoor het baarmoederslijmvlies losscheurt? Daar komt ook het bloeden vandaan, bloedvaten die zich in de afstotende laag hebben gevormd breken af. Het lijkt mij helemaal niet gek dat zoiets pijn "hoort" te doen...
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 60

Re: Menstruatie-pijnervaring

Maar, het is toch gewoon zo dat de baarmoeder "krampt" en dat daardoor het baarmoederslijmvlies losscheurt? Daar komt ook het bloeden vandaan, bloedvaten die zich in de afstotende laag hebben gevormd breken af. Het lijkt mij helemaal niet gek dat zoiets pijn "hoort" te doen...
Ja ik denk dat enige pijn wel normaal is, waarschijnlijk veroorzaakt door het samentrekken van de baarmoeder (ik denk niet door het 'losscheuren' van het baarmoederslijmvlies...maar dat is meer een gok)

Maar ik denk niet dat deze pijn over het algemeen ernstig te noemen is. Dat komen we eigenlijk weer terug op het onderwerp pijnbeleving: en de vraag: 'wat is pijn?' De 1 zal bij deze 'normale' pijn zeggen, 'ik heb wat last van mijn menstruatie' de ander vind dat hij echt pijn heeft. Ik denk dat dat toch met je pijngrens te maken heeft. En misschien ook wel aan wat je gewend bent aan pijn. Als je altijd heel veel pijn hebt tijdens de menstruatie, en dan een keer wat minder, dan zul je dat als minder heftig ervaren als iemand die juist nooit pijn heeft en vervolgens een keer wel een beetje.

Denk ik....

En de vraag blijft blijft dan nog open staan, als het 'normaal' zou zijn, waarom hebben sommige vrouwen dan helemaal geen pijn?

Ik vermoed dat pijn die je hebt als je endometriose hebt verschilt met pijn die mensen zonder endometriose hebben. (heb eigenlijk geen idee of dat zo is....zou ik nou een interessant onderzoek vinden) Ik bedoel dan niet (alleen) de intensiteit van de pijn. Maar vooral het feit dat primaire menstruatie pijn veroorzaakt wordt door het samentrekken van de baarmoeder. Terwijl de menstruatiepijn bij endometriose (naast waarsch. ook de pijn van het samentrekken...wat misschien nog pijnlijker kan worden, als er veel verklevingen aanwezig zijn?) veroorzaakt wordt door de plekken baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder. (en (ontstekings) reactie van weefsel daaromheen) Ik vermoed dat pijn van endometriose dus ook eerder stekend, drukkend en scherp is. Terwijl het samentrekken van de baarmoeder een algeheel krampend gevoel geeft, wat vager is.

Logischerwijs zouden prostaglandine- remmers (NSAID's), die o.a. zorgen voor het samentrekken van de baarmoeder, moeten helpen bij primaire menstruatiepijn, terwijl die werking bij endometriose dan minder zou zijn. Hoewel endometriose patienten misschien wel weer profiteren van het feit dat het ontstekingsremmend is (?)
Vind ik zoiezo een heel interessant onderwerp, subtopic afsplitsen??
Prima idee! Hoewel ik de specifieke menstruatiepijn ook zeer interessant vind. Maar in het algemeen gesproken is het inderdaad ook een interessant onderwerp.

Berichten: 199

Re: Menstruatie-pijnervaring

Ik heb het voor mezelf gewoon zo vertaald/ begrepen dat SERM's op bepaalde organen een ant-oestrogeen werking hebben en op andere geen of oestrogeen werking hebben. Er is er 1 die evt. gescikt zou zijn voor endometriose omdat deze geen oestrogeen effect heeft op baarmoederslijmvlies...wat niet echt de bedoeling is, want dan wordt endometriose alleen maar erger.
Dat klopt dus niet helemaal, althans niet voor de fyto-oestrogenen. Simpel gezegd bezetten de fyto-oestrogenen de oestrogeenreceptoren, waardoor de lichaamseigen oestrogenen ´er niet bij kunnen´. De fyto-oestrogenen beschermen het weefsel dus ahw tegen de lichaamseigen oestrogenen. Deze laatste hebben een veel heftieger oestrogeen effect dan de fyto´s, die slechts in heel lichte mate een oestrogeen effect hebben. Daardoor is het uiteindelijke piek-effect dus verminderd.

Endometriose wordt dan ook hiermee niet erger, het wordt beschermd tegen de veel sterkere lichaamseigen oestrogeen-werking.

Ik moet zeggen dat ik de term SERM nog maar pas heb leren kennen en ik ben er niet helemaal ingedoken. Ik begreep het als zijnde fyto-oestrogenen en dat het een begrip was uit de fytotherapie omdat ze duidelijk niet dezelfde werking hebben als bijvoorbeeld synthetisch oestrogeen. Maar ongetwijfeld zijn er (inmiddels) ook gesynthetiseerde SERM´s en is de term wellicht niet (meer) alleen voorbehouden aan de fyto´s.

Wat betreft pijn bij de menstruatie. Wij hier in het westen zijn nogal Bijbel-geïndoctrineerd. Het is onze erfzonde om onze kinderen in pijn te baren en ook de menstruatie ´hoort´ pijn te doen. Hadden we maar geen appels moeten eten.

Hoe dan ook, het begrip ´pijngrens´ heeft er dus in zoverre mee te maken, dat dit voor een groot deel iets lichamelijks is en niet iets psychisch. Vrouwen met veel pijn tijdens de menstruatie zijn dus geen aanstelsters (hoewel die er ongetwijfeld wel tussen zitten, maar goed).

Voor zover ik weet heeft de baarmoeder zelf geen zenuwuiteinden die pijn doorgeven. Het losscheuren van het baarmoederslijmvlies is dan ook inderdaad niet wat je voelt; het zijn de krampende samentrekkingen van de baarmoeder zelf. Je verliest wel een opgebouwd deel van je lichaam, je hebt een wond (ook al is het een natuurlijke) en een beetje pijn en zeg maar een ´off-day´ is niet meer dan normaal en hoeft niet pathologisch te zijn, maar we zouden het niet moeten accepteren als de pijn echt ´irritant´ wordt of ervoor zorgt dat je niet meer kunt werken, naar school kunt etc. Dan is er wel degelijk iets mis. Jammergenoeg blijft dit een relatief onderzoeksarm gebied, en wordt er weinig aandacht aan besteed. We hebben voor alle problemen ´dezelfde´ oplossing, namelijk de pil, en daarmee basta en nou niet meer zeuren, mevrouwtje... Er wordt nauwelijks gekeken naar oorzaken voor menstruatiepijnen en andere menstruatieklachten.

Een deel van het probleem bij endometriose is inderdaad dat het omliggende weefsel (rondom de endometrische groeisels), zoals het peritoneum, geïrriteerd raakt door het bloed dat vrijkomt tijdens de ´menstruatie´.

Maar of je die pijn ook daadwerkelijk kunt onderscheiden... in theorie waarschijnlijk wel, maar hier komt het begrip ´pijnbeleving´ weer om de hoek kijken. Ten eerste is het vaak een sluipend proces en zullen vrouwen met endometriose zich misschien niet echt een verschil kunnen herinneren met de tijd vóórdat ze endometriose kregen; ten tweede zouden vrouwen die geen endometriose hebben hun pijn misschien ook als stekend etc omschrijven, omdat ze dat nu eenmaal zo voelen. Het kan interessant zijn om te onderzoeken, maar je hebt waarschijnlijk niets aan het resultaat: stel dat er inderdaad een ander soort pijngevoel uit zou blijken, dan kun je daarmee niet tegen de rest van de vrouwen zeggen: ´als je een stekend gevoel hebt, denk dan eens aan endometriose´. Dan krijgt de huisarts het namelijk wel érg druk, want veel vrouwen zullen hun niet-endometriose-pijn waarschijnlijk óók omschrijven als ´stekend´...

Berichten: 60

Re: Menstruatie-pijnervaring

Op grond van jouw uitleg over fyto oestrogenen, vraag ik me af waarom je ze SERM's zou noemen, tenminste ik had mijn leken logica gedacht dat 'selectieve' in 'Selectieve oestrogeen receptor modulatoren' sloeg op de selectieve oestrogeen dan wel anti-oestrogeen werking, op bepaald weefsel dit en op ander weefsel dan effect.

Als ik jouw uitleg van fyto oestrogenen lees, dan maakt dat geen 'selectie' maar heeft het invloed op al het weefsel. Of begrijp ik het verkeerd? Ik heb even wat tijd op google doorgebracht, en ik lees ook nergens dat fyto oestrogenen worden benoemd als SERM. Daar wordt echt een duidelijk onderscheid ingemaakt, en zelfs nergens een duidelijke overeenkomst beschreven. Hoewel die overeenkomst er naar mijn idee zeker is, als ik het goed begrijp. Maar ik krijg wel een beetje de indruk dat het een soort vergelijking is tussen een synthetisch middel waarvan de werking duidelijk is en een homeopatisch(/ voedings) middel met effecten die niet helemaal duidelijk zijn.

Bij het gebruik van SERM's (of tenminste evt toekomstig gebruik!) bij endometriose zou 'raloxifen' een kandidaat zijn omdat het een anti-oestrogeen werking heeft op endometrium (en dus endometriose). Daarentegen heeft het een oestrogeenwerking op het bot, het vetmetabolisme en de bloedstolling. Wat in mijn oren ideaal klinkt omdat de huidige middelen (zoladex, lucrin etc) het oestrogeen in zijn algemeen zo laten dalen dat naast het effect op de endometriose je ook risico loopt of botontkalking e.d.

De SERM tamoxifen heeft juist een oestrogeen effect op endometrium. Deze zal dus niet geschikt zijn.

Raloxifen is nu overigens een behandeling tegen postmenopauzale osteoporose.

Ik heb hier wat informatie vandaag (je kunt in het artikel zoeken op SERM en of Fyto, ze worden beiden besproken)

en hier
Wat betreft pijn bij de menstruatie. Wij hier in het westen zijn nogal Bijbel-geïndoctrineerd. Het is onze erfzonde om onze kinderen in pijn te baren en ook de menstruatie ´hoort´ pijn te doen. Hadden we maar geen appels moeten eten.

Hoe dan ook, het begrip ´pijngrens´ heeft er dus in zoverre mee te maken, dat dit voor een groot deel iets lichamelijks is en niet iets psychisch. Vrouwen met veel pijn tijdens de menstruatie zijn dus geen aanstelsters (hoewel die er ongetwijfeld wel tussen zitten, maar goed).
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn
en hoeft niet pathologisch te zijn, maar we zouden het niet moeten accepteren als de pijn echt ´irritant´ wordt of ervoor zorgt dat je niet meer kunt werken, naar school kunt etc. Dan is er wel degelijk iets mis. Jammergenoeg blijft dit een relatief onderzoeksarm gebied, en wordt er weinig aandacht aan besteed. We hebben voor alle problemen ´dezelfde´ oplossing, namelijk de pil, en daarmee basta en nou niet meer zeuren, mevrouwtje... Er wordt nauwelijks gekeken naar oorzaken voor menstruatiepijnen en andere menstruatieklachten.
Ook mee eens, hoewel de pil opzich nog niet zo'n slecht idee is natuurlijk bij endometriose..vooral als deze doorgeslikt wordt. Als daarmee je klachten over zijn...

En naast dit probleem dat het niet echt serieus wordt genomen over het algemeen door huisartsen, moeten vrouwen het zelf ook eerst serieus gaan nemen. Maar ja dat heeft dan weer met je voorgaande stukje te maken (o.a).
Het kan interessant zijn om te onderzoeken, maar je hebt waarschijnlijk niets aan het resultaat: stel dat er inderdaad een ander soort pijngevoel uit zou blijken, dan kun je daarmee niet tegen de rest van de vrouwen zeggen: ´als je een stekend gevoel hebt, denk dan eens aan endometriose´. Dan krijgt de huisarts het namelijk wel érg druk, want veel vrouwen zullen hun niet-endometriose-pijn waarschijnlijk óók omschrijven als ´stekend´...
Dat is dan dus de vraag, je loopt al vooruit op de uitslag van het onderzoek ;-) Echt een helemaal andere pijn(omschrijving) zal het wel sowieso niet worden. Maar als er een redelijk duidelijk verschil zou blijken, dan zou je dat wel als extra reden kunnen nemen om eens naar een arts te stappen. Net als dat je met alleen menstruatiepijn niet naar een arts moet stappen, tenzij die heel ernstig is. Maar wel als je daarbij aan de cyclus gerelateerde andere klachten hebt zoals aan je darmen of blaas. En daar zou dan 'een bepaalde pijn' ook bij kunnen horen.

Maar ik denk uiteindelijk dat er niet zo'n duidelijk onderscheid in zou kunnen worden ontdekt hoor, klachten en pijn onder endometriose patienten kunnen ook weer verschillen.

Dus uiteindelijk inderdaad niet echt bruikbaar helaas, dat ben ik met je eens.

Re: Menstruatie-pijnervaring

Interessant!

Een groot gedeelte van de vrouwen (waaronder ik) die elke maand er veel last hebben van de menstruatie (zeer veel bloedverlies, krampen, soms zelfs niet in staat om te functioneren) slikken de pil, maar dit zorgt er weer voor dat je flink wat bijkomt (5 tot 10 kilo). Weten jullie een ander alternatief om de pijn/excessieve bloedverlies tegen te gaan zonder de pil te slikken?

Reageer