Springen naar inhoud

Gemiddelde met uiteenliggende waarden

• Log in om te kunnen reageren

frank85

frank85

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 16:05

Voor een onderzoek moet ik bekijken wat de gemiddelde waarde is van de uitkomsten van een proef.
het gaat hier om 6 betonblokjes die na een drukproef 6 verschillende waarden hebben. ( 3.13, 3.21, 2.10, 1.9, 1.35, 1.59)
Maar omdat de waarden niet echt heel dicht bij elkaar liggen (op cijfers achter de komma) wil ik weten wat de juiste manier is om de gemiddelde te berekenen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 16:46

Het gemiddelde is altijd de som van je uitkomsten gedeelt door het aantal uitkomsten. Je kan echter wel andere centrumkenmerken (mediaan, modus, ...) gebruiken die minder gevoelig zijn voor uitschieters.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2007 - 16:47

Het gemiddelde μ bereken je simpelweg met (de som van alle termen) gedeeld door (het aantal termen).
Je kunt dan de standaarddeviatie σ berekenen, zodat je eindantwoord " μ :D σ " wordt (afhankelijk van je meetmethode, onafhankelijke meetfouten/onzekerheden enz.)

De vraag is echter wat voor experiment je hebt gedaan, dus welke grootheden hebben je meetwaarden?
Zouden ze theoretisch allemaal gelijk moeten zijn? Zo niet, is een gemiddelde hiervan zinloos.

Veranderd door Phys, 12 juni 2007 - 16:49

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

• Gast

Geplaatst op 12 juni 2007 - 17:01

Het gaat om een betonproef. De 6 kubussen die beproefd zijn hebben dezelfde samenstelling van beton, en daardoor zal het verschil kleiner moeten zijn. Het is daarom vreemd dat er zo'n verschil in de uitkomsten zit. Daardoor kunnen we geen normaal gemiddelde noteren (en in de volgende berekening gebruiken) omdat er uitschieters zijn naar boven en beneden.

De uitkomsten van de proef is in N/mm2

Kan het dus gewoon via de μ en σ?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2007 - 17:13

Oke, ze zijn in principe van dezelfde samenstelling en de verwachting is dat de 6 waarden ong. gelijk zijn.

Normaal gesproken heeft iedere meetwaarde een (doorgerekende) onzekerheid. Als je een 'best fit' maakt en sommige punten wijken teveel af, kun je proberen te beargumenteren dat die punten té ver afwijken en dus genegeerd moeten worden.

Heb je bijv. bij het samenstellen van 1 kubus andere omstandigheden, had je een andere methode gebruikt, enz. ?
Het is voor ons vrij lastig daar een uitspraak over te doen, omdat we je meetmethode en onzekerheden niet kennen.

Je kunt natuurlijk gewoon gem. + s.d. bereken zoals ik beschreef, dan zal er
LaTeX uitkomen als ik het goed heb.

\\offtopic: grappig, ik heb voor mijn profielwerkstuk ook betonkubussen van verschillende samenstellingen getest, met een drukproef op de TU Delft :D

Veranderd door Phys, 12 juni 2007 - 17:14

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 juli 2010 - 22:53

Vertraagd:

Na bepaling van de gemiddelde kubusvastheid (B 17.5) van 27.5 N/mm2 na 28 dagen verharding wordt deze gereduceerd met een standaard afwijking van bij B 17.5 van 6.1 N/mm2 en volgens art.A.606.7 van de voorschriften beton tot een kar. kub.druksterkte van 17.5 N/mm2.

Bekijk de literatuur ervan.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2010 - 10:39

Waarom wordt een 3 jaar oude draad nieuw leven in geroepen?
Zelfs het beton hoeft slechts 28 dagen te verharden ](*,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures