Stroomkringen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

Stroomkringen

Hallo, ik zit met een aantal kleine opgavetjes waar ik maar niet uitkom. Heb deze ingevult in een WORD-bestand en deze geupload. Heb er met dikke letters bijgezet wat het eventuele probleem is.

Hoop dat iemand zou kunnen helpen,

bij deze de link naar het bestand: http://www.yousendit.com/download/WFJVYlJRNDRxRTAwTVE9PQ

Berichten: 211

Re: Stroomkringen

is er dan niemand die me kan/wil helpen :D ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Stroomkringen

\(+E_{1}+2.R-54=0\)
\(+E_{1}+2.R-E_{2}=0\)
\(-E_{1}+3.8+3.4=0\)
Uit de laatste volgt ,dat: E(1)=36 Volt

Uit de eerste volgt dan: R=9 Ohm

Uit de tweede volgt: E(2)=54 Volt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stroomkringen

okej26 schreef:Hallo, ik zit met een aantal kleine opgavetjes waar ik maar niet uitkom. Heb deze ingevuld in een WORD-bestand en deze geupload. Heb er met dikke letters bijgezet wat het eventuele probleem is.

Hoop dat iemand zou kunnen helpen,

bij deze de link naar het bestand: http://www.yousendit.com/download/WFJVYlJRNDRxRTAwTVE9PQ
Je kunt beter de tekst hier rechtstreeks neerzetten (copy-paste uit word werkt prima), en de plaatjes als gifjes bijvoegen. Ziet een potentiële helper gelijk of hij wat kan betekenen of niet. Afgezien van de extra moeite die dat downloaden kost, niet iedereen is er zo wild van om links en rechts maar te gaan downloaden van onbekende bronnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 211

Re: Stroomkringen

\(+E_{1}+2.R-54=0\)
Je kunt beter de tekst hier rechtstreeks neerzetten (copy-paste uit word werkt prima), en de plaatjes als gifjes bijvoegen. Ziet een potentiële helper gelijk of hij wat kan betekenen of niet. Afgezien van de extra moeite die dat downloaden kost, niet iedereen is er zo wild van om links en rechts maar te gaan downloaden van onbekende bronnen.


Hm ja kom ik nu ook achter inderdaad. Zal er de volgende keer aan denken. Maar het leek me juist makkelijker zo maar kan het wel begrijpen dat mensen er een beetje huiverig voor zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Stroomkringen

Hier een tekening.

[attachment=282:scan0004.jpg]

Door de weerstand van 4 Ohm stroomt 3 A. Dit is gegeven.

Door de weerstand van 6 Ohm stroomt 5 A. OOk dit is gegeven.

Dan zal naar knooppunt B 3 A vloeien , maar ook 5 A.

De totale stroom die naar knooppunt B vloeit, is dan 8 A.

Dan moet er ook 8 A van knooppunt B afvloeien.

Er gaat dus 8 A door de weerstand van 3 Ohm in de richting van onder naar boven.

Laten we nu eens stroomkring I bekijken. ( de bovenste stroomkring).

We spreken af dat we de stroomkringen rechtom doorlopen. ( met de klok mee).

Bij batterij E(1) gaan we van de (-) naar de (+) pool. We gaan dus in een richting waarbij de spanning stijgt. Dit geven we aan met (+) E(1).

Nu komen we bij de weerstand R waar een stroom van 2 A doorheen gaat. Deze stroom gaat van rechts naar links door de weerstand. Dit betekent dat in de stroomrichting bezien, de spanning daalt. De spanning links van R is dus lager dan de spanning rechts van R.

Maar doordat we rechtsom gaan, gaan we van een lage spanning naar een hogere spanning. Dus ook hier weer een (+) teken. +2.R

Nu passeren we de batterij E(2) in de richting van (+) naar (-) . Dus we gaan van hoge spanning naar een lagere spanning.

Dit geven we aan met een (-) teken. Dus (-)E(2).

Laten we stroomkring II nog als voorbeeld nemen.

We gaan weer rechtsom. Bij de weerstand van 4 Ohm gaan we van lage spanning naar hoge spanning. Dit komt omdat in de richting van de stroom van 3 A de spanning over de weerstand daalt.

Bij de batterij E(1) gaan we van (+) naar (-) . Dus -E1

Door de weerstand van 3 Ohm vloeit 8 A van beneden naar boven. Dus in de richting van beneden naar boven daalt de spanning. Doordat we rechtsom gaan, gaan we in de richting van boven naar beneden door de weerstand van 3 Ohm.We gaan dus van lage spannig naar hoge spanning. Dus: + 8.3

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Stroomkringen

Bij som 2 zou de E = 18 1/6 Volt moeten zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stroomkringen

gifje.GIF
gifje.GIF (2.5 KiB) 283 keer bekeken
jpgtje.JPG
jpgtje.JPG (7.68 KiB) 282 keer bekeken
@Aadkr (en anderen): eenvoudigere plaatjes met simpele kleuren beter als GIF opslaan. Zo vermijd je de typische vlekkerigheid van het JPG-format voor dat soort plaatjes
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stroomkringen

Het kan aan mij (of mijn monitor) liggen, maar ik zie geen vlekkerigheid of andere verschillen. Alleen bij de rode rechthoek is bij de jpg de bovenste zijde weg, en het rood is er wat donkerder.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 211

Re: Stroomkringen

@Aadkr: Bedankt voor je uitwerking :D !. Bij de uitwerkingen stond dat de stroom door de 3Ohm weerstand -8A was dan zou inderdaad de stroom naar onderen gericht zijn. Maar zoals jij het zegt met 8A is het inderdaad zo. Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik kom inderdaad bij de 2e opgave ook uit op 18 1/6 V . Bedankt allemaal
Het kan aan mij (of mijn monitor) liggen, maar ik zie geen vlekkerigheid of andere verschillen. Alleen bij de rode rechthoek is bij de jpg de bovenste zijde weg, en het rood is er wat donkerder.
Ik zie inderdaad ook nauwelijks verschil tussen de plaatjes.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomkringen

Het kan aan mij (of mijn monitor) liggen, maar ik zie geen vlekkerigheid of andere verschillen. Alleen bij de rode rechthoek is bij de jpg de bovenste zijde weg, en het rood is er wat donkerder.
Het verschil tussen gif en jpg zie je heel goed als je zo'n plaatje opent, b.v. in Paint, en je gaat dan het beeld vergroten.

En je merkt het vooral als je een plaatje wilt bewerken. In gif is dat een eitje, in jpg is het een zeer frustrerende bezigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stroomkringen

klazon schreef:Het verschil tussen gif en jpg zie je heel goed als je zo'n plaatje opent, b.v. in Paint, en je gaat dan het beeld vergroten.

En je merkt het vooral als je een plaatje wilt bewerken. In gif is dat een eitje, in jpg is het een zeer frustrerende bezigheid.
Het gaat er juist om dat dat verschil in plaatjes hier op het forum naar voren moet komen. Is dat niet het geval, is er geen reden om de een boven de nader te verkiezen. Ik ga namelijk geen plaatjes uit berichten openen in Paint en ze bewerken :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer