Obesitas en veneuze afvloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Obesitas en veneuze afvloed

Heeft obesitas invloed op de veneuze afvloed? Zo ja, op welke manieren allemaal??

Berichten: 199

Re: Obesitas en veneuze afvloed

Even zo uit de losse pols denk ik als eerste aan bijvoorbeeld een vetlaagje rond de spieren of bloedvaten (weet ik eigenlijk niet zeker: komt er vet rondom bloedvaten? In de omgeving toch althans), waardoor de knedingen van de spieren minder invloed hebben op de afvloed (normaal gesproken 'kneden' de spieren in bijv het been, het bloed ahw omhoog door de venen).

Daarnaast hebben obese mensen vaak hyperinsulinemie, wat kan zorgen voor beschadiging van de bloedvaten, lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de veneuze afvloed (en bovendien zorgt hyperinsulinemie voor het nog dikker worden van de persoon).

Verder lees ik bij Diabetes mellitus type 2, dat vaak vernauwing vd bloedvaten en stapeling van geglyceerde stoffen leidt tot verdikking vd vaatwanden en lekkage. Waar dat door komt en of dat iets is dat typisch is voor diabetes, of dat het ook bij obesitas kan voorkomen, kan ik even niet achterkomen. Ik ga het donderdag in de les even navragen...

Berichten: 3.165

Re: Obesitas en veneuze afvloed

Heeft obesitas invloed op de veneuze afvloed? Zo ja, op welke manieren allemaal??
De oorzakelijke factoren van obesitas en CVA's overlappen erlkaar (te veel calorieën eten, te weinig beweging) dus alleen daarom is er wel een zeker verband (verstopte aders, slechtere werking van het hart).

Het best voorkom je natuurlijk dat je obees wordt/blijft.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer