Statica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Statica

Ik zit met volgend probleem. (zie bijlage)

Ik heb deze oefening opgelost maar kom volgens mij een veel te grote waarde uit. Namelijk dat het gewicht kleiner moet zijn dan 60 ton. Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk voor een houten balk (dat er +/- 60 auto's op zouden kunnen staan...) Als er mensen zijn die fouten zien, gelieve het te melden. Deze vraag diende als voorbeeldvraag voor mijn examen. Dank bij voorbaat

geg:

l= 1,8m = 1800mm

b= 1m = 1000mm

h= 0.3m = 300mm

tmax= 18N/mm² (hout heeft als vloeigrens 24N/mm² dit delen door 1,3 (de materiaal karakteristiek geeft +/- 18N/mm²)

gevr: G max

opl:

Msd= Ql/4 (soliciterend moment voor een puntlast in het midden van een balk) Q is hier G

Mrd= b.h²/6 * 18N/mm² (weerstandsmoment voor een rechthoekige doorsnede* de maximale spanning

= 18N/mm² . 1000mm . 90000mm²/6

=270.000.000 N.mm

dit weerstandsmoment moet groter zijn dan het soliciterend moment opdat de balk niet zou breken.

==> 270.000.000 N.mm > Ql/4

==> 270.000.000 N.mm . 4/1800mm > Q

==> 600.000 N > Q

==> 600 kN > Q

G moet dus kleine of gelijk zijn aan 600 kN (of 60 ton) ?!
Bijlagen
opgave_.jpg
opgave_.jpg (4.71 KiB) 120 keer bekeken
Always behave like a duck - keep calm and unruffled on the surface but paddle like the devil underneath.

Berichten: 4.502

Re: Statica

Ik kom op ong.hetzelfde uit,zie mijn programma.

Dit programma kun je gebruiken als je een map aanmaakt op je hd, nl.C:\forum.

Als je daar de eenheden goed invoert kom je aan ca.560 kN!

Berichten: 12

Re: Statica

Hmm interessant programmatje, van waar heb je die, en bestaan er zo nog voor hangrbuggen e.d. ?

Wat het resultaat betreft, ben ik niet echt thuis in of dit redelijk is: +/- 56 ton ( u verschil zal nog zitten in het mijne, dat er bij mij niet opgegeven is of het om mobiele of permanente belasting gaat, met als gevolg dat je die veiligheidscoëf. niet in rekening kan brengen.) Maar lijkt me toch veel... Mss dat jij hier meer ervaring in hebt, wat denk je ervan ?
Always behave like a duck - keep calm and unruffled on the surface but paddle like the devil underneath.

Berichten: 4.502

Re: Statica

Ik ga in mijn programma uit van permanente belasting met nog mogelijkheden om dat te vergelijken met gelijkmatige belastingen en mogelijke gestelde eisen aan doorbuigingen in bouwvoorschriten.

Het verschil tussen jouw uitkomst en de mijne zit in de toegestane houtspanningen,die van jou ligt wat hoger en ik programmeerde deze aan de hand van de geldende bouwvoorschriften en bijbehorende houtkwaliteit,waar ik een keus uit maakte.

Er zijn heel veel houtsoorten en ik nam de meest gebruikte in de bouw voor constructiehout!

Programmas voor hangbruggen heb ik niet,zijn veel gecompliceerder om te maken;ik baseerde mijn programma's op de elasticiteits-leer en met QB4.5.(een eenvoudig tekstprogramma,geen plaatjes!)

Maar je kunt rustig spelen met dit programma om te zien of jouw berekeningen kloppen,als je met staal bezig gaat,moet je uit staalprofielenboeken de I,W,ed.halen en in het programma invullen.

Reageer