De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 8

De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Ik zat laatst een beetje na te denken. Heb ik wel eens.

Maar nu kwam ik op de gedachte: Wat nou als iemand denkt dat hij een denkbeeld is van een of meerdere personen? Hoe zou hij zich gedragen?

Ik kan mij er wienig bij voorstellen, maar de gedachte blijft plakken.

Ik zat zelf te denken dat het persoon in questie zeer impulsief zou lijken, als hij/zij ervan overtuigd is dat hij/zij geen invloed mag uitoefenen op zijn/haar eigen gedachten.

Of hij/zij is juist heel erg in de war en komt nooit uit op een keuze, omdat hij/zij de zogenaamde "bedenkers" wil tegenwerken met hun ideeën.

Verder om ik niet.

Kan iemand zijn licht erover laten schijnen? En is er al een dergelijke aandoening?

Ik ben benieuwd.

Gr. enz.

Rutger

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Misschien zijn we met z'n allen wel bedacht, je weet het niet. Het maakt ook eigenlijk geen verschil, wat wij "realiteit" noemen is voor ons het enige wat geldt of van belang is. Hoe dat daarbuiten of op een hoger niveau in elkaar zit, valt letterlijk buiten onze wereld. "Echt" is ook maar relatief.

Misschien zijn we bedacht, misschien zitten we in een soort matrix, misschien zijn we een droom van een alien, kan allemaal - het maakt voor onze realiteit niets uit.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Dit lijkt me een soort beïnvloedingswaan die kan voorkomen binnen het schizofrene spectrum. Ik denk dat personen in kwestie gedesorganiseerd en angstig zullen overkomen.

Berichten: 8

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Ik ben uit gegaan van de realiteit die een "normaal" persoon waarneemt.

Ik heb inderdaad ook nog niet nagedacht over de opvoeding van dit persoon. Als hij een sterk geloof heeft in een god of goden kan hij natuurlijk een ander beeld hebben dan wanneer hij met aliens aan de slag zou gaan...denk ik.

Of hij heeft een zeer grote angst voor de grote bedrijven. Die zouden technologie hebben om mensen te beïnvloeden of maken.

Ik had misschien ook daarover moeten nadenken voordat ik de vraag stelde. Toch bedankt alvast.

Ypsilon: Heel andere vraag. Is jou avatar niet van Elvenlied?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Ypsilon: Heel andere vraag. Is jou avatar niet van Elvenlied?
Jep :D

Berichten: 142

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

is dit geen speciale vorm van het Syndroom van Cotard? Als iemand denkt dat hij niet bestaat, dan verklaard hij/zij wss het feit dat mensen met hem spreken dmv dat hij een hersenspinsel is?
Don't try the above at home!

Berichten: 8

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Ik heb even wat rondgeneusd en ik weet nu wat het syndroom van Cotard ongeveer is. Het lijkt er inderdaad bijzonder veel op. Alleen is dat meer het het idee: Je bent dood, je bestaat niet of delen van je lichaam bestaan niet. Dus dat is het niet helemaal.

Jammer dat als je iets verzint, dat zoiets al blijkt te bestaan...

Dit persoon vraagt zich af hoe het kan dat hij als "fantasie" in de echte wereld kan bestaan. Hoe kan ik, terwijl ik slechts een denkbeeld ben, de wereld om mij heen manipuleren?

Boulemans: Bedoel je dat het persoon ervan overtuigd is dat zijn gesprekken waanideeën zijn? Ik snap het niet helemaal...

Berichten: 142

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Boulemans: Bedoel je dat het persoon ervan overtuigd is dat zijn gesprekken waanideeën zijn? Ik snap het niet helemaal...


Wel, de persoon in kwestie moet op z'n minst een verklaring hebben waarom er mensen met hem babbelen. Uiteindelijk is hij overtuigd dat hij dood is. Misschien verklaart hij dit door te stellen dat hij een waanidee is van de ander?
Don't try the above at home!

Berichten: 8

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Aah, op die manier. Klinkt plausibel.

Even kort door de bocht: Op deze manier is eigenlijk iedereen gek, behalve hij? Voor mijn beeldvorming dan...

Dan vraag ik mij daarna weer af hoe hij daardoor beïnvloed word. Hij kan daardoor behoorlijk depressief worden, gezien hij geen eigen mening of wil denkt te hebben. Het zou wel eens een heel volgzaam persoon kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Moest meteen aan een verhaaltje denken die ik mijn zesjarige dochter een paar maanden voorlas, uit het grote boek van Kuik en Vark, een stukje uit "het verzonnen verhaal":
Koos Meinderts schreef:Maar Vark laat zijn hoofd hangen. Zo somber is hij nog nooit geweest. Hij twijfelt, aan zichzelf, aan Kuik, aan alles en iedereen. Hij is een vraagteken in het diepst van zijn gedachten.

Wie zegt hem dat hij echt bestaat?

Kuik zegt dat.

Maar wie zegt dat Kuik bestaat?

Goed hij heeft Kuik zien zitten, aan tafel, spelend met de kaarten. Maar dat is geen bewijs dat hij echt bestaat.

Misschien is Kuik ook wel verzonnen, denkt Vark. Net als ik misschien verzonnen ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Misschien zijn we bedacht, misschien zitten we in een soort matrix, misschien zijn we een droom van een alien, kan allemaal - het maakt voor onze realiteit niets uit.
Om hiermee "het verzonnen verhaal" te eindigen de conclusie van Vark:
Er waren eens twee vrienden

Kuik en Vark

Kuik hield van Vark

en Vark hield van Kuik.

Misschien waren zij echt.

misschien ook verzonnen.

Het geeft niet.

Want ze leefden nog lang en gelukkig!


Mooi, zegt Kuik, zijn we nu afgelopen?

Voor vandaag wel, zegt Vark.
Tsja, hoe gek kun je Vark noemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Dit lijkt me een soort beïnvloedingswaan die kan voorkomen binnen het schizofrene spectrum. Ik denk dat personen in kwestie gedesorganiseerd en angstig zullen overkomen.
Je kunt je afvragen in hoeverre een dergelijk denkbeeld nu werkelijk afwijkt van de werkelijkheid.

Wanneer ik een pantheist zou zijn -een denkwijze die niet in conflict hoeft te zijn met de werkelijkheid- dan ben ik ook slechts de 'gedachte' van God.

Een karikatuur die net zoveel controle heeft over zijn eigen leven als een personage uit een boek.

Ik denk dat er geen wezenlijke verschillen bestaan tussen de mens en de 'verzonnen' man.

Sluit me dan ook aan bij Rogier en Vark, het maakt niks uit; het is onze realiteit, geen reden om gedesorganiseerd en angstig over te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Je kunt je afvragen in hoeverre een dergelijk denkbeeld nu werkelijk afwijkt van de werkelijkheid.
Misschien is het de werkelijkheid. Het wordt pas een probleem als je niet meer normaal kunt functioneren omdat je gelooft dat je gedachten en acties eigenlijk niet de jouwe zijn.

Berichten: 8

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

jdr: Ik zou graag dat verhaal willen hebben. Waar heb je hem vandaan? Hoe heet het? Wie heeft het geschreven? Uit welk jaar komt het?

Maar om door te gaan over het onderwerp, wat ik nu begrijp uit alle antwoorden: Onze werkelijkheid valt niet te bewijzen en is voor iedereen anders. Net als 1+1=2. Allebei empirisch bewijs.

Wat erop neer komt dat wij met z'n allen het misschien wel harstikke fout hebben. Of ik ben "harstikke gek" en denk dat ik met jullie een discussie voer over dit onderwerp.

Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De man die denkt dat hij verzonnen is door anderen.

Net als 1+1=2.
Je kan zelfs nog een stukje verder gaan :D en zelfs de wiskunde als onbetrouwbaar gaan bekijken. Op de wijze van Descartes: als onze wereld slechts bestaat in de gedachten van iemand anders, dan is voor ons een ervaring (dus ook wiskunde) die niet aan die wereld correspondeert onmogelijk.

Reageer