Even/oneven

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Even/oneven

Een groot deel van de Vlamingen (en waarschijnlijk ook wel de Nederlanders) kent het tv-spelletje Blokken op Eén wel.

Regelmatig heb ik er de vraag gehoord: "Hoeveel verschillende even cijfers telt het getal XXXXX (bv. 16862)?"

Mijn vraag hieromtrent:

Kan een cijfer even of oneven zijn?

De getallen 2, 4, 6 en 8 zijn dat zeker; maar zijn de overeenkomstige cijfers dat ook?

Een cijfer kan je immers toch niet delen door 2?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Even/oneven

men ziet cijfers toch gwn simpelweg als getallen dan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: Even/oneven

Een cijfer is een symbool dat gebruikt wordt om een getal samen te stellen. In dat opzicht heb je gelijk als je zegt dat de cijfers 2, 4, 6 en 8 even noch oneven zijn, omdat het stomweg symbolen zijn.

In het gesproken Nederlands is de scheidingslijn tussen cijfer en getal ondertussen grotendeels vervaagd, vooral bij getallen die bestaan uit 1 cijfer (zoals de getallen 2, 4, 6, 8,...).

Als je dus ooit aan Blokken deelneemt en Ben Crabbé stelt je een dergelijke vraag, dan kan je "nul" antwoorden en vervolgens stennis schoppen als hij je antwoord fout rekent.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Even/oneven

Je hebt gelijk, maar het is natuurlijk wel duidelijk dat ze getallen bedoelen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Even/oneven

Je hebt gelijk, maar het is natuurlijk wel duidelijk dat ze getallen bedoelen.


Ze bedoelen echt wel cijfers. Want anders zou 16 of 168 ook een even getal zijn uit het voorbeeld 16862,

terwijl ze enkel zoeken naar 6, 8 en 2.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Even/oneven

Ze kunnen niet cijfers bedoelen, want zoals je zelf aangeeft kun je dan niet over even/oneven spreken. Ze bedoelen dus wel degelijk getallen, maar dan alleen de eencijferige. Ik denk dat we beide wel weten wat ze bedoelen, maar ze hebben wellicht geen zin (of ze weten het niet) om te vragen naar "hoeveel van de eencijferige getallen die je kan vormen met de cijfers waaruit het getal 16862 bestaat, deelbaar zijn door 2".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Even/oneven

Inderdaad.

Het was me enkel maar opgevallen omdat ze zelf altijd zo precies zijn in het antwoord dat de kandidaat geeft.

Er zijn mensen die er nog verder in gaan hoor. Ooit heeft iemand een mail gestuurd om te laten weten dat Ben Crabbe de klemtoon op 'zes-letterwoord' verkeerd legde!
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Even/oneven

Ze zijn meestal zelf ook erg streng (Ben en/of de jury), dan mag je ook wel correctheid verwachten ja.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Even/oneven

Het was me enkel maar opgevallen omdat ze zelf altijd zo precies zijn in het antwoord dat de kandidaat geeft.
Soms zelfs té precies naar mijn mening. Ik herinner me de vraag: "Wat is de Waalse naam voor Vilvoorde?" (antwoord: Vilvorde). De kandidaat gaf het juiste antwoord, maar het werd fout gerekend omdat hij het niet goed genoeg had uitgesproken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer