Springen naar inhoud

Kan mijn grondwater giftig zijn?

• Log in om te kunnen reageren

Isis

Isis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2007 - 21:31

Ik heb een vraag over het grondwater dat mijn honden drinken.
Wanneer ik werk gaan ze naar een boederij waar ze grondwater drinken dat omhoog wordt gepompt.
Het bevat veel ijzer. De boer heeft mij verteld dat dat geen kwaad kan. Wanneer ik het in een emmer doe heeft het een lichte roestkleur. Wanneer het b.v. twee dagen in een grote metselkuip heeft gestaan lijkt het nog donkerder te worden (oxideert het ?).
Mijn eerste hond drinkt het al van jongs af aan. In de winter neem ik warm water mee van huis en drinken ze geen grondwater. Mijn tweede hond is nu 11 maanden. Hij drinkt sinds een maand of 3 ook grondwater. Hij drinkt wel veel meer dan de eerste hond. Nu is hij de laatste tijd erg aan het sukkelen. Hij heeft eerst 3 dagen af en toe gebraakt. Toen kreeg hij diarree. Elke keer als het lijkt of het over is gaat het weer mis (meestal als ze een aantal dagen op de boerderij zijn geweest. Hij poept veel slijm wat een teken is van irritatie of ontgifting. De tweede hond had het ineens ook. Ook veel slijm en zachte ontlasting maar verder niet ziek. In het weekend herstellen ze min of meer (drinken dan geen grondwater).
Een derde hond die ik regelmatig heb, eet hetzelfde maar komt niet op de boerderij en drinkt geen grondwater. Hij mankeert niets. Wat voor mij zo'n beetje uitsluit dat het iets besmettelijks is. Overigens lijkt het telkens weer mis te gaan als het water niet elke dag ververst wordt. Ik wil graag weten of er met het water iets mis kan zijn of dat iemand er wellicht mee knoeit omdat hij de honden daar weg wil hebben.

Ik heb de volgende vragen.
Is water dat veel ijzer bevat gevaarlijk? Maakt het wat uit dat ik dat in een zinken emmer doe?
Het water wordt opgepompt tussen de weilanden waar ook bemest wordt en bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Wat kan er aan andere giftige stoffen in het grondwater komen? Ik las iets over arseen dat reageert met ijzer. Kan dat het geval zijn? Wat zijn indicaties dat het water niet goed is en kan ik het ergens laten testen of er zelf iets aan testen?

Beide honden zijn al erg lang in de rui. De hond met het meeste last is een dubbel merle uit ouders die recessief geel droegen. Hij is wit met grote grijze vlekken met daarin zwarte vlekjes (merle). Sinds een week of 6 krijgt hij geel in zijn grijze vlekken. Het kan genetisch zijn omdat hij kleurtechnisch nogal een geval apart is. Maar zou het ook kunnen dat er iets in het water zit dat huidverkleuring van de haren geeft (in dit geval enkel de grijze gedeelten op een voor de rest witte hond).
Everything's connected

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44844 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2007 - 21:57

Arseen in grondwater is een potentieel probleem in het hele zee- en rivierkleigebied in Nederland (en niet alleen in Nederland, in bijvoorbeeld Bangladesh sterven de mensen bij bosjes aan dit probleem, maar daar hebben ze dan ook geen centraal gezuiverd leidingwater). Het kan per bron en per moment zeer sterk variren.

De symptomen bij honden zou ik niet kennen. Maar als ze zoals je zegt opknappen na een weekeindje thuis is de oplossing mogelijk zr simpel: drinkbakken vullen met leidingwater.
Zink is overigens ook een zwaar metaal waar gerust voor opgepast kan worden. Een beetje water in een bak met relatief groot verzinkt oppervlak en concentrties kunnen hoog oplopen. Een RVS of plastic drinkbak is toch ook zo duur niet?

Voor hogere bestrijdingsmiddelenconcentraties onder weilanden ben ik niet zo bang. Zoveel wordt daar niet gespoten. Nitraatconcentraties zouden verhoogd kunnen zijn, maar dat is voor volwassen dieren en mensen pas bij zeer hoge concentraties gevaarlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Isis

Isis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2007 - 22:11

Ze krijgen vanaf nu ook enkel nog leidingwater in een plastic emmer. Een van de honden gaat nogal eens aan de haal met emmers (hij weegt 70 kilo) vandaar de zinken emmer en de metselkuip. Ik heb nu iets gemaakt waardoor de plastic emmers niet meer mee te sleuren zijn. De zinken emmer is ook weg.

Weet jij misschien hoe of waar ik het grondwater kan laten testen op b.v arseen. Ik wil nl. graag weten of het daardoor kwam of dat er wellicht iemand met het water heeft geknoeid. Overigens lijkt het water nu veel ijzerhoudender dan een tijd geleden.
Everything's connected

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44844 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2007 - 22:37

Ligt die boerderij ergens in de zandgebieden dan is de kans maar klein dat je een arseenprobleem zou hebben. Verder kan het arseengehalte in een bron per moment sterk variren zoals ik al zei. En bemonstering waarin je niks van belang aan arseen aantreft geeft geen garantie dat je de week daarop niet zwaar door arseen verontreinigd water zou tappen.
Kun je niet eerst eens zien of het probleem vermindert als je blijft zorgen voor leidingwater en plastic drinkbakken?

Vergiftiging door hondenhaters lijkt me een beetje vergezocht. Die zouden iets dan z moeten kunnen doseren dat de beesten ziek worden zonder er aan dood te gaan -dan moet je nogal verstand van zaken hebt lijkt me- want wat je beschrijft lijkt sterk op een chronische vergiftiging, al is dat natuurlijk slecht te beoordelen via een vage beschrijving op een forum, en al ben ik een leek op dt gebied. (wel verstand van milieuproblemen in grondwater, jaren in die business gewerkt).

Analyse: elk bedrijf dat onderzoek doet aan bodem-of grondwater (voor agrarische of milieukundige doeleinden) kan dat voor je verzorgen. Zoek er een bij je in de buurt, die kunnen dan op fatsoenlijke wijze bemonsteren, dat luistert voor watermonsters best wel nauw. Vraag wl offerte: prijzen kunnen sterk uiteenlopen. Bijna al die bedrijven sturen het monster naar n van een tiental laboratoria in Nederland, dus aan de prijs en kwaliteit voor de analyse zelf ligt het prijsverschil niet.

Ander idee: op sommige boerenbedrijven slingert van alles rond. Honden rommelen overal in. Het hoeft dus niet pers het water te zijn.....

Veranderd door Jan van de Velde, 13 juni 2007 - 22:40

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44844 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2007 - 22:53

Overigens lijkt het telkens weer mis te gaan als het water niet elke dag ververst wordt.

was niet goed tot me doorgedrongen: lijkt meer en meer op zinkvergiftiging: oplossen van zink in water duurt enige tijd: regelmatig verversen en de concentraties zullen beduidend minder hoog zijn.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2007 - 23:15

Controleren of ijzer aanwezig is in grondwater is eenvoudig. Door van een watermonster thee te trekken. Als de normale thee kleur blijft, dan bevat het grondwater (praktisch) geen ijzer.

Nitraat en nitriet concentraties zijn een ander verhaal. Hoewel nitraat pas in zeer hoge concentraties giftig is (de norm voor afkeurig ligt voor nitraat op 200 mg/L) is dit voor nitriet niet het geval.

Niet alleen de opgeloste zouten en evenutele gifstoffen (hoewel die me onwaarschijnlijk lijken) spelen een rol. Eventuele bacteriologische contaminatisch zouden ook heel goed. Het is dan ook (zoals Jan ook al zei) handig om je water te laten testen. Vergeet hierbij het microbiologisch onderzoek niet. Met name coli achtigen kunnen diaree symptomen veroorzaken.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 21 juli 2007 - 11:27

Beste hondeneigenaar,

Mijn dochter heeft een bluemerle border collie, die aan dezelfde verschijnselen leed als jouw hond(en). Het bleek dat hij overgevoelig is voor Ivomec (ontworming bij vee). Hij kreeg dit binnen door het eten van de poep van vee. Sinds ze erop let dat hij dat niet meer doet zijn ale klachten over.

Isis

Isis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2007 - 01:38

Beste hondeneigenaar,

Mijn dochter heeft een bluemerle border collie, die aan dezelfde verschijnselen leed als jouw hond(en). Het bleek dat hij overgevoelig is voor Ivomec (ontworming bij vee). Hij kreeg dit binnen door het eten van de poep van vee. Sinds ze erop let dat hij dat niet meer doet zijn ale klachten over.

De overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen waaronder Ivermectine komt niet doordat een hond een merle gen draagt, maar door een mutatie in het multidrug resistance gene (MDR1). Het zijn o.a. Border Collies, Australian Shepherds, Witte Herders en nog een aantal rassen waarbij het voorkomt. Bij Duitse Doggen komt het voor zover ik weet niet voor.
Ik heb een van mijn honden een tijd ontwormd met een middel waar Ivermectine in zat (tot het uit de handel werd genomen) zonder dat ze er ooit klachten van heeft gehad.

overigens liggen er geen uitwerpselen van dieren op hun weiland, dus daar kan het niet van komen.

Waar het wel door komt weet ik echter nog steeds niet. Ze krijgen al weken geen grondwater meer (maar water van thuis uit plastic emmers) en toch hebben ze nog steeds regelmatig slijm (een soort cocon) in hun ontlasting.
Ze zijn fit en mankeren verder niets.
Ze eten wel gras (verse jonge sprietjes) zonder dat ze daarvan moeten braken. Ze grazen min of meer. Dat doen echter meer honden. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het gras blijkbaar toch hun darmen irriteert.

Veranderd door Isis, 14 september 2007 - 01:39

Everything's connected

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2007 - 12:48

Ze eten wel gras (verse jonge sprietjes) zonder dat ze daarvan moeten braken. Ze grazen min of meer. Dat doen echter meer honden. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het gras blijkbaar toch hun darmen irriteert.

Onze hond eet ook vaak gras maar braakt dat over het algemeen uit, toch zie je vaak ook gras in de uitwerpselen zitten. Toch heeft onze hond geen last van wat jij beschrijft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures