Rare 'vergroeiing' aan boom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Rare 'vergroeiing' aan boom

Hey,

Sorry als dit hier niet past, maar ik had geen idee waar ik er anders mee naartoe moest.

Een vriendin merkte een bepaalde "structuur" op in haar boom.

Het is wittachtig, van structuur lijkt het wel wat op een honingraat, maar dat is het denk ik niet.

Beestjes waren er niet zichtbaar en het is wel behoorlijk groot feitelijk.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt

Berichten: 84

Re: Rare 'vergroeiing' aan boom

Hmmm, zou je misschien een detailfoto kunnen maken van dat "ding"?

Volgens mij kan het alleen maar een honingraat zijn, de enige andere optie is een fungus maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk gezien de erg regelmatige structuur en dat die verticaal ingeplant staat.

Hoe voelt het aan? Zijn er sporen van sporen? Als er geen beestjes te zien zijn wil het nog niet meteen zeggen dat het niet van beestjes is :D Je kan waarschijnlijk aan de structuur (van heel dichtbij) en aan hoe het aanvoelt zien wat het is. Zou je dit eens kunnen vertellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rare 'vergroeiing' aan boom

Dit is absoluut géén plantaardige vergroeiing of een schimmel, daarvoor zijn de zeshoeken te regelmatig.

Mijn gefundeerde gok: een sterke bijenzwerm is aan een nest begonnen (dit bouwen ze in een paar dagen) en hebben dat om een of andere reden acuut weer verlaten nog voordat ze het serieus in gebruik konden nemen. Op de foto lijkt het te mooi te glanzen om een wespenproduct te kunnen zijn (meer papierderig en doffer).

Afsnijden en omsmelten tot kaarsen. Topkwaliteit. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: Rare 'vergroeiing' aan boom

Hey,

Alvast bedankt beiden!

Nu vraagt ze zich af of het mogelijk is dat er zich andere bijen in zullen vestigen indien ze het laat hangen?

Ze vindt het namelijk te mooi om af te snijden anders...

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Rare 'vergroeiing' aan boom

Zo, das niet gering! Ik denk dat het mettertijd vanzelf uit de boom valt, dan kan je er altijd nog kaarsen van maken. Het is wel erg waarschijnlijk dat dit door bijen is gedaan iig. Misschien heb je een imker in de buurt waar net de helft van een volk met een nieuwe koningin ervandoor is gegaan?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rare 'vergroeiing' aan boom

Draw.Stick schreef:Hey,

Alvast bedankt beiden!

Nu vraagt ze zich af of het mogelijk is dat er zich andere bijen in zullen vestigen indien ze het laat hangen?

Ze vindt het namelijk te mooi om af te snijden anders...

mvg
die kans is m.i. uiterst gering. En verder: mettertijd zal het echt niet mooier worden.
bijennest.JPG
bijennest.JPG (53.46 KiB) 529 keer bekeken
zo, die is bewaard voor dit forum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer