[Taal] Het werkwoord stofzuigen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 153

[Taal] Het werkwoord stofzuigen

Hoe zit dat nou precies, het werkwoord stofzuigen?

Ik zuig stof, of,

ik stofzuig?

Ik heb stof gezogen, of,

Ik heb gestofzogen??

Moeilijk, volgens mij kan het allebei... :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Het is idd een intuïtief moeilijke kwestie, maar Google brengt uitkomst:

Vraag:

Wat is het voltooid deelwoord van stofzuigen: stofgezogen of gestofzuigd?

Antwoord:

Gestofzuigd

Toelichting:

Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(2) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(3) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 9

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Muggenzifterij, maar google is geen leiddraad. Het groene boekje wel. Mocht je dat niet bij de hand hebben, http://www.nederlandsewoorden.nl/ is redelijk betrouwbaar.
"Fantasie is belangrijker dan kennis."

- Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Math schreef:Het is idd een intuïtief moeilijke kwestie, maar Google brengt uitkomst:

Vraag:

Wat is het voltooid deelwoord van stofzuigen: stofgezogen of gestofzuigd?

Antwoord:

Gestofzuigd

Toelichting:

Stofzuigen is een onscheidbaar samengesteld werkwoord. In de vervoeging blijven stof- en -zuig samen. Dat geldt voor de tegenwoordige tijd, maar ook voor de verleden tijd.

In de verleden tijd wordt stofzuigen zwak vervoegd, in tegenstelling tot het grondwoord zuigen. Voorbeelden:

(1) Zijn vader stofzuigt de gang. (onvoltooid tegenwoordige tijd)

(2) Zijn vader stofzuigde de gang. (onvoltooid verleden tijd)

(3) Zijn vader heeft het kantoor van zijn moeder al gestofzuigd (voltooid tegenwoordige tijd).
Voor de volledigheid ook even een bronvermelding erbij: BRON = Taalunieversum
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Ooowkay, dat is dan wel duidelijk, nu eerst nog zien te onthouden.

Maar wat zeggen jullie zelf? Of stofzuigen jullie nooit, dat kan natuurlijk ook? :wink: :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Voor de volledigheid ook even een bronvermelding erbij: BRON = Taalunieversum
Nou, om te beweren dat Google geen goede leidraad is, dan is het vermelden van de bron erbij idd dé manier om te laten zien dat niet Google het antwoord geeft. Maar taalunieversum, hoewel ik daar zelf nog nooit van heb gehoord...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Nou, om te beweren dat Google geen goede leidraad is, dan is het vermelden van de bron erbij idd dé manier om te laten zien dat niet Google het antwoord geeft. Maar taalunieversum, hoewel ik daar zelf nog nooit van heb gehoord...


Inderdaad: Google is alleen een zoekmachine. In dit geval heeft Google dus de website van taalunieversum gevonden, en vervolgens heb jij de inhoud van die pagina gekopieerd. Alleen ben je het onderste deel van de pagina vergeten:
© Nederlandse Taalunie, 2000-2005 alle rechten voorbehouden


Kopieren zonder bronvermelding is niet zo netjes...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Math schreef:Nou, om te beweren dat Google geen goede leidraad is, dan is het vermelden van de bron erbij idd dé manier om te laten zien dat niet Google het antwoord geeft. Maar taalunieversum, hoewel ik daar zelf nog nooit van heb gehoord...


Inderdaad: Google is alleen een zoekmachine. In dit geval heeft Google dus de website van taalunieversum gevonden, en vervolgens heb jij de inhoud van die pagina gekopieerd. Alleen ben je het onderste deel van de pagina vergeten:
© Nederlandse Taalunie, 2000-2005 alle rechten voorbehouden


Kopieren zonder bronvermelding is niet zo netjes...
Klopt dat laatste had ik erbij moeten zetten.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 9

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Er zijn mensen die hun spelling controleren op basis van het aantal gegoogelde hits (meeste hits zou dan goed zijn). Taalunie is wel betrouwbaar.

Of ik zelf gebruik 'Ik zuig stof' of 'ik stofzuig'? Ikzelf gebruik meestal een lijdende vorm: ik ben aan het stofzuigen. Lelijk, eigenlijk.

Ik doe wel : ik heb stof gezogen. Hardstikke fout, maar bekt lekkerder. Ik ga het nog afleren.
"Fantasie is belangrijker dan kennis."

- Albert Einstein

Berichten: 8

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

in de klas hadden wij daar overlaatst ook een discusie over en de leerkracht heeft gezegt:

ik zuig stof

of

ik stofzuig

en het was hetzelfde met :

ik heb stofgezogen

of

ik heb gestofzuigd

of

ik heb stofgezuigd

groetjes simon

Berichten: 9

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

simon schreef:in de klas hadden wij daar overlaatst ook een discusie over en de leerkracht heeft gezegt:

ik zuig stof

of

ik stofzuig

en het was hetzelfde met :

ik heb stofgezogen

of

ik heb gestofzuigd

of

ik heb stofgezuigd

groetjes simon
Je docent zit er dus naast - zie het groene boekje.
"Fantasie is belangrijker dan kennis."

- Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

en hoe zit het met klootschieten?

Ik heb geklootschiet?

ik heb kloot geschoten?

ik heb gklootschoot? :shock: of wat is nu de goede vorm??
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 683

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Ik heb kloot geschoten?
Opschieten... opgeschoten.

Klootschieten... klootgeschoten.

Logisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

Logisch en correct als je het mij vraagt.
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Re: [Taal] Het werkwoord stofzuigen

het spoort sowieso van geen kant!

Wij hebben gezuigen??

of wij hebben gezogen....je zet er nu alleen maar stof tussen...waarom is het dan in godsnaam gestofzuigd? Het is toch ook, Ik zuig, hij zuigt, wij zuigen -----> ik zoog, hij zoog, wij zogen....dus het lijkt me meer voor de hand dat het officieel wij hebben gestofzogen moet zijn, maar goed.. :shock:

Nederlandse taal spoort niet, en we zijn er met zn allen lekker pietluttig mee bezig....

Voorbeeld: Euthenasie! en iedereen het maar uitspreken als Uithenasie....hallo...je zegt toch ook leuk en niet luik

waarom kappen we niet een keer met dat stomme taal gezeik, als iedereen snapt wat er staat, doe dan ook niet moeilijk

Reageer