Springen naar inhoud

Kwik?

• Log in om te kunnen reageren

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 19:43

Ik wil wete hoe gevaarlijk kwik is.
Onze leraar fysica heeft namelijk ons laten "spelen" met kwik.
We deden een practicum en 1 van de proefjes was met kwik kijken wat de eigenschappen waren: vloeibaarheid, cohesie en adhesie.(mijn klasgenoten weten niet hoe je cohesie spelt)
IK wil weten of dat eigenlijk wel verantwoord is wetend dat mijn klasgenoten 14 jaar zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 20:30

Kwik heeft bij kamertemperatuur een dampspanning die vele malen boven de maximaal toelaatbare concentratie (MAC-waarde) ligt. Metallisch kwik is onschadelijk, maar de damp richt ernstige schade aan in de hersenen en zenuwstelsel. Ook kwikverbindingen zijn vrijwel zonder uitzondering erg giftig. Vroeger werd calomel wel in de geneeskunde gebruikt.

Druppeltjes kwik die vrijkomen bij bijvoorbeeld het breken van een thermometer zijn lastig te verzamelen omdat ze alle kanten opspringen. Door de kwikbolletjes te bedekken onder een laagje zwavelpoeder zal het kwik reageren tot kwiksulfide dat makkelijk hanteerbaar is. Bijkomend voordeel daarvan is dat het kwik niet meer verdampt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 22:03

http://www.chemdat.d...1044/104404.pdf

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2005 - 22:11

Ontslaan die docent!

Hoewel een eenmalige blootstelling aan kwikdamp waarschijnlijk weinig schade zal berokkenen vind ik het onverantwoordelijk om met kwik te werken als dat niet nodig is. Op een middelbare school zou het wat mij betreft verboden mogen zijn, hooguit een keer als demo in een zuurkast.

synthemesc

synthemesc

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 02:39

Math zei:

Door de kwikbolletjes te bedekken onder een laagje zwavelpoeder zal het kwik reageren tot kwiksulfide dat makkelijk hanteerbaar is.

Dit werkt alleen wanneer alle stof bedekt is met zwavel

Mar een nadeel van kwik is dat het vloeibaar is, zodra het uit de zwavel rolt is het niet meer beschermend!
Het is beter het te bedekken met zink- of koperpoeder, dit maakt een legering en deze is minder vloeibaar en heeft een nog lagere dampspanning.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 07:37

http://www.usyd.edu..../mercurys.shtml
http://userpage.chem...uecksilber.html
http://www.carl-roth...ang=de&catId=DE
http://www.carl-roth...ang=de&catId=DE

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 14:01

Ontslaan die docent!

Hoewel een eenmalige blootstelling aan kwikdamp waarschijnlijk weinig schade zal berokkenen vind ik het onverantwoordelijk om met kwik te werken als dat niet nodig is. Op een middelbare school zou het wat mij betreft verboden mogen zijn, hooguit een keer als demo in een zuurkast.

Het is niet de eerste keer.
Na een proefje doen we de kwik terug in het flesje.
Maar een beetje kregne we niet weg dus heeft hij het in het horlogeglaasje laten zitten.
Trouwens S.(ik ga geen name noeme) is geen docent of licentiaat. Hij is maar 22 jaar oud.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 14:24

Ik vind persoonlijk dat sommige leerkrachten vrij onproffesioneel zijn, en dan heb je ook nog zo van die leerkrachten die doen of ze slim zijn maar gewoon hun boek aflezen, als je dan iets dieper op de kwestie wil ingaan staan ze daar met een mond vol tanden en dan ben je plots een slechte leerling die teveel in discussie gaat :shock:

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 16:29

Trouwens M.(ik ga geen name noeme) is geen docent of licentiaat. Hij is maar 22 jaar oud.

Vraag eens of je de link van dit topic naar hem mag doormailen, of schrijf ze op een papiertje. Misschien leert hij nog iets bij.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 17:20

Durf ik niet.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:10

Trouwens S.(ik ga geen name noeme) is geen docent of licentiaat. Hij is maar 22 jaar oud.

Ja, en? Als je even meetelt: een havoleerling gaat, zonder te blijven zitten op basisschool of middelbare school, door naar een lerarenopleiding. Hij doorloopt dat in de normale duur van 4 jaar. Dan is hij dus nog geen 22 jaar en heeft wel de bevoegdheid behaald om les te geven aan alle klassen van het VMBO, de onderbouwklassen van HAVO en VWO en bovendien nog aan het MBO.
Je moet iemand overigens echt niet generaliseren omwille van zijn/haar leeftijd. Vandaag in de krant stond bijvoorbeeld dat oudere doktoren vaak minder begaafd/bekwaam zijn in hun vak dan hun jongere collega's...

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:14

Je moet iemand overigens echt niet generaliseren omwille van zijn/haar leeftijd. Vandaag in de krant stond bijvoorbeeld dat oudere doktoren vaak minder begaafd/bekwaam zijn in hun vak dan hun jongere collega's...

Nuja, een oudere dokter zal wel meer ervaring hebben, alhoewel de jongere doktoren natuurlijk de laatste nieuwe techieken en ontwikkelingen kennen :wink:

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:15

Nuja, een oudere dokter zal wel meer ervaring hebben, alhoewel de jongere doktoren natuurlijk de laatste nieuwe techieken en ontwikkelingen kennen  :wink:

Dat is idd wat er in de krant werd aangedragen als argument. Zou hetzelfde niet gelden voor jongere docenten t.o.v. de oudere?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:18

Nuja, een oudere dokter zal wel meer ervaring hebben, alhoewel de jongere doktoren natuurlijk de laatste nieuwe techieken en ontwikkelingen kennen  :wink:

Dat is idd wat er in de krant werd aangedragen als argument. Zou hetzelfde niet gelden voor jongere docenten t.o.v. de oudere?

Ja je hebt mss wel ergens gelijk, maar ik heb niks tegen jonge onervaren leerkrachten, ze moeten toch ergens beginnen :shock:

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 20:33

Al of niet morsen met kwik heeft niets met ervaring te maken maar alles met basiskennis en gezond verstand.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures