Citroenzuur 30% m/v

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Citroenzuur 30% m/v

Hallo, ik heb een vraag over het maken van een oplossing citroenzuur

30% m/v (wat staat voor 30% massa op 100% volume).

Als het goed is heb ik 30,0 gram citroenzuur (anhydrous) en dit

wordt aangevuld tot 100 ml. Maar dat betekent niet dat ik 70 ml water nodig heb.

30,0 gram citroenzuur is een vaste stof en neemt niet de ruimte in van

30,0 ml.

Kan iemand mij de rekensom uitleggen hoe ik tot deze oplossing kom

(bij 20 graden Celsius, en normale luchtdruk en andere normale

omstandigheden).

Alvast bedankt!

Berichten: 199

Re: Citroenzuur 30% m/v

"massa op volume" lijkt me een vreemde concentratie-eenheid. Met "massa %" en "volume %" kan ik overweg, maar met dit niet.

Wat staat er precies in je voorschrift/opdracht?

Je vermoeden dat een mengsel van 30 g citroenzuur en 70 ml water geen 100 ml oplossing zal geven lijkt me overigens geheel juist.

Het is misschien ietwat kort door de bocht, maar de dichtheid van zuiver citroenzuur (1,7 g cm-3) wijst al in die richting.
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur 30% m/v

De exacte hoeveelheid is van te voren zeer lastig te bepalen. Dit wordt normaal gesproken dan ook niet berekend, maar experimenteel bepaald. Dit doet men door 30 gram ciroenzuur af te wegen en op te lossen in water waarbij langzaam meer wordt toegevoegd totdat 100 mL is bereikt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 199

Re: Citroenzuur 30% m/v

Dan zal het wel te maken hebben met een receptje om de waterkoker of het koffiezetapparaat te ontkalken of zo. Daarbij is de exacte concentratie niet zo belangrijk.

Als het anders is, zal dave het ons ongetwijfeld laten weten.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 4

Re: Citroenzuur 30% m/v

Nee het gaat eigenlijk om het recept voor "farmaceutische doeleinden", dus hoe precieser, hoe beter.

Maar de vraag was eigenlijk, is er een rekensom (als voorbeeld) om dit te bepalen?

Ik dacht zelf aan het molair gewicht dan bepalen hoeveel 30 gram is en daarmee uitrekenen hoeveel "volume" dit inneemt (bij 20 graden). Bijvoorbeeld door het soortelijk gewicht te bepalen? Maar ik denk dat dat tekort schiet omdat de dichtheid veranderd door citroenzuur op te lossen in water (denk ik). Maar dit weet ik dus niet zeker, en vandaar kwam ik ook met deze vraag.

In iedere geval bedankt voor de eerste antwoorden!

Berichten: 84

Re: Citroenzuur 30% m/v

Er wordt bv 30 g op 100 ml bedoeld.

m/v% = massa per volume

Dus 1% m/v = 1 gram per 100 ml

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur 30% m/v

Snuffy schreef:Er wordt bv 30 g op 100 ml bedoeld.

m/v% = massa per volume

Dus 1% m/v = 1 gram per 100 ml
Let op dat er met 30 gram op 100 mL wordt bedoeld dat het totale volume inclusief opgeloste stof 100 mL is. Alleen het oplosmiddel moet dus minder dan 100 mL zijn. Dit is het beste te bepalen door secuur je op te lossen stof af te wegen en vervolgens aanvullen tot exact 100 mL. Als er 30% staat en bijvoorbeeld niet 30,000% dan hoeft het niet eens zo heel nauwkeurig te worden afgemeten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Citroenzuur 30% m/v

Hallo allemaal, tot nu toe bedankt voor de reacties,

alleen de vraag was hoe de berekening volgt uit een citroenzuur oplossing 30% m/v.

Hoe bereken je hoeveel gram water je bij 30 gram citroenzuur moet toe voegen om een totale eindstof van 100 ml te krijgen?

De vraag is eigenlijk bedoeld omdat er soms 31 gram en dan weer een eindhoeveelheid van 102 ml bereikt wordt. Ik moet dan kunnen aantonen of het eindproduct binnen de 28,0 % en 32,0 % citroenzuur m/v valt.

Alvast bedankt!

Groetjes Dave

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur 30% m/v

Als je de hoeveelheden van de eindoplossing weet (dwz het totaal volume en de massa citroenzuur), dan is het kinderlijk eenvoudig te berekenen of je oplossing aan de eisen voldoet. in het geval van 31 gram citroenzuur en een totaal volume van 102 mL, kom je uit op een concentratie van 31 gram/102 mL*100%=30 m/v %

Let wel op dat je de juiste significantie gebruikt. Je spreekt over een variatie van 28,0% tot 32,0% maar spreekt over een gewicht van 31 gram. Dit is een verschil in significantie.

Van tevoren berekenen hoeveel water je toe met voegen is (naar mijn weten) niet mogelijk. Wel kan je het benodigde eindvolume berekenen. Als je voor farmaceutische doeleinden iets nodig hebt lijkt een variatie van 4,0% me nog al veel. In de diagnostiek is dit een onacceptabele variatie.

Verder wil ik je meegeven dat een berekening niet zaligmakend is. Experimenteel bepalen wat de concentratie is (bijvoorbeeld door een titratie), is een stap die je dan ook niet over mag slaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Citroenzuur 30% m/v

Voor degene die het interessant vinden hieronder mijn verslag:

Controletest Citroenzuur oplossing 30% m/v

Doel:

Het bepalen van de verhouding citroenzuur en water voor een oplossing van 30% massa/volume.

Benodigdheden:

Citroenzuur (anhydrous), Gedestilleerd water, twee maal Erlenmeyer 100 ml (A klasse, +/- 0,1 ml), weegschaal (nauwkeurig op 0,1 gram).

Uitvoering:

1. Weeg exact 30,0 gram Citroenzuur af en plaats deze in een lege schone erlenmeyer van 100 ml.

2. Tarreer het geheel op de weegschaal.

3. Vul nu aan met gedestilleerd water tot ongeveer 75% van de erlenmeyer gevuld is. Zwenk de erlenmeyer totdat al het citroenzuur geheel is opgelost.

4. Vul nu exact aan met gedestilleerd water tot de maatstreep van 100 ml.

5. Noteer het gewicht aan gebruikt water.

Resultaten:

Meting Erlenmeyer 1 Erlenmeyer 2

1 81,8 81,7

2 81,7 81,7

3 81,6 81,6

4 81,7 81,7

5 81,6 81,8

Conclusie:

Voor de verhouding citroenzuur – water in gewicht gaan we uit van het gemiddelde van het gebruikte water.

Dat komt neer op 81,7 (81,69) gram water op 30 gram citroenzuur.

Discussie:

Misschien is 10 metingen niet afdoende, maar aangezien alle metingen goed bij elkaar in de buurt lagen is aangenomen dat 81,7 gram het gemiddelde is.

De exacte temperatuur is bij deze proef buiten beschouwing gelaten, terwijl de metingen doorgaans bij 20 graden Celsius geschieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur 30% m/v

En hoe weet je de concentratie van citroenzuur? Lijkt me een cruciale bepaling die je niet over mag slaan. Tevens raad ik het gebruik van een erlenmyer ten sterkste af aangezien de significantie hiervan nogal slecht is, zeker wanneer je een significantie van 3 gebruikt voor je citroenzuur. Persoonlijk zou ik het citroenzuur oplossen in een minimale hoeveelheid water en kwantitatief over brengen in een maatkolf, dit geeft verreweg de beste significantie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Citroenzuur 30% m/v

30% m/v slaat nergens op. massaprocent kan, volumeprocent kan, molprocent ook. Zolang beide grootheden gelijk zijn kun je met percentages werken. Als 30 g/100 ml bedoeld wordt, moet men dat gewoon zeggen. Dan hoef je je niet te vermoeien met hoeveel water dat precies is, dan doe je dat op de methode die Wouter beschrijft: afwegen, overbrengen in maatkolf, aanvullen tot 100,00 ml. Dat is de enige manier om nauwkeurig te werken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Citroenzuur 30% m/v

30 % m/v of 30 m/v % wat eigenlijk de correcte benaming is slaat zeker wel ergens op. Dat het niet te berekenen is, ben ik met je eens Marko, maar zeg niet dat het nergens op slaat. de term massavolume procent wordt naar mijn weten veelvuldig gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Citroenzuur 30% m/v

Theoretisch gezien slaat het in ieder geval nergens op. Een percentage geeft een relatieve hoeveelheid aan. Dat kan alleen wanneer je gebruik maakt van gelijke grootheden. Wat hier gedaan wordt impliceert het gebruik van een bepaalde eenheid (eenhedenstelsel) of een bepaald oplosmiddel. Wanneer men afspreekt dat 30 %m/v eigenlijk 30 g/100 ml water betekent (o.i.d.) dan is dat prima, maar het is wat mij betreft een zinloze afspraak, hoe vaak het ook gebruikt wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer