Springen naar inhoud

Concentratie

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 15:40

Concentratie vind al wat makkelijker, maar ik ben verward bij volgende 2 oefeningen. iemand een idee?

1.In 150ml van een calciumhydroxide-oplossing bevindt zich 5.91 g calciumhydroxide. Men voegt hieraan 360 ml toe van een calcium-hydroxide oplossing met een concentratie van 0.625 mol/L. Bereken de concentratie van deze oplossing.

2.Een fles wijn bevat gemiddeld 12 vol% ethanol. Bereken de molaire concentratie, massaconcentratie , m% en het aantal ppm etahanol in wijn (dichtheid wijn= 0.975 kg/dm^3, dichtheid ethanol 0.789/ dm^3)

alvast enorm bedankt. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Snuffy

Snuffy

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 16:54

1) Je weet hoeveel mol je in de eerste oplossing hebt en ook hoeveel mol je in de tweede hebt. Tel dit bij elkaar op en deel het door het totaalvolume.
5,91g = x mol
0,360 * 0,625 = y mol
(x + y) / (0,150 + 0,360)

2) Je weet dat er 12 volume % van de wijn ethanol is. Dan weet je hoeveel gram er in een liter zit (mbv de dichtheid). Hiermee kun je dan uitrekenen wat de molariteit is.

Nog nooit eerder van massaconcentratie gehoord maar neem aan dat het het aantal gram per liter is. Via het volumepercentage en de dichtheid van ethanol bereken je de massa ethanol per liter wijn.

Als je het volume % ethanol weet en de dichtheid van water (0,998 kg/L) en ethanol dan kun je het massapercentage uitrekenen door de de massa van ethanol / L te delen door de massa van 1 L wijn.

ppm, parts per million. Hoeveel deeltjes van een miljoen wijndeeltjes zijn er ethanol? De molariteit van ethanol weet je al, rest alleen nog de molariteit van water te berekenen. Uit de verhouding van deze twee molariteiten bereken je dan het aantal ppm ethanol in de wijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures