[scheikunde] Concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

Concentratie

Concentratie vind al wat makkelijker, maar ik ben verward bij volgende 2 oefeningen. iemand een idee?

1.In 150ml van een calciumhydroxide-oplossing bevindt zich 5.91 g calciumhydroxide. Men voegt hieraan 360 ml toe van een calcium-hydroxide oplossing met een concentratie van 0.625 mol/L. Bereken de concentratie van deze oplossing.

2.Een fles wijn bevat gemiddeld 12 vol% ethanol. Bereken de molaire concentratie, massaconcentratie , m% en het aantal ppm etahanol in wijn (dichtheid wijn= 0.975 kg/dm^3, dichtheid ethanol 0.789/ dm^3)

alvast enorm bedankt. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Berichten: 84

Re: Concentratie

1) Je weet hoeveel mol je in de eerste oplossing hebt en ook hoeveel mol je in de tweede hebt. Tel dit bij elkaar op en deel het door het totaalvolume.

5,91g = x mol

0,360 * 0,625 = y mol

(x + y) / (0,150 + 0,360)

2) Je weet dat er 12 volume % van de wijn ethanol is. Dan weet je hoeveel gram er in een liter zit (mbv de dichtheid). Hiermee kun je dan uitrekenen wat de molariteit is.

Nog nooit eerder van massaconcentratie gehoord maar neem aan dat het het aantal gram per liter is. Via het volumepercentage en de dichtheid van ethanol bereken je de massa ethanol per liter wijn.

Als je het volume % ethanol weet en de dichtheid van water (0,998 kg/L) en ethanol dan kun je het massapercentage uitrekenen door de de massa van ethanol / L te delen door de massa van 1 L wijn.

ppm, parts per million. Hoeveel deeltjes van een miljoen wijndeeltjes zijn er ethanol? De molariteit van ethanol weet je al, rest alleen nog de molariteit van water te berekenen. Uit de verhouding van deze twee molariteiten bereken je dan het aantal ppm ethanol in de wijn.

Berichten: 4

Re: Concentratie

hey,
kan er misschien iemand die eerste oefening uitgebreider uitleggen en misschien vermelden welke formule je er bij moet nemen? alstublieft
Danku
 

Berichten: 4

Re: Concentratie

1. Men laat 84,5 g magnesium reageren met voldoende zuurstofgas. Welke massa zuurstofgas is hiervoor nodig? Welke massa magnesiumoxide wordt er gevormd?
 
2. bij de productie van ijzer wordt ijzererts (Fe2O) behandeld met koolstofmonoxide (CO) afkomstig uit de onvolledige verbranding van cokes (=C). Hoeveel kg cokes heeft men nodig om één ton ijzer te produceren? Welk volume CO2 wordt er onder norm. omstandigheden gevormd?
 
3. vele soorten tandpasta bevatten fluor in de vorm van natriummonofluorfosfaat (NA2FPO3). wat is de concentratie van fluor (in massaprocent) in een tandpasta die 0,76 g na2fpo3 bevat per 100 g tandpasta? 
 
Dit zijn de 3 vraagstukken waar ik moeilijkheden mee heb in mijn cursus zou iemand mij alstublieft kunnen helpen? deze persoon zou dan mijn redder in nood zijn!!! please help me !!!!! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Concentratie

1) reken 5,91 g CaOH om naar .... mol CaOH
2) bereken hoeveel mol CaOH te vinden is in 360 mL van een 0,625 M oplossing CaOH
3) tel beide hoeveelheden mol bij elkaar op
4) tel beide volumes bij elkaar op
5) deel de hoeveelheid op het volume
 
loop je nog vast, zo ja in welke stap? 
selmz schreef:  
Dit zijn de 3 vraagstukken waar ik moeilijkheden mee heb in mijn cursus 
laat eerst eens zien hoever je komt met je eerste vraag over die CaOH, dan volgt de rest vanzelf
geef je volledige berekeningen/redeneringen, zodat we kunnen zien waar eventuele denk/of rekenfouten zitten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Concentratie

Begin bij opgave 1 en 2 eens met het opstellen van de bijbehorende reactievergelijking(en). Bepaal bij opgave 3 eerst eens de molmassa van Na2FPO3 en kijk eens of je aan de hand daarvan het gevraagde massapercentage.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer