Verwarmen dmv zonlicht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Verwarmen dmv zonlicht

Hallo, wellicht is het een onduidelijke topic titel maar ik was gisteren eens aan het denken en kwam op het volgende.

Diamant heeft een laag brekingindex. Dus als ik een diamant mooi rond zou slijpen dan zou volgens de spiegel wet de lichtstraal de diamant nooit meer verlaten. Dus als ik hem dan in de zon leg heb ik een verwarmings element die heel warm word.

Sorry ik heb misschien wel niet de juiste benamingen gebruikt maar dan had ik ze even op moeten zoeken want ik heb die kennis niet paraat.

Mijn vraag is, is het mogelijk wat ik hier zeg. Naar mijn gevoel wel. Het was een redenatie voor duurzame energie ( ook al is diamant niet erg goedkoop )

Berichten: 8.614

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Diamant heeft een laag brekingindex. Dus als ik een diamant mooi rond zou slijpen dan zou volgens de spiegel wet de lichtstraal de diamant nooit meer verlaten. Dus als ik hem dan in de zon leg heb ik een verwarmings element die heel warm word.
Het gevolg van de lage brekingsindex (2,42) van diamant is volgens mij dat de mogelijkheid om een lichtstraal om te buigen groter wordt en dat de lichtstraal dus juist weerkaatst wordt.
Het glinsteren van de diamant is meteen ook haar charme. Waarom glinstert een diamant eigenlijk? Dit komt door de hele lage brekingsindex van de diamant. Dit houdt in dat licht uit bijna alle hoeken door de diamant wordt weerkaatst. Hierdoor glinstert zij.

De snelheid van het licht veranderd wanneer het moleculen moet passeren, of dit in een vloeistof, vaste stof of gas is. Hoe dichter de elektronen op elkaar zitten in een stof, hoe lager de brekingsindex en hoe groter de mogelijkheid om licht te verbuigen en terug te kaatsten. In een diamant word de snelheid van het licht met 77,000 miles per seconde vertraagd, dit is bijna het maximum voor elke transparante stof.

De brekingsindex van de diamant is 2.42.
Mijn vraag is, is het mogelijk wat ik hier zeg. Naar mijn gevoel wel. Het was een redenatie voor duurzame energie ( ook al is diamant niet erg goedkoop )
Mocht ik het toch fout hebben wat mijn uitleg hierboven betreft, dan heb je zelf al de eerste reden gegeven waarom niemand op dit (toch wel originele) idee is gekomen. De kostprijs van diamanten die zo groot zijn dat ze een rendabele hoeveelheid aan duurzame energie kunnen opleveren ligt astronomisch hoog. Bovendien hebben we al zonneboilers en fotovoltaïsche panelen, dus waarom nog een erg duur alternatief erbij bedenken dat niemand zal willen gebruiken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Zonder me nog het hoofd te hebben gebroken over die mogelijk opwarmende diamant:

Een brekingsindex van 2,4 is juist heel hoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Je hebt gelijk. Ik vraag me af hoe iemand er dan bij is gekomen dat de brekingsindex van diamant (2,417 om precies te zijn) laag is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 388

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Diamant heeft een laag brekingindex. Dus als ik een diamant mooi rond zou slijpen dan zou volgens de spiegel wet de lichtstraal de diamant nooit meer verlaten. Dus als ik hem dan in de zon leg heb ik een verwarmings element die heel warm word.
Ditzelfde heb ik me ooit afgevraagd, maar dan met een spiegel waar je maar in één richting kan doorkijken.

De temp van het object gaat nog fel afhangen van de hoeveelheid licht die erop valt, want een grote hoeveelheid energie gaat afgegeven worden onder de vorm van stralingswarmte. Daarnaast is het helemaal geen rendabele bron van energiewinning want als je de warmte gaat ontrekken moet je er ook extra licht instoppen. En aangezien je maar een kleine oppvervlakte hebt kan je er niet veel licht op laten vallen om er energie in te stoppen.

Je kan beter een héél grote oppervlakte bedekken met zonneboilers, meer effectiever lijkt me.

Berichten: 16

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Sorry, ik ben een beetje onder invloed. Had wat te vieren. Mijn moeder kreeg de uitslag dat ze geen kanker had :D

Ik bedoelde inderdaad hoog,

Over de prijs van diamant, je kunt ook een andere matreaal nemen met een hoog brekingindex.

Betreft het licht daar is altijd wel wat op te vinden. Maar het is dus mogelijk wat ik beweer ?

Berichten: 388

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Maar het is dus mogelijk wat ik beweer ?
Er gaat altijd een hoop licht ontsnappen...

Daarnaast gaat je diamant niet veel licht absorberen met als gevolg dat er weinig warmte wordt opgewekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verwarmen dmv zonlicht

Een voorwerp wordt warm als je het in de zon legt als het zwart word, kun je inderdaad een diamant slijpen zodat het zwart lijkt? Wat je wil is dat het licht 100% word geabsorbeert, tja, dat gebeurt al bij een zwartgeschilderde stuiver.

Reageer