Springen naar inhoud

Fotosynthese

• Log in om te kunnen reageren

kasper90

kasper90

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 11:02

Ik heb een paar vraagjes over de fotosynthese:

Ik begreep dat het aminozuurresidu Tyr-161 (YZ) elektronen uit het mangaancluster ontrekt, om die elektronen weer over te leveren aan P680. Verder zou ook een ander aminozuurresidu hierbij meespelen. Tyr-160, maar de rol van deze stof begrijp ik niet. Ook weet ik eigenlijk ook niet wat een aminozuurresidu precies is. Weten jullie dit?

Ik heb op bepaalde plaatjes van de fotosynthese gezien dat er 3 H+ nodig is om een ATP te vormen. Maar op deze site staat dat er vier H+ nodig is: http://www.life.uiuc...354/lect10.html
Plaatje: http://www.bio.ic.ac...plexesLarge.jpg
Weten jullie wat het juiste aantal is?

Wat ik ook niet begrijp is de rol van photosystem I. Worden ook in photosystem I elektronen ontrokken van chlorofyl? Want ik dacht dat photosystem I aan zijn elektronen kwam door die van Plastocyanin te ontrekken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Snuffy

Snuffy

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 12:27

1) Als je niet weet wat een aminozuurresidu is dan lijkt het me vrij nutteloos om het mechanisme van enzymen te gaan bestuderen. Tyrosine is bv een aminozuurresidu. Het heeft een fenylgroep met daaraan op para een hydroxylgroep. Dit is de functionele groep en als dat tyrosineresidu deel is van het actieve centrum van een enzym dan zal deze functionele groep daar een rol in hebben. Hoe dat in het geval zit waar jij naar vraagt weet ik niet precies.

2) Er is geen juist aantal H+ voor het maken van ATP. Over het membraan wordt een H+ gradiŽnt "aangelegd". ATP-synthase maakt hier gebruik van, door het terug laten stromen van H+ door ATP-synthase wordt ATP gemaakt. Waarom er geen exact aantal is komt door het volgende. Aan de binnenkant van het membraan (lage [H+]) zit een hexameer van alfa en beta proteÔnen (deel van ATP-synthase). Alleen de beta delen binden ADP en Pi, dus er zijn 3 delen die zeg maar direct deelnemen aan het maken van ATP. Nu is het zo dat een ander deel van het ATP-synthase ronddraait en ervoor zorgt dat de ATP moleculen van het enzym kunnen dissiociŽren.
Nu weet je nog niet hoeveel H+ er nodig is voor een rondje. In het membraan zelf zit een oligomeer van proteÔnen die je kan vergelijken met de cilinder van een revolver. Alleen kan er alleen aan de buitenkant van het membraan H+ in en aan de binnenkant H+ uit. Alle kamers moeten gevuld zijn met een H+ wil het geheel ronddraaien. Hoeveel H+ er dus van buiten het membraan naar binnen gaan ligt aan het aantal proteÔnen (kamers) in het oligomeer. Er wordt vaker 10 genomen omdat dit voor sommig ATP-synthase is gevonden maar dit verieert dus. 10 / 3 is ongeveer 3.
Let wel op dat ATP vooral buiten het betreffende membraan nodig is, om ATP over het membraan te transporteren is ook nog een H+ nodig.

Geplaatste afbeelding

kasper90

kasper90

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:05

Bedankt voor je antwoord snuffy.

Dus het gaat erom hoeveel "kamers" er in het oligomeer zitten om uit te rekenen hoeveel protonen er nodig zijn om ATP te vormen. Maar moet waarom moet je dan dat aantal kamers door door drie delen? Is het altijd zo dat er 3 ATP ontstaat als er een heel rondje wordt gedraaid?

Kan het misschien zo zijn dat er bij de ATP syntase complexen in chloroplasten is gevonden dat er 12 kamers zijn?

Geplaatste afbeelding

Veranderd door kasper90, 16 juni 2007 - 14:06

Snuffy

Snuffy

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 15:18

Dus het gaat erom hoeveel "kamers" er in het oligomeer zitten om uit te rekenen hoeveel protonen er nodig zijn om ATP te vormen. Maar moet waarom moet je dan dat aantal kamers door door drie delen? Is het altijd zo dat er 3 ATP ontstaat als er een heel rondje wordt gedraaid?

Kan het misschien zo zijn dat er bij de ATP syntase complexen in chloroplasten is gevonden dat er 12 kamers zijn?

Je moet het door drie delen omdat er maar drie ATP gevormd wordt per rondje. Het hexameer waar het ATP gevormd wordt bezit maar drie plaatsen waar dit gebeurt, de drie beta-monomeren. Het aantal kamers varieert ongeveer tussen 10-14. Het zou dus kunnen dat deze waarde 12 is voor ATP-synthase in chloroplasten.

kasper90

kasper90

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2007 - 20:31

Ook mijn vorige vragen begrijp ik nu helemaal. Ik heb alleen nog een nieuw vraagje.
De reactiecentra van fotosysteem I en II bestaan beide uit twee chlrorofyl a moleculen. Maar is het dan ook zo dat het twee fotonen opneemt. En per keer eigenlijk ook twee elektronen afstaat?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures