Standaardafwijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Standaardafwijking

hey iedereen,

ik heb nou niet zo'n diepgaande vraag, maar toch voor mij belangrijk.

Ik heb een heleboel koerscijfers, daarvan moet ik de standaardafwijking bepalen. Ik heb ze alle 249 in de GR ingevoerd in een lijst, met als gem 26,07 en met minimumwaarde=20,46 en maximumwaarde=36,75

de ox=5,28

Dat is dan toch 5,28%.

het is een wat lullige vraag, maar het staat zo stom als ik het fout doe voor mijn profielwerkstuk.

groet,

sylvestro

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Standaardafwijking

Neen dit is niet in procenten.

De standaardafwijking is een getal !

Als je het domein neemt [gemiddelde-standaardafwijking ; gemiddelde + standaardafwijking] dan liggen ongeveer 68% van je waarden binnen dit domein.

Handige info:

Nederlandse wikipedia

Engelse wikipedia

Op de Engelse wikipedia staat veel meer informatie maar deze is wel van een hoger niveau.

Als er nog vragen zijn kan je deze hier altijd stellen.

Berichten: 11

Re: Standaardafwijking

bedankt!

maar, in een opgave staat dit:

=======================

Iemand investeert 10.000 euro in bedrijf A en B. Van bedrijf A is het rendement 2,3% en de standaardafwijking 5,7%, van bedrijf B is het rendement 4% en de standaardafwijking 7,8%.

Hoeveel moet je steken in bedrijf A voor een minimale risico?

=======================

Deze opgave kan ik wel maken, geen punt. Maar hoe berekenen zijn dan een percentage van de standaardafwijking? Dat is wat ik moet weten als ik zelf wil gaan rekenen met echte cijfers.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Standaardafwijking

Investeringen ben ik niet zo goed in, ik heb niet genoeg geld om er eentje te doen pi.gif .
Deze opgave kan ik wel maken, geen punt.
Misschien kan je dat dan eens doen? En dan kunnen we eventueel bijsturen.

Wanneer je standaardafwijking een percentage is dan wil dit zeggen dat je de gemiddelde waarde moet vermenigvuldigen met je percentage gedeeld door 100. In dit geval bij bedrijf A met je de gemiddelde waarde vermenigvuldigen met 0,057.

Het getal dat je dan bekomt is je standaardafwijking en daar moet je dan mee verder rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Standaardafwijking

De standaard afwijking bereken je zo:
\(s = \sqrt{ \frac{1}{n-1} \sum_{i=1}^n \left( x_i -\bar x \right)^2}\)
waabij n het aantal metingen, \(\bar x\) het gemiddelde en \(x_i\) de i-de meting.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Standaardafwijking

Rov schreef:De standaard afwijking bereken je zo:
\(s = \sqrt{ \frac{1}{n-1} \sum_{i=1}^n \left( x_i -\bar x \right)^2}\)
waabij n het aantal metingen, \(\bar x\) het gemiddelde en \(x_i\) de i-de meting.
Als ik mij niet vergis is dit de standaardafwijking voor een populatie.

Wanneer je met een steekproef te maken hebt moet je andere gebruiken.
\(\sigma = \sqrt{ \frac{1}{n} \sum_{i=1}^n \left( x_i -\bar x \right)^2}\)
waabij n het aantal metingen, \(\bar x\) het gemiddelde en \(x_i\)

Waarschijnlijk gaat het bij jou over een populatie en moet je dus de formule van Rov gebruiken, indien je later nog een oefening maakt dan moet je eerst kijken met wat je te maken hebt voordat je kan zeggen welke formule je gaat moeten gebruiken.

>>EDIT: s aangepast naar sigma

Berichten: 11

Re: Standaardafwijking

Ja, dat wist ik.

Dat staat ook op je GR,

ox of sx

Maar ik heb in principe geen antwoord waarom het in de opgave in een percentage is. En hoe ik dat moet omrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Standaardafwijking

Maar ik heb in principe geen antwoord waarom het in de opgave in een percentage is. En hoe ik dat moet omrekenen.
Misschien kan je de onerstaande post nog eens doornemen.
Ruben01 schreef:Investeringen ben ik niet zo goed in, ik heb niet genoeg geld om er eentje te doen pi.gif .

Misschien kan je dat dan eens doen? En dan kunnen we eventueel bijsturen.

Wanneer je standaardafwijking een percentage is dan wil dit zeggen dat je de gemiddelde waarde moet vermenigvuldigen met je percentage gedeeld door 100. In dit geval bij bedrijf A met je de gemiddelde waarde vermenigvuldigen met 0,057.

Het getal dat je dan bekomt is je standaardafwijking en daar moet je dan mee verder rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Standaardafwijking

Je zegt "van bedrijf A is het rendement 2,3% en de standaardafwijking 5,7%" dus 5,7% van 2,3 dat is 0,1311. De standaardafwijking is dus 0,1311. Volgens mij moet je dat zo interpreteren, maar ik ben er niet zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Standaardafwijking

Je zegt "van bedrijf A is het rendement 2,3% en de standaardafwijking 5,7%" dus 5,7% van 2,3 dat is 0,1311. De standaardafwijking is dus 0,1311. Volgens mij moet je dat zo interpreteren, maar ik ben er niet zeker van.


Waarschijnlijk is dit beter dan mijn redenering, ik heb het nog eens bekeken en bij mij zo je anders een verlies maken.

Ik denk wel dat je correct bent Rov.

Berichten: 43

Re: Standaardafwijking

sylvestro schreef:bedankt!

maar, in een opgave staat dit:

=======================

Iemand investeert 10.000 euro in bedrijf A en B. Van bedrijf A is het rendement 2,3% en de standaardafwijking 5,7%, van bedrijf B is het rendement 4% en de standaardafwijking 7,8%.

Hoeveel moet je steken in bedrijf A voor een minimale risico?

=======================

Deze opgave kan ik wel maken, geen punt. Maar hoe berekenen zijn dan een percentage van de standaardafwijking? Dat is wat ik moet weten als ik zelf wil gaan rekenen met echte cijfers.
volgens mij mag je je niet blindstaren op die procenten, als ik gemiddeld 2,3 appels heb met een standaardafwijking van 5,7 appels .. Die procenten moet je gewoon behandelen als gegevens van je steekproef, niet als mathematische dingen waarmee je moet rekenen.. ?

Reageer