Springen naar inhoud

Geothermische energie

• Log in om te kunnen reageren

EricRoc

EricRoc

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 20:22

Ik probeer een snelle bereking te maken wat ik kan verwachten van een geothermische warmtewisselaar.

Concreet:
Beschouw de temperatuur van de aarde (grond) stabiel.
De aarde heeft bepaalde, gekende thermische eigenschappen (klei, droog zand, etc...).
Ik stop een koperen buis met buitendiameter, dikte en lengte vertikaal in de grond.
Door de koperen buis stroomt een fluidum, bijvoorbeeld water, met gekend debiet en ingangstemperatuur

Wat is de uitgangstemperatuur, temperatuursverdeling?

Iemand?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2007 - 09:05

Heb je zelf al iets geprobeert?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 juni 2007 - 09:36

Met een koperen pijp in de grond van je achtertuin zul je geen geothermische warmte kunnen winnen, tenzij op heel specifieke plaatsen en dan nog verschrikkelijk diep.
Of zoals wikipedia zegt:

Het geringe gebruik van de overal voorhanden zijnde en van energieaanbod vrijwel kosteloze aardwarmte is gebaseerd op het feit dat zowel de warmtestroom, met ~0,06 Watt/m alsook de temperatuurtoename met de diepte, met ~3C/100 m in de toegankelijke delen van de aardkorst, afgezien van bijzondere locaties, dusdanig gering is dat het gebruik ervan met de tot nog toe geringe energieprijzen niet economisch rendabel was.

http://nl.wikipedia....wiki/Aardwarmte

Veranderd door Fred F., 17 juni 2007 - 09:37

Hydrogen economy is a Hype.

speeskeek

speeskeek

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2008 - 10:40

ik ben hier wat aan het zoeken en kom dit tegen. ik wil je graag toch nog een (laat) maar nuttig antwoord verschaffen. Ja dat gaat en goed zelfs.

Ik ben een thesis aan het maken (hij is bijna af) waarbij dit gebruitk wordt (het fluidum is lucht) en deze wordt voorverwarmd door de thermische massa van de aarde. Met water gaat dit evenzeer en beschrijf ik kort in een paragraafje.
als je wil, wil ik hem altijd doorsturen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2008 - 21:52

Ik ben een thesis aan het maken (hij is bijna af) waarbij dit gebruitk wordt (het fluidum is lucht) en deze wordt voorverwarmd door de thermische massa van de aarde. Met water gaat dit evenzeer en beschrijf ik kort in een paragraafje.
als je wil, wil ik hem altijd doorsturen.

Plaats anders eens wat nuttige stukjes uit je thesis?

Veranderd door Jan van de Velde, 15 april 2008 - 21:52

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

EricRoc

EricRoc

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2008 - 15:30

Beste speeskeek, ik ben zeer geinteresseerd wat je neergeschreven hebt in je thesis. Ik wil geothermische energie gebruiken om te verwarmer, maar ook om af te koelen. De grond temperatuur op zegmaar 2m diepte is bijna stabiel.

speeskeek

speeskeek

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2008 - 18:41

Allez hup.. hier is hij dan. veel plezier ermee en als iemand nog een vraag heeft na het lezen ervan wil ik er gerust op antwoorden.
Ik heb er nog geen punte op gekregen, de verdediging valt op 26 juni, iedereen is ook daar welkom met z'n vragen :D

Thesis

In deze thesis heb ik een programma'tje geschreven om een berekening van de gespaarde energie te maken. Indien iemand daar ook in geinteresseerd is, zet ik dat ook wel even online.

Veranderd door speeskeek, 31 mei 2008 - 18:54

speeskeek

speeskeek

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2008 - 19:08

Aangepaste URL

Mijn thesis

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44823 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2008 - 19:58

Ah, ik zie het al, zowel letterlijk als figuurlijk te diep gedacht.

FredF en ik dachten aan een (semi-)volledige warmtevoorziening. Jullie hadden het over voorkoelen/voorverwarmen van ventilatielucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

speeskeek

speeskeek

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2008 - 23:26

Ah, ik zie het al, zowel letterlijk als figuurlijk te diep gedacht.

FredF en ik dachten aan een (semi-)volledige warmtevoorziening. Jullie hadden het over voorkoelen/voorverwarmen van ventilatielucht.

inderdaad. en zoals gezegd gaat dat enkel op zeer specifieke plaatsen. als ik een gokje mag doen zou je mss wel je centrale verwarming op geothermische warmte kunne laten draaien op bv Ijsland, maar in West-Europa hebben we de luxe niet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures