Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Heeeey, 8-)

Ik moet een aantal blusmethoden en zuurstofleveranciers (stoffen die bij ontleding zuurstof leveren voor verbranding) bedenken pi.gif . Google helpt ook niet veel met zoeken. Zelf heb ik al een paar bedacht,

Blusmethoden: blussen met water, blussen met zand (dekt brandstof af kan geen zuurstof meer bij), blussen met koolstofdioxide (verdrijft de zuurstof in de lucht).

Een zuurstofleverancier maar namelijk: water d.m.v. elekrolyse.

Weten jullie nog meer? Bedankt voor de moeite.

Groeten,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandblusser

voor nuttige info in dezen

zuurstofleveranciers? vrijwel elk chemisch stofje welks naam op -aat eindigt. En zeker als er ook nog per- voor staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 43

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Waar je ook een sop kan zoeken zijn cursusjes die je krijgt als je VCA (Veiligheidsattest) volgt. Meestal staan daar heel wat blusmethodes in. Voor de zuurstofleveranciers neem je een cursus 'anorganische chemie', zoals jan al aanhaalde.

Berichten: 84

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

zuurstofleveranciers? vrijwel elk chemisch stofje welks naam op -aat eindigt. En zeker als er ook nog per- voor staat.


Dit vind ik toch wel erg misleidend. Er zijn er zeker veel van die zuurstof kunnen leveren bij verbrandingen maar ook erg veel die dit niet doen. Bedenk dat ook alle organische zuurresten eindigen op -aat. Als je alle nitraten, chloraten en perchloraten neemt dan heb je de belangrijkste wel gehad. Er zijn er wel nog veel meer maar die worden veel minder gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Bedenk dat ook alle organische zuurresten eindigen op -aat
I stand corrected pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Permanganaat en diverse peroxides zijn ook bekende zuurstofleveranciers.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.379

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

Er zijn speciale blusmiddelen nodig voor electriciteitbrandjes. Dat zijn halogeenrijke koolstofverbindingen.

Maar die verontreinigen wel de atmosfeer. Ze tasten de ozonlaag aan of zijn een broeikasgas. In hoeverre zijn die nog toegestaan en wat zijn de alternatieven?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 84

Re: Blusmethodes en zuurstofleveranciers

hzeil schreef:Er zijn speciale blusmiddelen nodig voor electriciteitbrandjes. Dat zijn halogeenrijke koolstofverbindingen.

Maar die verontreinigen wel de atmosfeer. Ze tasten de ozonlaag aan of zijn een broeikasgas. In hoeverre zijn die nog toegestaan en wat zijn de alternatieven?


Ja dat ken ik, je kon een gebouw daar mee vol laten lopen en dan brandde er niks meer, er bleef zelfs nog genoeg zuurstof in de lucht zitten om te ademen. Voor zover ik weet zijn ze allemaal verboden maar hebben ze wel iets gevonden dat hetzelfde effect heeft zonder de negatieve gevolgen. Wel al een paar jaar geleden dat ik er iets van gehoord heb trouwens.

Reageer