Omgekeerd scheel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 199

Omgekeerd scheel

Hoi,

Ik dacht dat dit al wel eens voorbij moest zijn gekomen maar de zoekfunctie leverde neit echt iets op.

Ik vroeg me af waarom de meeste mensen wel opzettelijk scheel kunnen kijken, maar niet opzettelijk 'omgekeerd scheel', dus met beide ogen naar buiten gedraaid. En bijvoorbeeld ook niet het ene oog naar boven en eht andere naar beneden; al vermoed ik dat dat komt omdat ogen nu eenmaal geconjugeerde bewegingen maken. Maar... waarom kunnen we dan eigenlijk wél 'gewoon' scheel kijken (beide ogen naar de neus gericht dus)?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Omgekeerd scheel

Ik kan wel met m'n linkeroog continu naar rechts kijken ten dan ondertussen met m'n rechteroog rondjes draaien. En omgekeerd is ook geen probleem. Maar omgekeerd scheel kijken is me nog niet gelukt helaas. Flink blijven oefenen, maar ik heb alleen geen idee hoe je zoiets kan oefenen... :D
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Omgekeerd scheel

, maar ik heb alleen geen idee hoe je zoiets kan oefenen... :D


Ik heb het ook wel eens geprobeerd (rare dingen ga je doen als je je verveeld) door eerst 2 vingers dicht bij je ogen naast elkaar te houden, elk oog op 1 vinger te focussen, en dan je vingers uit elkaar bewegen... de theorie vond ik ronduit briljant ( :D ) alleen de uitwerking niet.. tis me nog niet gelukt.. Ik vermoed dat de hersenen het beeld dan zo bizar vinden worden (niets hangt meer samen) dat ze gewoon weigeren dat te doen.. Alleen dan zou je dat andere vage truukje eigenlijk ook niet moeten kunnen natuurlijk.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Omgekeerd scheel

Ik vermoed dat de hersenen het beeld dan zo bizar vinden worden (niets hangt meer samen) dat ze gewoon weigeren dat te doen..
Sommige dieren kunnen wel hun ogen compleet onafhankelijk van elkaar bewegen. En bij vogels zitten de ogen (meestal?) aan de zijkant van hun kop. Dus hersenen moeten dat bizarre beeld op zich wel aan kunnen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 55

Re: Omgekeerd scheel

De optische assen van beide ogen lopen evenwijdig bij het kijken naar (oneindig) ver verwijderde voorwerpen. Dit is een rusttoestand. Verder (dan oneindig! :D ) kunnen kijken (divergeren) heeft geen nut. Dichterbij wel: daarbij gaan de ogen convergeren. Deze bewegingen worden geprogrammeerd in de hersenstam. Ik ben geen oftalmoloog maar ik denk dat je de verklaring daar moet zoeken.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 60

Re: Omgekeerd scheel

Ik ken dus iemand die met 1 oog scheel kan kijken. Ik weet niet of dat nou bijzonder is?...Maar dat betekend dus wel dat je in oog los van de andere kan bewegen (en dan de andere kant op). Ik vind het iniedergeval altijd bizar!

Berichten: 3.165

Re: Omgekeerd scheel

Ik ken dus iemand die met 1 oog scheel kan kijken. Ik weet niet of dat nou bijzonder is?...Maar dat betekend dus wel dat je in oog los van de andere kan bewegen (en dan de andere kant op). Ik vind het iniedergeval altijd bizar!
Ik denk dat het een kwestie van coördinatie is wat weer een combinatie van talent en ontwikkeling is.

In het verlengde hiervan:

Maak eens met beide handen een circelbeweging.

Maak met beide handen een vierkantbeweging.

Simpel, nietwaar?

Probeer nu eens met één hand een circelbeweging te maken en met de andere hand een vierkantbeweging te maken. 9 op 10 dat je dat niet kan. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 199

Re: Omgekeerd scheel

Verder (dan oneindig! ) kunnen kijken (divergeren) heeft geen nut.
Maar... als je de optische assen niet meer evenwijdig hebt staan maar juist ´naar buiten gedraaid´, kun je toch niet verder kijken dan het oneindige? MAW, van omgekeerd scheel kijken ga je niet verder kijken/zien.

Ik kan me wel voorstellen dat het geen nut heeft, maar tegelijkertijd zijn er ook 100.000 andere dingen die geen nut hebben die we wél kunnen.

Volgens mij klopt het verhaal van de oefening ook niet. Alles wat een mens ´kan´, zal hij ook doen (ligt in de aard van het beestje zeg maar), maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die dit na veel oefenen kan.

Gelukkig maar dat pappie opticien is... even gebeld:

(omgekeerd scheel kijken blijkt trouwens divergeren te heten)

Voor zover hij wist was er één persoon die dat inderdaad kon, een inmiddels dode Engelse komiek. De reden dát het doorgaans niet kan, is omdat er ook spieren in het spel zijn die vegetatief aangestuurd worden, zoals de pupilspieren en de accomodatiespier. Bij gewoon scheelkijken ga je bijvoorbeeld automatisch ook een beetje naar beneden kijken (dat valt dan trouwens weer wel te oefenen; scheel naar boven kijken kan wel), en je pupillen passen zich aan.

Schijnbaar is het in theorie dus wel mogelijk, maar is het zo moeilijk doordat je ook de vegetatieve spieren zou moeten ´trainen´, dat niemand het echt kan. Mijn vermoeden is dat die komiek dan ook van zichzelf al wat slappe of soepele binnenste oogspieren had, waardoor het makkelijker ging.

Weten we dat ook weer... :D

Re: Omgekeerd scheel

msgien spieren die aan bepaalde delen van het oog zitten lijkt mij opzich wel logisch dat een spier gwn nie verder gespannen kan worden en bij een los oog zeg maar is het natuurlijk allemaal wat anders met die spieren

Reageer