Temperatuur van water berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Temperatuur van water berekenen

Vraagstuk: Men verbrandt 1,0 dm3 benzine. Hiermee verwarmt men een bepaalde hoeveelheid water van 20-75ºC. Het rendement is 35%. Wat is de eindtemperatuur van het water?

Dit is het hele vraagstuk, ik kom er niet uit.

Ik weet dat de verbrandingswaarde van benzine 33 MJ/l

1 dm3 = 1 liter dus Etot = 33 MJ

Enut = 35% hiervan dus 0,35 x 33 MJ = 11,55 MJ

Dan heb je nog de formule Q = c x m x delta T

Q = Enut

dus: 11.550.000 J = 4,2 J/g . ºC x massa x verschil in temperatuur.

Alleen als je verschil in temperatuur 55ºC aanneemt kom je op een massa van 50.000 gram (wat mij erg veel lijkt voor water pi.gif ) En dan weet je ook nog niks van de eindtemperatuur en als je het temperatuurverschil wilt berekenen om die bij die 20ºC op te tellen weet je de massa niet.

Snapt iemand dit?

Bvd,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Temperatuur van water berekenen

Cola schreef:Vraagstuk: Men verbrandt 1,0 dm3 benzine. Hiermee verwarmt men een bepaalde hoeveelheid water van 20-75ºC. Het rendement is 35%. Wat is de eindtemperatuur van het water?

Dit is het hele vraagstuk, ik kom er niet uit.

Ik weet dat de verbrandingswaarde van benzine 33 MJ/l

1 dm3 = 1 liter dus Etot = 33 MJ

Enut = 35% hiervan dus 0,35 x 33 MJ = 11,55 MJ

Dan heb je nog de formule Q = c x m x delta T

Q = Enut

dus: 11.550.000 J = 4,2 J/g . ºC x massa x verschil in temperatuur.

Alleen als je verschil in temperatuur 55ºC aanneemt kom je op een massa van 50.000 gram
klopt. sommetje klaar.

En dan begin je wartaal uit te slaan 8-)
(wat mij erg veel lijkt voor water pi.gif )
Waarom zou een hoeveelheid water geen massa van 50 kg kunnen hebben?
En dan weet je ook nog niks van de eindtemperatuur
die was toch gegeven? (75°C)
en als je het temperatuurverschil wilt berekenen om die bij die 20ºC op te tellen weet je de massa niet.
dat temperatuurverschil haal je uit de gegevens, 55°C, en daar had je al netjes mee gerekend, dus die had je al gevonden, dus wat zoek je nou eigenlijk nog?

Geen idee waarmee je in vredesnaam in de war bent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Temperatuur van water berekenen

Vraagstuk: Men verbrandt 1,0 dm3 benzine. Hiermee verwarmt men een bepaalde hoeveelheid water van 20-75ºC. Het rendement is 35%. Wat is de eindtemperatuur van het water?
Ik begrijp het niet zo goed, het kan natuurlijk zijn dat het aan mij ligt.

Kan je mij eens uitleggen wat je bedoeld met eindtemperatuur? Deze geeft je eerst zelf en dan ga je ze berekenen.

Als je zegt ik verwarm water van 20°C naar 75°C met 1 dm³ benzine is die 75°C je eindtemperatuur volgens mij.

>>> Jan was me voor en die begrijpt het precies ook niet compleet

Berichten: 16

Re: Temperatuur van water berekenen

Ik snapte dat eindtemperatuur dus ook niet omdat er ook al graden waren gegeven maarja iig bedankt voor de moeite pi.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Temperatuur van water berekenen

Ik snapte dat eindtemperatuur dus ook niet omdat er ook al graden waren gegeven maarja iig bedankt voor de moeite pi.gif
Nóu zie ik het. Het tweede deel van de vraag, waar ik eigenlijk gewoon overheen las omdat je oplossing klopte slaat inderdaad gewoon nergens op. Dát is wartaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer