Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Wie kan mij vertellen waarom in een vliegtuig de luchtvochtigheid zo laag is?

Ik heb namelijk ooit gelezen dat ze dat expres doen om zo licht mogelijk te zijn (water=massa, moet meegevoerd worden) een vriendin van me zegt dat het niet anders kan.

Wie levert het bewijs?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Lucht bevat vocht in de vorm van waterdamp. De relatieve luchtvochtigheid drukt in procenten uit hoeveel waterdamp zich in de lucht bevindt. De hoeveelheid waterdamp die lucht normaliter bevat, hangt onder meer af van de temperatuur. Hoe kouder het is, hoe minder waterdamp er in de lucht kan zitten.

Zo is de luchtvochtigheid in een vliegtuig lager dan 5 procent vanwege de koude buitenlucht tot -50°C.

De lucht wordt in het vliegtuig weliswaar opgewarmd voordat ze in de cabine wordt geblazen, maar niet bevochtigd. Het vliegtuig zou anders meer dan 1.000 liter water extra moeten meenemen.
Ik heb namelijk ooit gelezen dat ze dat expres doen om zo licht mogelijk te zijn (water=massa, moet meegevoerd worden)
Ik denk dat je hiermee bedoelt dat ze het vocht er op de grond uithalen zodat het vliegtuig minder gaat wegen, dit klopt dus niet volledig, wanneer het vliegtui op de grond is zal de airco waarschijnlijk aanstaan en er wel een deel vocht verdwijnen.
een vriendin van me zegt dat het niet anders kan.
Het kan dus wel anders, als men een hele tank water meeneemt om de lucht boven te bevochtigen maar dat is niet zo goed natuurlijk voor het brandstofverbruik en andere factoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Ze doen het express, lees: ze houden de lucht droog op de grond. Als het vliegtuig opstijgt daalt de druk in de cabine, als de lucht nu erg vochtig is zal het condenseren om dat lucht met een lagere druk minder waterdamp kan vasthouden. Dan krijg je dat het gaat regenen in het vliegtuig, wat nogal lastig is.

Tenminste, zo heb ik het ooit eens gehoort, zou best een broodje aap verhaal kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

DePurpereWolf schreef:Ze doen het expres, lees: ze houden de lucht droog op de grond. Als het vliegtuig opstijgt daalt de druk in de cabine, als de lucht nu erg vochtig is zal het condenseren omdat lucht met een lagere druk minder waterdamp kan vasthouden. Dan krijg je dat het gaat regenen in het vliegtuig, wat nogal lastig is.

Tenminste, zo heb ik het ooit eens gehoord, zou best een broodje aap verhaal kunnen zijn.
Hou het maar op broodje gorilla speciaal. :D

Ruben01's verhaal hierboven is in orde. Hoe kouder de lucht, hoe minder gram waterdamp per m³ het kan bevatten. De RV buiten mag dan 100 % zijn (dwz maximaal verzadigd), per m³ bevat het misschien nog geen gram waterdamp, en dat is dan nádat het op standaarddruk, of zo je wil cabinedruk gebracht is. Het absolute vochtgehalte verandert daardoor dus niet, er verdwijnt geen water, er komt niks bij. Dan gaan we het 50-70 °C in temperatuur verhogen. Het absolute vochtgehalte verandert hierdoor ook niet, maar het relatieve vochtgehalte (d.w.z. t.o.v. wat de lucht op die nieuwe temperatuur zou kunnen bevatten) daalt enorm. Ik kan zo gauw geen mollierdiagrammen vinden die teruggaan tot -50°C, maar de genoemde 5 % RV in die opgewarmde lucht lijkt me niks vreemds. Dat betekent op kamertemperatuur een vochtdeficit van rond de 15-20 g/m³. Om dat redelijk aangenaam te maken toch al gauw een gram of 10 water per m³ ververste lucht nodig. Geen idee wat ze aanhouden als standaard ventilatievoud (dat is het aantal keren per uur dat de gehele luchtinhoud van een ruimte wordt ververst) maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor een intercontinentale vlucht een forse plons water zou betekenen.

Dat effect van condens in expanderende lucht (een leuk natuurkundeproefje) is een ander verhaal. Dan laat je verzadigde lucht snel en dus adiabatisch (d.w.z. zonder energieuitwisseling met de omgeving) expanderen. Hierdoor daalt de temperatuur in je proefvat, en bingo, mistige lucht. Ten eerste doe je zoiets in een vliegtuig niet snel, ten tweede wordt de luchtdruk in een vliegtuig nou ook weer niet zó dramatisch verlaagd. (tot 800 mbar of zoiets ??), ten derde verlaag je in een opstijgend vliegtuig de druk door lucht (en daarmee een navenante hoeveelheid waterdamp) te laten ontsnappen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

De reden waarom ze lucht droog houden in een vliegtuig is omdat dit niet anders kan. Om de airco in een vliegtuig goed te laten werken, kan het niet anders dan dat de vochtigheid er uit gehaald wordt. Anders moeten ze er achteraf een bevochtiger bij plaatsen die dan de lucht weer gaat vochtiger maken. Dit is extra gewicht en niet wenselijk. Bijkomend voordeel is dat de onderdelen in (voornamelijk de cockpit) niet beginnen te roesten.

Dat we op die manier het water niet moeten meesleuren heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Hé Dirk,

Behalve dan in de A380 en straks op de B787. Daar wordt luchtbevochtiging na airco optioneel mee verkocht. Die eerste 380 die naar Singapore Airlines is gegaan was er al mee uitgerust.

Misschien komen we straks toch nog eens ergens uitgerust en niet uitgedroogd aan.

Berichten: 8

Re: Luchtvochtigheid in een vliegtuig

Misschien komen we straks toch nog eens ergens uitgerust en niet uitgedroogd aan.
That'll be the day ...

Veel drinken ... Doe ik ook altijd, anders krijg ik hoofdpijn (en geloof me ik zit heel vaak in een vliegtuig ...)

En de beste wensen voor 2008

Reageer