Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

Redoxreacties

zou iemand me deftig kunnen uitleggen wat ne eigenlijk een redoxreactie is?

heb al gezocht op wikipedia , mijn handboek , maar het is me te onduidelijk.

ik heb voornamelijk problemen met de begrippen reductie = opnemen van elektronen en oxidatie is afstaan van elektronen.

je kan mijn samenvatting bekijken (in bijlage) die ik gemaakt heb uit het handboek , maar volgens mij is reductie en oxidatie juist het tegenovergestelde van at er bovenstaand staat.

ik wil niet profiteren maar ik kan het niet vragen aan een leerkracht daar ik het zelf thuis instudeer

alvast bedankt voor de hulp
Bijlagen
Redoxreacties.pdf
(18.87 KiB) 1655 keer gedownload
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 47

Re: Redoxreacties

Je moet eigelijk alleen rekening houden met het OxidatieGetal (OG ) van de stoffen die gereduceerd of geoxideert worden.

meestal wordt het 1 geoxideerd en een ander atoom gereduceerd

1.Dus je kijkt eerst hoeveel het OG verschilt.

2.dan kijk je hoeveel electronen er nodig zijn

3.Dan zet je per deelreactie het aantal electronen links en rechts gelijk

4.Dan tel je de 2 reacties op

Dus in je voorbeeld van MgO krijg je

1 : O2 --> 2O- (OG gaat van 0 naar -1 en dit voor 2 atomen --> 2x)

Mg --> Mg+ (OG gaat van 0 naar 1 )

2: O2 + 2e- --> 2O-

Mg --> Mg+ +1e- ---3:(x2 doen omdat het totaal van e-'n links en rechts gelijk moet zijn)--> 2Mg --> 2Mg+ +2e-

4

O2 + 2Mg --> 2MgO

Berichten: 84

Re: Redoxreacties

Yogy schreef:1 : O2 --> 2O- (OG gaat van 0 naar -1 en dit voor 2 atomen --> 2x)

Mg --> Mg+ (OG gaat van 0 naar 1 )

2: O2 + 2e- --> 2O-

Mg --> Mg+ +1e- ---3:(x2 doen omdat het totaal van e-'n links en rechts gelijk moet zijn)--> 2Mg --> 2Mg+ +2e-

4

O2 + 2Mg --> 2MgO
Magnesium-ionen zijn divalent, net als zuurstof-ionen. Kijk maar eens in het periodiek systeem, hier kun je zo zien dat ze beiden divalent zullen zijn. Als resultaat krijg je wel nog steeds MgO maar wel volgens Mg2+ en O2-.

Berichten: 12

Re: Redoxreacties

X + Y --> X' + Y'

Ik heb het even heel simplistisch weergegeven. Een redoxreactie wil gewoon zeggen dat 1 element stijft in oxidatiegetal en 1 element daalt in oxidatiegetal. Voorbeeld:

x = 5

x' = 7

y = 4

y' = 3

element x stijgt dus met 2 en element y daalt met 1. Als beide elementen zouden dalen of beide zouden stijgen dan heeft men geen redoxreactie

Berichten: 47

Re: Redoxreacties

Magnesium-ionen zijn divalent, net als zuurstof-ionen. Kijk maar eens in het periodiek systeem, hier kun je zo zien dat ze beiden divalent zullen zijn. Als resultaat krijg je wel nog steeds MgO maar wel volgens Mg2+ en O2-.


Tuurlijk , sorry, was er bvlijkbaar niet helemaal bij

Berichten: 84

Re: Redoxreacties

4ever schreef:X + Y --> X' + Y'

Ik heb het even heel simplistisch weergegeven. Een redoxreactie wil gewoon zeggen dat 1 element stijft in oxidatiegetal en 1 element daalt in oxidatiegetal. Voorbeeld:

x = 5

x' = 7

y = 4

y' = 3

element x stijgt dus met 2 en element y daalt met 1. Als beide elementen zouden dalen of beide zouden stijgen dan heeft men geen redoxreactie
Als je dit als voorbeeld geeft dan zou ik er wel voor zorgen dat je balans klopt anders kan dit misschien verwarring scheppen bij een leek. In dit voorbeeld zou het dus X + 2Y --> X' + 2Y'

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreacties

@ nikske

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: ik zie geen verschil tussen wat je in het attachment zegt of in je topic.

Reductie is inderdaad het opnemen van elektronen, dus een stof die gereduceerd wordt neemt één of meer elektronen op.

Die elektronen worden afgestaan door een reductor (= elektronendonor) of een kathode, en worden opgenomen door een oxidator (= elektronenacceptor).

Dus de oxidator wordt gereduceerd (door de reductor of een kathode).

Oxidatie is inderdaad het afstaan van elektronen, dus een stof die geoxideerd wordt staat één of meer elektronen af.

Die elektronen worden opgenomen door een oxidator of een anode, en worden geleverd door een reductor.

Dus de reductor wordt geoxideerd (door de oxidator of een anode).

Een redox reactie is de combinatie van een reductiereactie en een oxidatiereactie. Dit kan bijvoorbeeld plaats vinden in één bekerglas of in twee verschillende bekerglazen verbonden door een zoutbrug en met elk een elektrode (kathode en anode) verbonden door een draad om de elektronen van reductor naar oxidator te transporteren.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer