Vacuümgrijper

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Vacu

hallo,

Ik heb hier een robot met grijper voor het opnemen van aluminium plaatjes.

Deze grijper bestaat uit 6 zuignapjes, die vacuüm worden getrokken door middel van een vacuümventiel met geïntegreede vacuümschakelaar die de onderdruk controleert.

Mijn vraag was, stel één van die 6 zuignapjes faalt...dan wil dat toch zeggen dat de lucht kan ontsnappen via dat kapotte zuignapje en er dus geen onderdruk meer in het systeem is , en de vacuümschakelaar zal dit dan ook detecteren, niet?

mvg,

Wouter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vacu

Mijn vraag was, stel één van die 6 zuignapjes faalt...dan wil dat toch zeggen dat de lucht kan ontsnappen via dat kapotte zuignapje en er dus geen onderdruk meer in het systeem is , en de vacuümschakelaar zal dit dan ook detecteren, niet?
Als het goed is betekent dat dat die schakelaar de vacuumpomp harder laat werken. Als het lek niet te groot is heb je een goede kans dat de overige 5 napjes op voldoende onderdruk blijven om je object te blijven "vasthouden". Ik denk dat de meeste van dit soort systemen ook zó ontworpen zijn dat dat blijft werken. Er bestaan klepjes/ventieltjes die dicht slaan als de stroming te groot wordt bijvoorbeeld. Lek gedicht... :D ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Vacu

Ik denk dat de meeste van dit soort systemen ook zó ontworpen zijn dat dat blijft werken. Er bestaan klepjes/ventieltjes die dicht slaan als de stroming te groot wordt bijvoorbeeld. Lek gedicht... :D ..
Dan ga je waarschijnlijk de hele arm (dus alle zes de zuignapjes) dichtzetten om te voorkomen dat de rest van het systeem uitvalt. Eén ventiel per zuignapje lijkt me vrij kostelijk.

Wat betreft de originele vraag:

Je gaat zowieso onderdruk verlies krijgen en dit verlies wordt simpel bepaald door het debiet van je vaccuumpomp en het debiet van je lek. Als je je echt wil amuseren kan je ook nog met Bernouli bepalen wat de onderdruk op de verschillende plaatsen gaat zijn als je op een bepaalde plaats een lek hebt. Maar dit lijkt me eerder onbegonnen werk.

Reageer