Landing na sprong

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Landing na sprong

hallo allemaal,

ik ben bezig met een onderzoek naar de landing na een sprong. Ik kan me alleen de snelheid en versnelling van een landing nog niet goed voorstellen. :D Is er iemand die misschien een diagram heeft voor de snelheid-tijd en versnelling-tijd relatie, zodat ik me daar een beetje een voorstelling van kan maken? Het gaat om een gemiddeld zwaar persoon die springt en vervolgens op een normale manier landt.

groetjes

ps. het gaat om een zo verticaal mogelijke sprong.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Landing na sprong

Dit gaat afhankelijk zijn van de snelheid waarmee de persoon op de grond komt. De snelheid is afhankelijk van de aantrekkingskracht van de planeet waarop de sprong wordt uitgevoerd en de hoogte vanwaar men gaat springen.

Moet er rekening gehouden worden met de wrijving ?

Moet er rekening gehouden met de elasticiteit van de ondergrond en de persoon ?

Ga je springen met parachute

.....

Je ziet er zijn nog veel zaken die je moet weten voor zo'n probleem op te lossen. Kan je ons iets meer info geven ?

>>EDIT: dit zou beter in het huiswerkforum staan (kunnen de moderators dit a.u.b. verplaatsen) :D

Re: Landing na sprong

nou de volgende info kan ik geven:

- sprong op de aarde

- persoon heeft gemiddelde lengte van 1.90 meter en weegt gemiddeld tussen de 80 en 85 kg.

- het gaat om een zogenaamde squat jump: dus eerst door de knieen en dan omhoog springen en dan (op dezelfe plek als afzet) landen, maar een drop jump (vanaf bv. 30, 40 of 50 cm hoogte), waarbij de horizontale afstand zo klein mogelijk wordt gehouden is voor mij ook interessant.

- spronghoogte is ongeveer 0,4 m.

- de ondergrond bestaat uit het materiaal waaruit de vloer van een sportzaal is opgebouwd.

- wat betreft de persoon gaat het mij vooral om de versnelling en snelheid van het mmp/ongeveer rond de heup.

als er nog meer info nodig is, dan hoor ik het wel..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Landing na sprong

Dan hoor ik het wel?? Je kan natuurlijk altijd zelf eens een poging doen en de oplossing hier neerschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Landing na sprong

Dit is niet te berekenen. Het ligt er maar net aan hoe ver iemand doorzakt (aangezien het om de versnelling bij de heupen gaat). Oftewel, hoeveel buigen de knieën tijdens de landing, en hoe verloopt die buiging in de tijd. Dit kun je alleen meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Landing na sprong

Dit is niet te berekenen. Het ligt er maar net aan hoe ver iemand doorzakt (aangezien het om de versnelling bij de heupen gaat). Oftewel, hoeveel buigen de knieën tijdens de landing, en hoe verloopt die buiging in de tijd. Dit kun je alleen meten.


Dat het niet te berekenen is dat zou ik niet direct durven zeggen maar hoe je het juist moet doen zou ik ook niet weten.

Ik had verwacht dat het een iets andere sprong was (uit een vliegtuig ofzo :D ).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Landing na sprong

Sybke heeft groot gelijk. Alles in dit "proefje" hangt af van hoever de persoon in kwestie doorveert (voetbrug, enkels, knieën, heupen). De remweg kan hierbij variëren van enkele millimeters (met gestrekte benen neerkomen, enorme versnelling, zéér onverstandig en mogelijk aanleiding tot enorme blessures) tot, nou ja, veer zelf maar eens door, zeker een halve meter.

De bijbehorende krachten en versnellingen kunnen dus ook met een factor honderd of meer variëren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Landing na sprong

Dan hoor ik het wel?? Je kan natuurlijk altijd zelf eens een poging doen en de oplossing hier neerschrijven.


pardon? er werd mij om informatie gevraagd, en als ik het zelf kon berekenen en geen poging had gedaan dan had ik het niet gepost.

Bovendien ben ik met een ruwe schets al erg tevreden, wilde gewoon een plaatje zien om me er een voorstelling van te maken, maar blijkbaar vatten sommige mensen het op als een opdracht, terwijl het gewoon bedoeld was als vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Landing na sprong

Dit soort vragen gaan meestal naar het huiswerkforum omdat het vaak meestal een kwestie van vraag en antwoord is. Blijkbaar is hier de uitkomst niet zo triviaal, dus blijft het best beter hier staan. Vragen die eerder theoretisch en meestal van een iets hoger niveau zijn komen hier. Vraagstukjes gaan meestal naar huiswerk.

Misschien kan je je poging eens neerschrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Landing na sprong

De volgende vergelijking voor de hoogte van de heup als functie van de tijd lijkt me redelijk.
\(1-\frac{\sqrt{2gh}\sin(2t)}{2(1+(3t)^2)^4}\)
Heuphoogte = 1 m

h = 0,4 m

g = 9,81 m/s2

De doorzakking is dan 0,2 m, en de tijd vanaf het eerste contact met de grond tot de rusttoestand na het landen is ongeveer 0,5 seconde.

Eén keer differentiëren en je vindt de snelheid. Die is
\(\sqrt{2gh}\)
op t = 0 wanneer je de grond weer net raakt na de sprong.

Twee keer differentiëren en je vindt de versnelling. Daarvoor vind ik maximaal 30 m/s2 omhoog op tijdstip 0,08 s.

Reageer