Nox uitstoot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Nox uitstoot

Ik zou graag willen weten of je de uitstoot van nox die ik alleen kan meten in ppm om kan zetten in milligram per normaal kubieke meter of in gram per gigajoule.Is daar eventueel een omreken tabel voor of een berekening. Wie kan mij hier aan helpen ?

Berichten: 84

Re: Nox uitstoot

Als je het precies wil weten zul je eerst moeten weten hoeveel de x in nox is.

Berichten: 5

Re: Nox uitstoot

Dit is zo rond de 100 ppm.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Nox uitstoot

Ik neem aan dat je hier met ppm bedoelt: volume ppm, en dat is in feite ml/m3

Met NOx wordt NO plus NO2 bedoeld maar omdat NO in de buitenlucht snel omgezet wordt naar NO2 rekent men met de molmassa van NO2 zijnde 46. Bovendien geldt algemeen: 1 mol gas = 22,4 liter (oftewel 1 millimol = 22,4 milliliter)

Dan is 100 ppm NOx = 100 ml/m3 = 100/22,4 mmol/m3 = 100/22,4*46 mg/m3 = 205 mg/m3.

Hoeveel gram per GJ dat is hangt af van de brandstof en het toestel (fornuis of gasturbine) waarin de verbranding plaatsvindt. Verschillende brandstoffen verbruiken per GJ een verschillende hoeveelheid lucht en produceren dus en verschillende hoeveelheid rookgas per GJ. Voor een fornuis wordt het berekend gebaseerd op 3 % zuurstof in het rookgas maar voor een gasturbine wordt het gebaseerd op 15 % zuurstof.

Voor een fornuis met 3 % zuurstof in het rookgas kun je wellicht dit gebruiken: http://www.energie.nl/ency/ppm.html
Hydrogen economy is a Hype.

Re: Nox uitstoot

Beste forummers..

Ik heb een vraag omtrent de berekening van de NOx emissie..vandaar dat ik aansluit bij dit reeds bestaand onderwerp. Ik heb al heel wat afgegoogled maar ik kom nog niet uit de berekening, wellicht dat iemand me kan helpen. Ik dien een NOx-emissie om te rekenen van mg/m3 naar g/GJ.

Ik lees bijvoorbeeld in enkele (totaal verschillende) bronnen (volgens mij NOx als NO2):

515 mg/m3 zou 158 g/GJ zijn....

115 mg/m3 zou 33 g/GJ zijn...

70 mg/m3 zou 20 g/GJ zijn...

(nemen we even aan op basis van 3% O2, droog gas, 273K)

Wie kan me middels een berekening laten zien wat dan bijvoorbeeld 1946 mg/m3 is? Aangezien er een joule-waarde in de uitkomst zit zal de stookwaarde van het betreffende gas toch ook meespelen...?

Reageer