maximale temperatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 3

maximale temperatuur

misschien wel een domme vraag maar ik ben hier nieuw dus ik vind dat me wel een dommevraag gegund is.

Het absolute nulpunt is de temperatuur van 0 Kelvin of van circa -273,15 graden Celsius. Het is de absolute minimum temperatuur die mogelijk is.

Is er ook een maximale temperatuur??

En stijgt de temperatuur omdat deeltjes harder gaan bewegen, of bewegen de deeltjes harder als de temperatuur stijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: maximale temperatuur

Er is in principe geen maximum temperatuur, tenminste niet theoretisch (wel praktisch)
En stijgt de temperatuur omdat deeltjes harder gaan bewegen, of bewegen de deeltjes harder als de temperatuur stijgt?
Allebei! Als je deeltjes anders dan door verwarmen gaat versnellen dan stijgt de temperatuur (vb: Magnetron).

Als je gaat verwarmen dan gaan de deeltjes ook sneller bewegen.

Berichten: 15

Re: maximale temperatuur

volgens mij is het gewoon een kwestie van definitie. Als deeltjes niet bewegen heb je het absolute minpunt. Wij hebben temperatuur gedefinieerd als functie van de bewegelijkheid van de deeltjes en dan metname gebaseerd op de bewegelijkheid van watermoleculen (temperatuurschaal van Celsius).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: maximale temperatuur

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten