Een vraag over vast en vloeibaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Een vraag over vast en vloeibaar

Kan een stof die normaal gesproken niet van vaste naar een vloeibare staat overgaat doordat het verbrand deze overgang in een zuurstofloze ruimte wel maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

Lijkt me wel een intressante vraag, ik moest ze wel 4 keer herlezen ;)

Nu ik er over zit te denken gaat dat volgens mij niet lukken maar vraag me niet waarom :shock:

Edit: Ik wist zelf niet dat er zo een stoffen bestonden :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

Bestaan dat soort stoffen wel? Ik dacht eerst aan hout, maar die bestaat uit cellen en is dus geen chemische stof.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

Hoe kom je op zo'n vraag? Heb je voorbeelden?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

van vast naar vloeistof is een agregatieovergang. verbranding is een chemische reactie. Als een stof kan verbranden en dat gebeurt bij een temperatuur dat lager is dan het smeltpunt. dan zal het niet smelten maar verbranden. In afwezigheid van zuurstof kan niets branden, want per definitie is verbranding met zuurstof...

helpt dit je een beetje?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

m.a.w. : je bent op zoek naar een stof waarbij het smeltpunt hoger ligt dan de ontstekingstemperatuur?

Daar vraag je me wat. Zoals eerder voorgesteld dacht ik ook meteen aan hout. Dit kan dus niet. Ik denk er nog even over na en zal als ik wat gevonden het je het antwoord wel geven.

Nu ik erover nadenk: zou het niet kunnen dat dit gebeurt wanneer een vloeistof onder hele hoge druk wordt gezet? Deze zou dan toch vast worden? Of zit ik nu op een dwaalspoor?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

is roesten van ijzer niet een beetje branden??
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

bij verbranding laat je iets met zuurstof reageren. dat klopt inderdaad. Echter je hebt meestal ook reactie producten zoals: H20 en CO2 of CO.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

Wat dachten jullie van witte fosfor?

Kookpunt: 280 graden

Smeltpunt: 44 graden

Zelfontbrandingstemperatuur: 30 graden

bedoel je zoiets?
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 3

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

synthemesc schreef:Wat dachten jullie van witte fosfor?

Kookpunt: 280 graden

Smeltpunt: 44 graden

Zelfontbrandingstemperatuur: 30 graden

bedoel je zoiets?
Ja denk het wel,

Hoe zijn chemici achter het smetpunt gekomen als het al ontbrand bij een temperatuur van 30 graden?

Berichten: 3

Re: Een vraag over vast en vloeibaar

hallo1979 schreef:van vast naar vloeistof is een agregatieovergang. verbranding is een chemische reactie. Als een stof kan verbranden en dat gebeurt bij een temperatuur dat lager is dan het smeltpunt. dan zal het niet smelten maar verbranden. In afwezigheid van zuurstof kan niets branden, want per definitie is verbranding met zuurstof...

helpt dit je een beetje?
Dus dan kan je een stof, zoals witte fosfor, die normaal altijd verbrand en nooit vloeibaar word in de afwezigheid van zuurstof laten smelten of zelf gassig laten worden. Dat helpt me wel dank je wel

Reageer