Vraagstuk geleiding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vraagstuk geleiding

hoi,

ik ben aan het leren voor een tentamen, waar onder meer een onderdeel over geleiding in voor komt, nou kwam ik de volgende vraag tegen waar ik niet uit kwam.

Timberpool maakt buitenzwembaden die op een gazon neergezet kunnen worden, een timberpool zwembad is een houten bak van 4x8 meter het zwembad is 1.5 meter diep. het zwembad staat buiten en is gemaakt van geimpregneerd hout, de wanddikte is overal 18mm watertemp=30 graden celcius, buitenlucht=15 graden celcius. het zwembad verliest warmte door geleiding, convectie en straling, andere verliezen kun je verwaarlozen.

gevraagd: bereken het vermogen dat de ketel moet hebben om het bad op temperatuur te houden.

(gegeven dat de geledingscoefficient van het hout 0,12 W/mK is)

---

volgens mij gebeurt het volgende(kan er ook naast zitten:

-straling vindt plaats tussen de bodem van de bak en het gazon

-convectie tussen het water en de lucht

-geleiding door de wanden van de bak

alleen kom ik hier verder niet uit, hoop dat iemand me kan helpen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vraagstuk geleiding

De snelheid dat er energie verloren gaat geleiding/straling is het vermogen. De som van het vermogen door straling en door geleiding is dus het vermogen dat de ketel moet hebben.

Het vermogen door geleiding is
\(\mathcal{P} = kA \left| \frac{\partial T}{\partial x} \right| \)
Hier is k de thermische geleidings coefficient van het hout. |dT/dx| is hier de temperatuurgradient en A het oppervlakte waarover de geleiding is.

Het vermogen door straling is volgens de wet van Stefan:
\(\mathcal{P} = \sigma A e \left(T - T_0 \right)^4\)
met sigma een constante: 5,6696 :D 10-8W/(m²K4) e s de emissiviteit van de stof (een dimensieloss getal tussen 0 en 1), T de temperatuur van het oppervlak en T_0 de buitentemperatuur.

Het totale vermogen is de som van deze twee.

Berichten: 3

Re: Vraagstuk geleiding

Rov bedankt voor de snelle reactie, ik heb toch nog een paar vragen, misschien dat je me ermee kan helpen.

hoe zit het dan met de convectie?

daarvoor geldt geloof ik:

warmtestroom=αc*A*ΔT

ik weet alleen niet of mijn aanname over op welk punt van het zwembad welk type stroming voorkomt klopt

en over die wet van stefan-boltzmann

in mijn boek staat datje die formule nog moet vermenigvuldigen met een uitwisselingsfactor Ψ (deze factor geeft aan welk deel van de door oppervlak 1 uitgezonden straling door 2 netto geabsorbeerd wordt)

vervolgens wordt er gezegd: voor een oppervlak dat omsloten wordt door oppervlakken waarvan de emissiecoefficient gelijk is aan 1 geldt dat Ψ=1 waardoor je de uitwisselingsfactor weer weg kunt laten uit de formule.

maar in dit geval is de emissie coefficient van hout 0.6, hoe zit dat dan met die uitwisselingsfactor?

er ging iets fout bij het posten, de formule voor convectie moet zijn

warmtestroom=αc*A*ΔT



en het teken voor de uitwisselingsfactor=ψ

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vraagstuk geleiding

Zo bekend ben ik niet met Stefan Boltzmann om daar uitspraken met 100% zekerheid over te doen.
ik weet alleen niet of mijn aanname over op welk punt van het zwembad welk type stroming voorkomt klopt
wat bedoel je hier mee?

Berichten: 3

Re: Vraagstuk geleiding

Di3gO schreef:volgens mij gebeurt het volgende(kan er ook naast zitten:

-straling vindt plaats tussen de bodem van de bak en het gazon

-convectie tussen het water en de lucht

-geleiding door de wanden van de bak
ik bedoel ermee, dat ik niet zeker weet of dat klopt.

volgens de vraag komen er verliezen voor in de vorm van straling, convectie en geleiding, alleen weet ik niet precies bij welk deel van het zwembad deze verliezen optreden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk geleiding

Di3gO schreef:Ik bedoel ermee, dat ik niet zeker weet of dat klopt.

Volgens de vraag komen er verliezen voor in de vorm van straling, convectie en geleiding, alleen weet ik niet precies bij welk deel van het zwembad deze verliezen optreden
Bij een warmtestroom van een vaste stof naar een andere vaste stof praat je niet over straling. Wél over geleiding. Van de zijkant van de bak naar buiten kun je zowel straling als convectie verwachten. Van het wateroppervlak naar buiten idem dito. Tenslotte speelt hier ook nog verdamping een aanzienlijke rol. Die valt volgens mij onder geen van drie van de genoemde factoren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraagstuk geleiding

De verdampingswarmte water is zeer groot(2258 kJ/kg) en is afhankelijk temperatuur water. Dus zoals Jan van de Velde zegt moet hier zeker rekening mee gehouden worden, want die warmte wordt toch onttrokken aan het water.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraagstuk geleiding

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer