Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 187

Chromatografie

hallo,

kan iemand mij uitleggen hoe HPLC nou eigenlijk werkt, op wikipedia wordt ik er niet echt wijzer van.

met vriendelijke groet en alvast bedankt,

lars.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Chromatografie

High Pressure Liquid Chromatography

iets met hoge druk en vloeistof wat gescheiden wordt op een kolom dus. Detector erachter, klaar

Mooie link, wel engels en erg diepgaand:

http://kerouac.pharm.uky.edu/asrg/hplc/the..._operation.html

Afbeelding

Erg simpele maar wel ware voorstelling van zaken. Soms is er ook nog een pre-collum, of zijn er 2 eluensen(mobile phase). Dat is dat alleen maar een kwestie van meer slangetjes en pompjes.Het monster komt in het apparaat bij de injector, wordt meegenomen door de mobile phase (eluans) en gaat over de kolom (vaste fase). Daar wordt het monster gescheiden in de afzonderlijke stoffen en kan je ook nog zien hoeveel er van elk in je mengsel zat, dankzij de detector (vaak fluorescentie, maar kan ook massaspectrometrie zijn).
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 199

Re: Chromatografie

Het zou handig zijn geweest als je had aangegeven wat je al WEL weet van HPLC, of van chromatografie in het algemeen.

Als je weet wat chromatografie is, dan weet je ook dat een mengsel van stoffen kan worden gescheiden als deze stoffen een verschillende voorkeur ('affiniteit') voor de stationaire fase (bv het papier of het kolommateriaal) en/of de mobiele fase (de loopvloeistof of het draaggas) hebben.

Bij elke chromatografie-techniek heb je een stationaire fase en een mobiele fase.

Bij HPLC is de mobiele fase een vloeistof die met hoge druk door een kolom met de vaste stationaire fase wordt gepompt. Die hoge druk is nodig om de vloeistof door de kolom te krijgen.

Hoe meer een opgeloste stof de neiging heeft om zich aan de stationaire fase te binden, des te langer duurt het voordat deze uiteindelijk de kolom verlaat.

Precies zoals bij 'gewone' (gas)chromatografie dus...

Misschien voor jou te simpel uitgelegd, maar dan verwijs ik naar mijn eerste zin!
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer