Krachten op een wegdek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Krachten op een wegdek

In de figuur zijn de horizontale componenten van de krachten die de banden op het wegdek uitoefenen weergegeven.

Afbeelding

De auto wordt aangedreven op de voorwielen en de bestuurder geeft gas.

Kan iemand mij dit uitleggen, waarom dit zo is ?

En waarom hij dus niet remt en de auto wordt aangedreven op de achterwielen.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Krachten op een wegdek

Dit is wel heel raar...normaal gezien staan die krachten voor beide wielen toch in dezelfde richting als de auto rijdt? :D

En wordt hij nu aangedreven op de voor- of op de achterwielen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Krachten op een wegdek

De auto gaat vooruit omdat de motor een grotere kracht kan produceren dan dat de banden en de massa van de auto aan weerstand kunnen leveren.
Dit is wel heel raar...normaal gezien staan die krachten voor beide wielen toch in dezelfde richting als de auto rijdt? :D
Nee, de weerstand is tegengesteld aan de beweging. Daarom is het een weerstand :D .
En wordt hij nu aangedreven op de voor- of op de achterwielen? :D
Doet dat er toe?

Berichten: 107

Re: Krachten op een wegdek

Rov schreef:De auto gaat vooruit omdat de motor een grotere kracht kan produceren dan dat de banden en de massa van de auto aan weerstand kunnen leveren.

Nee, de weerstand is tegengesteld aan de beweging. Daarom is het een weerstand :D .

Doet dat er toe?


Eigenlijk doet dat er wel toe...

Ik moet namelijk kunnen uitleggen of deze auto aangedreven wordt op voor of achterwielen. En of de bestuurder dus remt of juist gas geeft.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Krachten op een wegdek

Je kunt het zo zien: de voorwielen worden aangedreven door de motor, en ze proberen het wegdek naar achteren te duwen. Aangezien het wegdek geen kant op gaat, duwt de auto zichzelf daarmee naar voren.

De achterwielen worden als het ware met de rest van de auto meegetrokken. Stel je nu eerst eens voor wat de situatie zou zijn als de achterwielen zouden blokkeren (dus over de weg zouden schuiven, niet rollen): die wielen schaven daarmee over het wegdek, en oefenen er een kracht op uit die in de bewegingsrichting van de auto staat. Als je de achterwielen laat draaien (maar intussen bijvoorbeeld wel remt, zodat ze zwaar draaien) oefenen die wielen nog steeds zo'n kracht uit op het wegdek. De wielen zijn in dit voorbeeld weliswaar niet geblokkeerd en remmen waarschijnlijk ook niet, maar ondervinden wel enige rolweerstand. Er wordt door de achterwielen dus slechts een kleine voorwaartse horizontale kracht uitgeoefend op het wegdek (en het wegdek oefent dus een kleine achterwaarts gerichte kracht uit op de achterwielen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Krachten op een wegdek

karensouvereyns schreef:Eigenlijk doet dat er wel toe...

Ik moet namelijk kunnen uitleggen of deze auto aangedreven wordt op voor of achterwielen. En of de bestuurder dus remt of juist gas geeft.


Ik denk niet dat je de vraag goed begrepen hebt, het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd ben.

Als de voorwielen aangedreven worden krijg je een voorwaartse kracht, omdat er ook een wrijving is op je voorwiel gaat deze in de tegengestelde zin liggen. Op het achterwiel krijg je ook een wrijvingskracht die tegengesteld is aan de aandrijvingskracht.

Wanneer de som van beide wrijvingskrachten kleiner is dan de aandrijving gaat de wagen vooruit bewegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten op een wegdek

Ruben01 schreef:Ik denk niet dat je de vraag goed begrepen hebt, het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd ben.

Als de voorwielen aangedreven worden krijg je een voorwaartse kracht, omdat er ook een wrijving is op je voorwiel gaat deze in de tegengestelde zin liggen.
Ik denk dat we er van mogen uitgaan dat hier alleen de nettokrachten zijn getekend.

Brinx heeft gewoon gelijk: Het voorwiel probeert het wegdek weg te duwen. Daarvoor zal de bestuurder overigens gas moeten geven. Het achterwiel moet op gang komen, (traagheidsmoment), tel daarbij op de rolwrijving, dat betekent netto een naar voren gerichte kracht op het wegdek. De ene is groter dan de andere, de auto zal naar voren versnellen. Als we de lengteverhoudingen van de vectoren in de tekening moeten aanhouden geeft de bestuurder overigens maar een heel klein beetje gas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Krachten op een wegdek

Je moet je dus wel bedenken dat:

als de bestuurder gas geeft, oefenen de banden een kracht op het wegdek, naar rechts in de tekening. Het wegdek gaat geen kant op, en geeft dus een even grote maar tegengestelde kracht op de banden, naar links gericht. (3e wet v Newton).

De vraag is of de kracht OP een voorwerp of VANUIT een voorwerp werkt. De vector naar rechts in de tekening zorgt voor een versnelling van de auto naar links. De getekende krachtvector werkt dus niet óp de auto.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Krachten op een wegdek

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer