Springen naar inhoud

Druk op zijwand

• Log in om te kunnen reageren

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2007 - 16:01

ik moet de druk op de zijwand berekenen van een voederbak volgens deze figuur (zie fig)
LaTeX

via de eerste formule heb ik (met g=9.81 en rho.gif =1000 kg/m³ )
LaTeX
maar deze integraal is 0

als ik de grenzen anders neem
LaTeX

in mijn boek staat echter (wel met een andere methode) dat het 1640 N is.

Waar maak ik hier een fout?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 16:24

Als je hem wilt uitwerken volgens je eerste integraal, dan moet je hem splitsen. Ook kloppen de grenzen van de binnenste integraal niet. Ook bij je tweede integraal kloppen je binnenste grenzen niet. Zelf doe ik hem zo:

LaTeX
LaTeX
LaTeX

Als ik dit uitwerk kom ik op LaTeX

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2007 - 16:36

:D
LaTeX

je hebt gelijk. Ik ben dus al heel de tijd aan het zoeken naar de juiste oplossing, maar dan met verkeerde grenzen

EDIT:
in mijn boek staat dat dit enkel geldt bij een vlakke plaat met variable breedte

hoe moet ik het dan doen als ik een kromme plaat heb met constante breedte, of beide niet constant?

Veranderd door jhnbk, 20 juni 2007 - 16:33

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 17:04

In dat geval heeft de resulterende kracht op de wand ook een verticale component. Dan moet je horizontale en verticale component apart berekenen en uiteindelijk phytagoreïsch optellen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2007 - 17:39

in mijn boek staat dat ik horizontaal & verticaal apart moet nemen, en dan de vectoren optellen.
Dat is toch wat je bedoelt?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 17:42

ja

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2007 - 17:43

ok dan begrijp ik het (allé nu toch, anders post ik hier nog wel een vraag)
thx!

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2007 - 18:52

ik moet de druk op de zijwand berekenen van een voederbak volgens deze figuur (zie fig)

Ik snap de integraal wel (wiskundig gezien), maar ik zie niet hoe dit een antwoord op de vraag is. Er wordt toch om een druk gevraagd? (en welke dan, want varieert de druk niet afhankelijk van de hoogte y?).

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 19:06

Ik snap de integraal wel (wiskundig gezien), maar ik zie niet hoe dit een antwoord op de vraag is. Er wordt toch om een druk gevraagd? (en welke dan, want varieert de druk niet afhankelijk van de hoogte y?).

De term druk klopt niet helemaal. De topicstarter bedoelt de resulterende kracht van de waterdruk.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2007 - 07:39

sorry

De term druk klopt niet helemaal. De topicstarter bedoelt de resulterende kracht van de waterdruk.

Sjakko heeft gelijk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures