Kracht van radiogolven

Moderator: physicalattraction

Berichten: 37

Kracht van radiogolven

Ik lees dat N.Tesla in staat was om hoogfrequente pulsen van miljoenen volts de ruimte in de zenden.Wat ik weten wil is wat het voltage met de kracht van uitzending te maken heeft?

Als je een lading elektronen met weinig volts laat oscilleren in een zender,dan gaat er een elektrische golf de ruimte in.Doe je dat met hoog voltage,wat gebeurt er dan met de elektrische golf die vd e- lading afkomt en wordt uigezonden?

Ik bedoel e- wordt met min of meer kracht uit rust gehaald tot een onnatuurlijke lading, met hoe meer kracht dat gebeurt heeft blijkbaar effect op de lading en em golf.Als de e- met veel kracht een gescheiden lading vormen wat voor effect heeft dat dan op de lading en op de em golf?

Tesla maakte zelfs gebruik van zeer hoge voltages van miljoenen volts?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 98

Re: Kracht van radiogolven

Wat is je vraag nu precies? Ik wil je graag een antwoord geven, maar daarvoor zul je iets zorgvuldiger met je termen om moeten gaan. Je lijkt het een en ander door elkaar te halen. Probeer je vraag eens duidelijk te formuleren ajb...

Mark

Berichten: 37

Re: Kracht van radiogolven

Wat voor effect heeft spanning van miljoenen volts op de elektrische golf van een zender?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 388

Re: Kracht van radiogolven

Hoe groter de spanning des te groter je uitgezonden vermogen bij een consante impedantie van je antenne.

Berichten: 37

Re: Kracht van radiogolven

Maar wat doet hoge spanning met de golf zelf?Plant deze zich verder voort of krijgt het bepaalde penetrerende eigenschappen op materie of op bv licht wanneer het in botsing komt met qauntum deeltjes?

En is de frequentie daar van belang bij?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 388

Re: Kracht van radiogolven

Frequentie is in ieder geval van belang, lagere frequenties zullen beter doordringen in gebouwen ed dan hogere frequenties.

Of die spanning echt een invloed gaat hebben heb ik geen flauw benul van, bij dat soort spanningen gebeurt er van alles wat je niet direct verwacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kracht van radiogolven

Miljoenen volts... dat is wel erg veel. Ik heb eigenlijk geen idee van typische spanningswaarden voor antenna, maar is dit niet wat overdreven?

Als je de technische details wil zal ik dit even moeten opzoeken, maar in principe is het het uitgezonden vermogen evenredig met het kwadraat van de aangelegde spanning. Zoals al gezegd kan je voor het zendcircuit de straler vervangen door een impedantie. Ik meen me wel te herinneren dat daar een benadering bij kwam kijken, en of die opgaat bij dergelijke spanningen weet ik ook niet.

Berichten: 388

Re: Kracht van radiogolven

Miljoenen volts... dat is wel erg veel. Ik heb eigenlijk geen idee van typische spanningswaarden voor antenna, maar is dit niet wat overdreven?
Die spanning op een antenne hangt ook heel af van je vermogen, maar bij een goede kilowatt heb je al een anodespanning van 2kV, slinger dit nog maar eens een paar keer op door de nest te laten resoneren en tada je zit al snel aan de 10kV. Natuurlijk ligt het ook heel aan je type antenne waar die 10kV juist staat. Bij een halve golf dipool heb je dat aan de uiteindes bijvoorbeeld en aan je voedingspunt heb je totaal geen spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kracht van radiogolven

jamaar, miljoenen, dat is enkele MV. Met tientallen kV kan ik leven, daar heb ik zelf ook al mee gewerkt (en in alle verwardheid bijna vastgenomen, gelukkig had ik de gewoonte eerst even af te tikken met een elektrode op aardpotentiaal :D ).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kracht van radiogolven

edit: neem zelfs nog enkele 100 kV tegenwoordig (maar we spreken nog over de tijd van Tesla), maar die miljoen lijkt me zo net dat beetje overdreven.

Berichten: 388

Re: Kracht van radiogolven

Een miljoen volt opwekken is een koud kunstje, de vraag was wat die hoge spanning voor invloed heeft op het uitgestraalde signaal. In de eerste plaats gaat je vermogen omhoog, maar of er nog andere dingen gebeuren, met de golf zelf bijvoorbeeld blijft een raadsel (voor mij dan toch en voor de TS blijkbaar ook)...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kracht van radiogolven

Een miljoen volt opwekken is een koud kunstje
ok, weer wat bijgeleerd.
, de vraag was wat die hoge spanning voor invloed heeft op het uitgestraalde signaal. In de eerste plaats gaat je vermogen omhoog, maar of er nog andere dingen gebeuren, met de golf zelf bijvoorbeeld blijft een raadsel (voor mij dan toch en voor de TS blijkbaar ook)...
De Maxwellvergelijkingen zijn lineair. Dus met de em-golf gebeurt niets (dus op dat vermogen na) tenzij de karakteristieken (dus vooral de conductiviteit) van het metaal bij dergelijke spanningen toenemen. Heb even proberen zoeken vanaf welke elektrische velden de stroom niet meer evenredig is met het elektrische veld, maar vind het niet. Misschien dat iemand anders hier iets vanaf weet. Hoe dan ook, zolang de conductiviteit van het metaal dezelfde blijft zijn er vermoedelijk geen problemen. Maar de precieze data daarvan ken ik niet en vind ik niet.

Berichten: 37

Re: Kracht van radiogolven

Je schrijft dat het vermogen omhoog gaat bij hoge voltages,dat is dus IxU.Bedoel je het uitgezonden vermogen tov het gebrukte vermogen.Hoe kan dat?

Je schrijft verder:Bij die spanningen gebeuren er dingen die je niet direct verwacht?kijk maar naar hutchison die weet met hoge spanningen en bepaalde Hz metalen te liften en kapot te beamen.
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Berichten: 98

Re: Kracht van radiogolven

De Maxwellvergelijkingen zijn lineair. Dus met de em-golf gebeurt niets (dus op dat vermogen na) tenzij de karakteristieken (dus vooral de conductiviteit) van het metaal bij dergelijke spanningen toenemen. Heb even proberen zoeken vanaf welke elektrische velden de stroom niet meer evenredig is met het elektrische veld, maar vind het niet. Misschien dat iemand anders hier iets vanaf weet. Hoe dan ook, zolang de conductiviteit van het metaal dezelfde blijft zijn er vermoedelijk geen problemen. Maar de precieze data daarvan ken ik niet en vind ik niet.


Goede post! Nog een kleine aanvulling: Wanneer het verzonden vermogen vergroot wordt neemt de grootte van de elektrisch-veld-vector toe. Ook de grootte van de magnetisch-veld-vector zal toenemen. (In het verre veld verschillen deze vectoren immers met de karakteristieke impedantie van het medium als vermenigvuldigingsfactor; E = Z0 . H ) Bij zeer grote elektrische veldsterkten zou het medium, in dit geval de lucht, kunnen doorslaan. In dit extreme geval wordt de lucht geioniseerd waardoor een goed geleidend plasma ontstaat en er een zeer grote stroom gaat lopen.

Berichten: 388

Re: Kracht van radiogolven

Je schrijft dat het vermogen omhoog gaat bij hoge voltages,dat is dus IxU.Bedoel je het uitgezonden vermogen tov het gebrukte vermogen.Hoe kan dat?
Dat kan niet!

Als je meer vermogen uitstraalt moet je er ook meer vermogen insteken.

Reageer