Is differentieren commutatief?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.404

Is differentieren commutatief?

Zoals de titel reeds aangeeft is de vraag of het volgende geldt voor alle functies?

;) x( ;) y(f(x,y)) = :?: y( ;) x(f(x,y))

met :shock: x de partiele afgeleide naar x
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 718

Re: Is differentieren commutatief?

Als de gemengde partiële afgeleiden continu zijn in het beschouwde punt dan geldt dat inderdaad (stelling van Schwartz). Ik kan me herinneren wel eens tegenvoorbeelden te hebben gezien voor het geval dat de afgeleiden niet continu zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is differentieren commutatief?

Volgens mij mag je het inderdaad altijd omwisselen. Tenzij je discontinue functies of distributies (a la de Dirac delta-functie) gaat gebruiken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is differentieren commutatief?

Ja, de afgeleiden moeten continu zijn, als dat het geval is maakt de volgorde waarin je differentieert niet uit.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.404

Re: Is differentieren commutatief?

Ik heb er nog eens zitten over nadenken. Volgens mij klopt dit enkel in een ortogonaal assenkruis. Wat is jullie mening?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Is differentieren commutatief?

Voor zover ik weet zijn gemengde partiële afgeleide gelijk aan elkaar in een punt x als ze daar bestaan en continu zijn in x.

Berichten: 718

Re: Is differentieren commutatief?

Ik heb er nog eens zitten over nadenken. Volgens mij klopt dit enkel in een ortogonaal assenkruis. Wat is jullie mening?
Mijns inziens maakt dat niet uit, in de definitie van partiele afgeleiden maak je helemaal geen gebruik van orthogonaliteit en in het bewijs van de stelling ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is differentieren commutatief?

x en y zijn per definitie onafhankelijke variabelen, dat je deze kunt interpreteren als basis voor een (al dan niet orthogonaal) assenstelsel staat er los van.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer