Krachten op een zak cement

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Krachten op een zak cement

Een zak cement met een massa m hangt aan 3 touwen zoals op de figuur.

Afbeelding

Twee van de 3 touwen maken een hoek (zie figuur). het geheel is in rust.

hoe bewijs je dan dat de grootte van de spankracht in het linkerouw te berekenen is uit:

Afbeelding

Berichten: 1.007

Re: Krachten op een zak cement

Neem de som van alle krachten op het punt waar de drie touwen samenkomen.
\(\sum F_{x}=0\)
dus
\(N_{2}cos \theta_{2} - N_{1}cos \theta_{1}=0\)
en
\(\sum F_{y}=0\)
dus
\(N_{2}sin \theta_{2} + N_{1}sin \theta_{1} - mg=0\)
Deze twee combineren levert:
\(N_{1} \left( \frac{cos \theta_{1}}{cos \theta_{2} } sin \theta_{2} + sin \theta_{1} \right) = mg\)
Beide kanten vermenigvuldigen met
\(cos \theta_{2}\)
levert:
\(N_{1} \left( cos \theta_{1} sin \theta_{2} + sin \theta_{1}cos \theta_{2} \right) = mgcos \theta_{2}\)
Het gedeelte tussen de haakjes is gelijk aan
\(sin \left( \theta_{1}+ \theta_{2} \right) \)
dus
\(N_{1} sin \left( \theta_{1}+ \theta_{2} \right) = mgcos \theta_{2}\)
ofwel
\(N_{1} = \frac{mg cos \theta_{2}}{sin \left( \theta_{1}+ \theta_{2} \right)}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op een zak cement

@Karen,

Je Paintversie (want ik neem aan dat je daar je schetsjes mee maakt) heeft ook een knop om tekstjes te schrijven.

Als je daarop klikt krijg je een tekstvakje in je beeld waarin je een tekst kunt typen.
tekstknop_paint.GIF
tekstknop_paint.GIF (4.76 KiB) 511 keer bekeken


Wat je typt kun je later eventueel als een geheel of zo je wilt in stukjes weer verplaatsen met de selecteerknop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Krachten op een zak cement

Het handigste is nog altijd LaTeX, het lijkt moeilijk, maar als je eenmaal je eerste formule hebt gefabriceerd ben je vertrokken.

PS: gebruik je het handboek "Fysica vandaag"? :D

Berichten: 107

Re: Krachten op een zak cement

ja ik weet wel dat paint zo een tekstvakskes heeft hoor...

maar kwist de code voor da tekentje van die hoek niet. Dus daarmee dat ik dacht, alles in handschrift dan maar, hihi.

Ja ik gebruik handboek fysica vandaag , ghehe!

tis best een oude versie, maar tis voor mij ondertussen ook al 2 jaar geleden dat ik dat nog gedaan heb.

En dat is het enigste boek da hier nog ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Krachten op een zak cement

Ik heb in het middelbaar ook les gehad uit die boekenreeks, ik herinnerde me toevallig die vraag nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Krachten op een zak cement

ik herinnerde me toevallig die vraag nog.
Dit sommetje zou in ieder willekeurig natuurkunde- of mechanicaboek kunnen staan lijkt me :D (zelfs met deze bewoordingen, maar het klopte dus wel)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 1.007

Re: Krachten op een zak cement

haha, kleine kans dat je de zak cement in twee verschillende boeken in dezelfde situatie tegenkomt. Meestal wordt gekozen voor gewoon "een massa".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Krachten op een zak cement

Inderdaad, en je kreeg de oplossing gegeven, net zoals hier, én de hoeken werden ook aangegeven met theta, vandaar dat ik het vroeg. De gelijkenis was te groot :D .

Best leuke boekenreeks vind ik het trouwens, goed uitgelegd enzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Krachten op een zak cement

klopt, 'k heb die boeken ook gehad en vond het ook wel zeer duidelijk
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 107

Re: Krachten op een zak cement

Ja best een duidelijk boek en goed uitgelegd, maar toch niet alles verloopt zo vlotjes.

Ik moet (na 2 jaar geen natuurkunde meer te hebben gehad) weer alles herhalen van het secundair.

En dat is niet altijd even simpel.....

(dus vandaar ook dat ik zoveel vragen stel, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op een zak cement

(dus vandaar ook dat ik zoveel vragen stel, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden )
helemaal niet hoor.. :D .. Maar hou ze aub in het huiswerkforum zolang het om schoolachtige vraagstukken gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: Krachten op een zak cement

ja dat heb ik nu wel door.

Maar vond het eerst ook raar dat er een huiswerkforum was en een apart forum voor natuurkunde/bio/...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Krachten op een zak cement

Natuurkunde/bio enz. gaat verder dan de middelbare (of net iets hogere) school hoor :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op een zak cement

karensouvereyns schreef:ja dat heb ik nu wel door.

Maar vond het eerst ook raar dat er een huiswerkforum was en een apart forum voor natuurkunde/bio/...
Die splitsing is expres gemaakt omdat de schoolvraagstukjes meestal weinig inhoudelijke discussie veroorzaken. In enkele reacties kunnen ze meestal afgewerkt worden, iedereen blij. In de vakfora komen dan de lastigere problemen aan bod, waar niet zelden weken op "gekauwd" wordt. Al die korte vraagstukjes duwen dan die langer lopende discussies naar beneden op de lijst met gespreksonderwerpen, waarna ze vlot uit het zicht raken en nogal eens vergeten (uit het oog, uit het hart). Dat vinden we zonde. Bijkomend voordeel: de scholier die met de zoekfunctie "krachten" zoekt in het natuurkundeforum zal daar veel dingen tegenkomen waar hij nog lang niet aan toe is, en mogelijk de moed opgeven. De vraagstukjes waar hij wél wat aan heeft staan nu redelijk vindbaar bij elkaar in dat huiswerkforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer