Samenstellen van een onderwijsprogramma

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Samenstellen van een onderwijsprogramma

Soms gaat het zelfs in Nederland nog mis met het onderwijs van een kind in Nederland.

Ik ken een meisje van 17 die alles bij elkaar nog geen 5 jaar onderwijs gehad heeft, hoofdzakelijk door dat de ouders steeds problemen hadden, vaak verhuisden, haar niet inschreven, en thuis hielden als dat hun beter uitkwam.

Ze werd een dikke 6 maanden geleden gedwongen om weer naar school te gaan, maar natuurlijk werkt dat voor geen meter met zo'n achterstand. Ze vind het maar niets dat ze nergens meer een aansluiting mee heeft en geen enkele optie voor de toekomst. Ze is intelligent genoeg en wil best leren; Ze heeft alleen een achterstand ten opzichte van haar leeftijdgenoten die extreem is.

Deze week vroeg ze of ik wellicht wist hoe ze deze achterstand zo snel mogelijk kon wegwerken en of ik haar hierbij kon helpen.

Heeft iemand hier een idee?

[Ik plaats het hier nadat ik opeens ontdekte dat het wetenschapsforum helemaal geen subforum heeft voor onderwijs]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

[Ik plaats het hier nadat ik opeens ontdekte dat het wetenschapsforum helemaal geen subforum heeft voor onderwijs]
Neuh, waarom zouden we ook. Past hier prima 8-)

Is het geen idee voor haar om avondschool VWO of HAVO te gaan doen. Als je intelligent genoeg is, moet dat toch kunnen binnen een jaar of 4/5. Je wordt daar echt wel klaargestoomd, maar je moet zelf ook echt willen.

(ter illustratie: mijn oma heeft haar VWO diploma op haar 75e gehaald. 3 jaar basisschool gehad en verder niks, op haar 70e ermee begonnen. Waarom? omdat ze het wou en kon :D )
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

Ik probeer eerst maar eens een lijstje met opties voor haar samen te stellen; en alle voor en tegens.

Ik denk dat ze wel havo/vwo niveau kan halen uiteindelijk. Met een beetje aanmoediging en hulp.

Wel erg knap van je oma. Petje af.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

Ik ken een meisje van 17 die alles bij elkaar nog geen 5 jaar onderwijs gehad heeft, hoofdzakelijk door dat de ouders steeds problemen hadden, vaak verhuisden, haar niet inschreven, en thuis hielden als dat hun beter uitkwam.
Ik schrik hiervan, ik vind het echt gruwelijk.

Volgens mij is het belangrijkste dat ze eerst en vooral gemotiveerd is. Ik denk dat ze hiervoor zal moeten aanvaarden dat ze nu een achterstand heeft op leeftijdsgenoten, later haar diploma's zal hebben en alle consequenties die daaruit voortvloeien maar ook aanvaarden dat ze ondanks de achterstand nog heel veel mogelijkheden heeft om net zo goed te presteren als de anderen die niet deze achterstand hadden opgelopen. Verder is het volgens mij belangrijk dat ze zo weinig mogelijk prestatiedruk voelt, gewoon eerst voldoening zien te halen uit de zelfontplooing, leren studeren en van daaruit zien hoe soepel het gaat en wat ze precies wil. De avondschool is volgens mij wel een aardig idee.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

Ik schrik hiervan, ik vind het echt gruwelijk.
Agreed.

Toen ze dichterbij woonden hadden we hun zo ver dat ze wel naar school ging. Helaas duurde dat ook maar even, en ze waren weer verhuist.
Volgens mij is het belangrijkste dat ze eerst en vooral gemotiveerd is. Ik denk dat ze hiervoor zal moeten aanvaarden dat ze nu een achterstand heeft op leeftijdsgenoten, later haar diploma's zal hebben en alle consequenties die daaruit voortvloeien maar ook aanvaarden dat ze ondanks de achterstand nog heel veel mogelijkheden heeft om net zo goed te presteren als de anderen die niet deze achterstand hadden opgelopen.
Het zal anders zijn, maar nu kan ze het nog proberen in te lopen. Straks niet meer.
Verder is het volgens mij belangrijk dat ze zo weinig mogelijk prestatiedruk voelt, gewoon eerst voldoening zien te halen uit de zelfontplooing, leren studeren en van daaruit zien hoe soepel het gaat en wat ze precies wil. De avondschool is volgens mij wel een aardig idee.
Ze is nog maar 17 en ze woont nog thuis, haar ouder hebben eindelijk het licht gezien. Ze heeft de komende paar jaar overdag de tijd wel en geld is niet echt een probleem voor haar ouders.

Zou zelfstudie, mogelijk met begeleiding, in richting van een staatsexamen iets zijn?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

Zou zelfstudie, mogelijk met begeleiding, in richting van een staatsexamen iets zijn?
Dat hangt volgens mij van de persoon af.

Bij zelfstudie heb je minder begeleiding en structuur. Ik vraag me af ofdat dit nu zo geschikt is voor iemand die weinig scholing heeft gehad en dientengevolge ook weinig heeft leren studeren.

Persoonlijk zou ik ook het contact met medestudenten missen wanneer ik aan zelfstudie zou doen.

Anderzijds kan je met zelfstudie wel in jouw eigen tempo werken. Het zou mij niet verbazen als iemand van 17 jaar die in eigen tempo werkt en zich beperkt tot de kernkennis en kerninzichten (die je nodig hebt om je voor te kunnen bereiden op de examens) in een betrekkelijk korte tijd een grote achterstand kan inhalen.

Stel nu dat ze in 2 jaar tijd de VMBOT-stof (mavo D) zelfstandig zou kunnen doornemen, mi bepaald geen onrealistisch streven wanneer je een ietwat bovenmodale intelligentie hebt dan zou ze met 19 jaar haar mavodiploma hebben en maar 3 jaar achterlopen. Geen ramp toch? Niet leuk maar geen ramp. Dan zou ze daarna alsnog havo/vwo kunnen doen, al dan niet versneld.

Ik veronderstel nu dat je maar heel weinig basiskennis nodig hebt om met de VMBOT-stof te kunnen starten. Als het rekenen bijvoorbeeld nog problemen geeft dan kan dat rekenen volgens mij ook in combinatie met deze relatief éénvoudige wiskunde geoefend worden enz.

Onderzoek eens wat de scholen aan mogelijkheid aanbieden om mensen met weinig basis in 2 jaar tijd voor te bereiden op het VMBOT-diploma. Op deze manier is de achterstand in leeftijd beperkt maar is de druk toch ook niet al te groot, zeker niet wanneer ze goede begeleiding krijgt.

Ik ga er hierbij van uit dat jouw inschatting zou kloppen dat zij havo/vwo aan kan.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

Ze zit op dit moment nog een beetje in "het systeem" je bent leerplichtig tot je 18de of tot dat je 12 jaar studie genoten hebt in Nederland. Ze is dus nog ongeveer een jaar leerplichtig (in de praktijk is het meer een schoolplicht) en dat betekend wellicht dat ze ook via de school inspectie iets kan regelen? Wellicht dat ze een speciale regeling kunnen treffen voor een bijspijker cursus? Ik moet daar nog eens naar kijken.

De stof tot op het niveau van de vroegere mavo (ik heb geen ervaring met het vmbo) is volgens mij voor haar in een jaar te doen als ze een passende lespakket kiest (Ik denk natuur-verzorging of administratie-economie). Een wetenschappelijk paket zou wellicht iets langer duren, wiskundevaardigheid is altijd moeilijk te voorspellen omdat voornamelijk te maken heeft met de intresse als de aanleg er al is.

Ik denk dat ze haar eigen toekomst nu bewust moet organiseren en duidelijk moet zijn over wat haar doelstelling is. Ik denk dat als ze dat zelf overtuigend kan uitleggen er best wel veel te regelen is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Samenstellen van een onderwijsprogramma

De beste weg hiervoor is de decaan van een goede school in de buurt. Die moet er betrekkelijk rap achter kunnen komen wat ze al kan, wat ze redelijkerwijs zou moeten kunnen, wat ze wil, en wat de school hieraan kan doen, wat eventuele andere mogelijkheden zijn, en dat allemaal op elkaar afstemmen.

Dit is een opgave waar ik me hier in dit café niet aan wil wagen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer